Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Jak zmieniała się Ibiza w ciągu trzech dekad?
kalendarz 21/11 2018

Jak zmieniała się Ibiza w ciągu trzech dekad?

Ciekawostki

Porównajmy modele pierwszej i piątej generacji Ibizy, które dzieli ponad 30 lat.

Gdy jadą obok siebie, różnice między nimi są widoczne gołym okiem. Coś jednak je łączy. Cechy, które sprawiły, że SEAT Ibiza jest prawdziwą ikoną, przybliża Teo García, jeden z ojców kultowego modelu SEAT-a.

Giorgetto Giugiaro, projektant pierwszej Ibizy, wybrał dość geometryczną formę, odpowiadającą ówczesnym czasom. Tymczasem design piątej generacji, opracowany przez Alejandro Mesonero-Romanosa, ewoluował w stronę bardziej dynamicznej, wyrzeźbionej sylwetki. Chociaż najnowsza wersja jest bardziej przestronna w środku, Teo García wskazuje, że jedną z cech charakteru pierwszej Ibizy były „ogromne okna”, dzięki czemu wpuszczała dużo światła, sprawiając, że wnętrze wydawało się bardziej obszerne.

Do wyrzeźbienia pierwszej Ibizy potrzebne były niemal dwie tony gipsu. Obecnie, poza wirtualnymi prototypami, wykorzystuje się około pięciu ton gliny – materiału, który jest znacznie łatwiejszy w obróbce.

Od 60 do 16 godzin

33 lata temu na wyprodukowanie pierwszej Ibizy potrzeba było 60 godzin – dziś wystarczy zaledwie 16. Pomimo krótszego czasu produkcji współczesne samochody są wyposażone w o wiele więcej rozwiązań. W nowej Ibizie zastosowano najnowszą technologię Grupy Volkswagen – platformę MQB-A0 – która zapewnia pojazdowi większą wytrzymałość i sprawia, że jest bardziej przestronny. Ibiza piątej generacji jest o 170 mm szersza, 422 mm dłuższa i 50 mm wyższa od swojego pierwowzoru.

Od systemu Porsche do najbardziej wydajnego silnika

– Pod maską Ibizy pierwszej generacji kierowcy mogli znaleźć silnik z systemem Porsche. 33 lata później Ibiza z 1.5 TSI jest wyposażona w najpotężniejszy, a jednocześnie najbardziej wydajny silnik w swoim segmencie – mówi García. Rewolucyjny rozwój silnika przyczynił się do zmniejszenia średniego zużycia paliwa – od 7,8 l/100 km do 4,9 l/100 km

Przełomowe rozwiązania

Rozwiązania z zakresu Connectivity, które nie były znane ponad 30 lat temu, to według Teo Garcíi jedna z największych różnic pomiędzy pierwszą a piątą generacją Ibizy. Najnowsze wcielenie modelu wyposażono w 8-calowy ekran systemu multimedialnego i technologie wspierające łączność pomiędzy kierowcą a samochodem, w tym w możliwość odbierania i wysyłania wiadomości głosowych. Razem z rozwojem tych rozwiązań znacznie poprawiło się także bezpieczeństwo jazdy. Nowa Ibiza wyposażona jest w szereg asystentów, o których nie myśleli projektanci pierwszej generacji ikony SEAT-a, jak np. wspomaganie hamowania czy system ograniczający prędkość pojazdu.

Pierwszy SEAT Ibiza był modelem, który pomógł hiszpańskiemu producentowi wyjechać na rynki poza ojczyzną. Pięć generacji później, z 5,6 miliona egzemplarzy sprzedanych w ponad 80 krajach, samochód ten nadal składa hołd swojej imienniczce, śródziemnomorskiej wyspie, którą co roku odwiedza ponad 1,5 miliona turystów z całego świata.
RED
Źródło: SEAT

 


Tagi:
Seat Ibiza

Zobacz podobne artykuły:

Volkswagen ID.R z nowym rekordem toru Nürburgring
kalendarz 08/06 2019

Volkswagen ID.R z nowym rekordem toru Nürburgring

Wiadomości / Ciekawostki

2019.06.08

Romain Dumas – pokonał poprzedni rekord o 40,564 sekundy.
11 samochodów z najbardziej odlotowymi wydechami
kalendarz 05/06 2019

11 samochodów z najbardziej odlotowymi wydechami

Wiadomości / Ciekawostki

2019.06.05

Dobry samochód sportowy musi być dopracowany w każdym calu - od przednich wlotów powietrza aż po końcówki wydechu.
Renault Mégane R.S. Trophy-R najszybszym hot-hatchem!
kalendarz 22/05 2019

Renault Mégane R.S. Trophy-R najszybszym hot-hatchem!

Wiadomości / Ciekawostki

2019.05.22

Mégane R.S. