Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Jaki wybrać hak holowniczy?
kalendarz 19/08 2018

Jaki wybrać hak holowniczy?

Porady

Czym się kierować przy zakupie haka?

Zakup haka holowniczego to w zasadzie czynność jednorazowa. Raz zakupiony sprzęt użytkujemy, a następnie sprzedajemy razem z samochodem. Rzadko dochodzi do wymiany haka ze względu na jego zużycie, czy pojawienie się nowszych modeli. Jeśli decyzję o zamontowaniu zaczepu podejmujemy raz na kilka do kilkunastu lat, to podejmijmy ją świadomie i rozważnie. Na jakie elementy powinniśmy więc zwrócić uwagę?

Na zakup samochodu prędzej, czy później zdecyduje się każdy posiadacz prawa jazdy. Wśród wielu decyzji, jaka marka, model, rocznik, wielkość spalania, czy kolor, doposażenie auta w hak holowniczych nie stanowi najistotniejszego elementu. Nad tym, czy będzie on nam potrzebny, zastanawiamy się zazwyczaj po jakimś czasie. Zbliża się lato chcielibyśmy wyjechać z przyczepą kampingową nad morze. Weekendy stają się coraz cieplejsze, co sprzyja wyjazdom poza miasto, aby poznać nieznane dotąd trasy rowerowe. Zaplanowaliśmy remont lub przeprowadzkę – jak przewiozę meble, czy materiały budowlane? Są to przykłady sytuacji, kiedy najczęściej zaczynamy rozważać możliwość zwiększenia możliwości ładownych naszego samochodu.

Czym się kierować przy zakupie haka?

Na to jaki model zaczepu zostanie zamontowany w naszym samochodzie, najczęściej wpływa częstotliwość jego wykorzystania. Kierowcy, którzy wiedzą, że do celów zawodowych lub rekreacyjnych z haka będą korzystać nawet kilka razy w miesiącu, decydują się na model przykręcany na dwie śruby. Jest to także najbardziej ekonomiczne rozwiązanie. Należy jednak pamiętać, że hak holowniczy, kiedy nie jest wykorzystywany do ciągnięcia przyczepy lub nie jest na nim zamontowany bagażnik rowerowy, nie powinien zasłaniać tablicy rejestracyjnej oraz światła przeciwmgłowego. Uwagi wart jest także fakt, że w niektórych krajach Europy, jazda z niezdemontowanym i nieużywanym hakiem karana jest mandatem.

Osoby przewidujące rzadsze wykorzystywanie zaczepu częściej decydują się na rozwiązanie z wypinaną lub chowaną pod zderzak kulą haka. Modele wypinane dostępne są na rynku w dwóch formach – wypinane poziomo lub pionowo. Oznacza to kąt, pod jakim umieszczone jest gniazdo kuli, co wpływa na jego widoczność, po wypięciu wystającej części haka.

Polscy klienci wciąż chętniej decydują się na zakup haka przykręcanego na dwie śruby. Tego typu modele stanowią 60 proc. sprzedawanych w naszym kraju. Zauważamy jednak regularną zmianę i wzrost sprzedaży zaczepów wypinanych oraz chowanych – podkreśla Robert Lichocki, dyrektor sprzedaży Brink Group w Polsce. – Na nowocześniejsze rozwiązanie decydują się kierowcy, którzy cenią sobie wygodę, wygląd auta oraz bezpieczeństwo. Poruszanie się bez wystającej części zaczepu podczas ewentualnej kolizji nie doprowadza do szkodliwego dla struktury samochodu kumulowania siły uderzenia – dodaje Robert Lichocki.

Zakup dokonany. Co dalej?

Na wielu forach motoryzacyjnych odbywają się dyskusje dotyczące sposobu montażu haka oraz doboru wiązki elektrycznej, która stanowi nieodłączny element zestawu do holowania. Użytkownicy zaczepów dzielą się swoimi doświadczeniami, radząc, jak najlepiej w ich opinii postąpić. Pojawiają się więc różne głosy, m.in. takie, które proponują samodzielny montaż haka lub wybranie warsztatu nie będącego autoryzowaną stacją obsługi (ASO) danego producenta samochodów. Jest to na pewno rozwiązanie tańsze. Jednak wiąże się ono z pewnym ryzykiem od utraty gwarancji auta rozpoczynając, na stanowieniu zagrożenia dla siebie oraz pozostałych uczestników ruchu kończąc. Zamontowanie haka wymaga specjalistycznego sprzętu, niekoniecznie będącego na wyposażeniu przypadkowego warsztatu.

