Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Jak zostać kierowcą rajdowym?
kalendarz 28/04 2020

Jak zostać kierowcą rajdowym?

Wydarzenia

Marzysz o rajdowej karierze jak Sebastien Ogier z Toyoty, chcesz się rozwijać jak Miko Marczyk, ale nie wiesz od czego zacząć? Zostać kierowcą rajdowym jest prościej niż myślisz.

Prowadząc samochód na drodze publicznej musimy posiadać prawo jazdy. Jeżeli chcemy rywalizować autem rajdowym na trasie odcinków specjalnych, to musimy mieć licencję kierowcy lub pilota rajdowego. Pierwszym stopniem na drodze rozwoju w tym kierunku jest rajdowa licencja krajowa stopnia RN.

Pozwala ona na startowanie, jako kierowca i pilot w rajdach okręgowych oraz w niektórych zawodach krajowych i międzynarodowych. Jako kierowca wystartujemy w Rajdowym Pucharze Polski Samochodów Terenowych oraz w niektórych kategoriach Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski, a jako pilot możemy brać udział w Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski, Rajdowych Mistrzostwach Polski Samochodów Terenowych oraz Rajdowym Pucharze Polski Samochodów Terenowych.

Z  licencją RN wystartujemy także w imprezach krajowych na terenie Unii Europejskiej oraz w rundach zaliczanych do Mistrzostw FIA Strefy Europy Centralnej.

Jak zdobyć licencję rajdową RN?

Pierwszą metodą jest ukończenie dwudniowego kursu. Część praktyczna składa się z prezentacji na żywo procedur występujących podczas rajdu, np. podczas startu czy mety. Część teoretyczna to omówienie obowiązujących przepisów. Całość zakończona jest egzaminem z teorii i praktyki. Kurs kosztuje 850 zł.

Druga metoda to ukończenie odpowiedniej liczby imprez typu KJS, SKJS (rajdy) lub TIS (rajdy terenowe). Mogą w nich uczestniczyć osoby, które rozpoczynają swoją przygodę z motorsportem i nie posiadają licencji. Możemy nawet zacząć od poziomu Motul HRSMP, startując bez pomiaru czasu.

Starty w tych imprezach zaliczają nam część praktyczną, ale w części teoretycznej wciąż musimy wziąć udział i zdać egzamin.

Rajdowa licencja. Którą drogę wybrać?

Dwudniowy kurs czy starty w imprezach - każda z metod zdobycia licencji rajdowej ma swoje zalety. Wszystko zależy od indywidualnej sytuacji. Od tego, w czym i kiedy chcemy lub możemy startować, ile mamy czasu, środków finansowych, jakim pojazdem chcemy startować i najważniejsze, jak chcemy się rozwijać.

Uzyskanie licencji “RN” poprzez starty w imprezach to rozwiązanie dłuższe i droższe, ale pozwala w spokojny, kontrolowany sposób nabierać doświadczenia, co jest w rajdach bardzo ważne. Dobrym pomysłem są starty w HRSMP, gdzie możemy jechać bez pomiaru czasu, czyli nasz wynik nie jest uwzględniany w wynikach końcowych. Jedziemy po to, żeby się uczyć na profesjonalnie przygotowanych trasach mistrzostw Polski. Do startów w HRSMP potrzebny jest odpowiedni samochód, zgodny z regulaminem rajdów historycznych.

Jeżeli chcemy startować w rajdach terenowych, również możemy zacząć od profesjonalnych tras mistrzostw Polski i porównać swój poziom z topowymi kierowcami. Taką możliwość dają nam imprezy dla uczestników bez licencji, które są organizowane przy okazji większości rund RMPST. Możemy w ten sposób stopniowo podnosić poziom swój oraz samochodu.

Dwudniowy kurs skróci drogę do uzyskania licencji RN i pozwoli uniknąć większych wydatków na początku sportowej kariery. Trzeba jednak pamiętać, że rozpoczniemy wtedy rywalizację bez żadnego doświadczenia i będziemy się uczyć na błędach popełnianych już w trakcie startów.

Licencja rajdowa - co dalej?

Po uzyskaniu licencji RN, następnym poziomem jest licencja międzynarodowa kierowcy stopnia R lub pilota stopnia R co-driver. Jeżeli zdecydujemy się ją uzyskać, to jedynym czym będziemy musieli się wykazać jest ukończenie odpowiedniej liczby rajdów.

Z licencją międzynarodową możemy rywalizować w mistrzostwach Polski w rajdach oraz w rajdach terenowych. Otwiera ona przed nami także drogę do międzynarodowego sportu na poziomach m.in. mistrzostw Europy, czy świata oraz tak słynnych imprez, jak Rajd Dakar.

Procedura uzyskiwania licencji rajdowych opisana jest w regulaminie licencji w linku poniżej
Licencji Sportu Samochodowego.

Informacje o kursach na licencje rajdowe RN, znaleźć można w linku:
https://www.pzm.pl/samochody/szkolenia-i-kursy 


Tagi:
jak zostać kierowcą rajdowym, rajdowa licencja, KJS, SKJS

Zobacz podobne artykuły:

Marcello Gandini i Lamborghini Countach
kalendarz 13/04 2024

Marcello Gandini i Lamborghini Countach

Wiadomości / Wydarzenia

2024.04.13

Słynny stylista opowiada o jednym ze swoich projektów.
Audi Q6 e-tron i sztuka
kalendarz 05/04 2024

Audi Q6 e-tron i sztuka

Wiadomości / Wydarzenia

2024.04.05

Andrés Reisinger jest jednym z najbardziej rozchwytywanych artystów cyfrowych i projektantów na świecie.
Ghostbusters: Frozen Empire z udziałem Mercedesa Sprintera
kalendarz 21/03 2024

Ghostbusters: Frozen Empire z udziałem Mercedesa Sprintera

Wiadomości / Wydarzenia

2024.03.21

W najnowszym filmie o Pogromcach Duchów obok znanego samochodu bohaterów Ecto-1, występuje również pojazd towarzyszący.
Najnowsze artykuły:
Elfyn Evans powtórzy sukces w Chorwacji?

Elfyn Evans powtórzy sukces w Chorwacji?

Wiadomości / Moto sport

2024.04.19

Zespół Toyoty będzie bronił prowadzenia w kategorii producentów podczas Rajdu Chorwacji.
 Luksusowy „elektryk” spłonął w Warszawie

Luksusowy „elektryk” spłonął w Warszawie

Wiadomości / News

2024.04.19

Do zdarzenia doszło w piątkowy poranek na warszawskim Mokotowie.
Uzbierał 30 pkt i zapłaci 6500 zł mandatu

Uzbierał 30 pkt i zapłaci 6500 zł mandatu

Wiadomości / News

2024.04.19

To efekt niebezpiecznej jazdy, na którą zdecydował się 40-letni mieszkaniec Sosnowca.