Profesjonalny montaż zarówno belki haka, jak i wiązki elektrycznej jest bardzo istotny przy bezpiecznym użytkowaniu zaczepu holowniczego. Nowoczesne samochody posiadają rozbudowane systemy elektryczne odpowiedzialne za istotne podsystemy, które po nieprofesjonalnym podłączeniu haka, mogą przestać poprawnie funkcjonować. Skutki mogą być także widoczne na przykład w braku zasilania urządzeń elektronicznych w przyczepie kempingowej, czy nieładowaniu jej akumulatora – przestrzega Robert Lichocki.

Na rynku dostępne są dwa rodzaje wiązki elektrycznej – dedykowana oraz uniwersalna. Ze względu na współpracę producenta haków holowniczych z producentem samochodu, wersja dedykowana jest prostsza w montażu, a co ważniejsze, zwiększa bezpieczeństwo użytkowania zaczepu. Ze względu na coraz nowocześniejsze oprogramowania komputerów pokładowych w autach, ingerencja w układ elektroniczny pojazdu (wlutowywanie w przewody samochodu)  może przynieść negatywne skutki. Taka sytuacja jest bardziej prawdopodobna, gdy zdecydujemy się na montaż uniwersalnej wiązki elektrycznej. Kolejnym rozróżnieniem wiązek jest to, czy są 7 biegunowe, czy 13 biegunowe. Ich wybór natomiast zależy od tego, co jest holowane. Podłączenie przyczepy lekkiej, czy bagażnika do systemu elektronicznego samochodu wymaga 7 pinowej wiązki. Zapewni ona prawidłowe działanie podstawowych świateł (bez świateł cofania). Rozwiązanie 13 pinowe jest natomiast niezbędne, do poprawnego funkcjonowania przyczepy kempingowej.

Miejmy na uwadze powyższe porady, tak by zakup haka holowniczego był decyzją przemyślaną, a produkt służył nam przez długie lata, zapewniając bezpieczeństwo na drodze./oprac. ns/


Tagi:
hak holowniczy, jaki wybrać hak, czym się kierować przy wyborze haka, sposób montażu haka, hak holowniczy warszawa

Zobacz podobne artykuły:

Olejowe wybory Polaków
kalendarz 03/04 2019

Olejowe wybory Polaków

Warsztat / Porady

2019.04.03

Kierowcy wybierając olej silnikowy kierują się głównie rekomendacją mechanika lub doradcy serwisowego. O radę w tej sprawie pyta co trzeci Polak.
Nie tylko amortyzatory, czyli co może się zepsuć w zawieszeniu?
kalendarz 28/03 2019

Nie tylko amortyzatory, czyli co może się zepsuć w zawieszeniu?

Warsztat / Porady

2019.03.28

Zużyte wahacze, amortyzatory, uszkodzenia łożysk, korozja – to zdaniem mechaników najczęstsze problemy z zawieszeniem w samochodach jeżdżących po polskich drogach.
Wiosenna pielęgnacja auta w 5 krokach
kalendarz 27/03 2019

Wiosenna pielęgnacja auta w 5 krokach

Warsztat / Porady

2019.03.27

Jakie czynności warto wykonać w aucie po okresie zimy?
Najnowsze artykuły:
Elektryczna Toyota C-HR

Elektryczna Toyota C-HR

Wiadomości / News

2019.04.19

Toyota zaprezentowała na targach Auto Shanghai 2019 dwa nowe modele elektryczne.
Ponad promil i 127 km/h na liczniku

Ponad promil i 127 km/h na liczniku

Wiadomości / News

2019.04.19

Z prędkością 127 km/h w terenie zabudowanym jechał 54-letni kierowca Toyoty.
 Ford Mustang - najlepiej sprzedające się sportowe coupe na świecie

Ford Mustang - najlepiej sprzedające się sportowe coupe na świecie

Wiadomości / News

2019.04.19

Ford świętuje 55. rocznicę wprowadzenia do produkcji Mustanga.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.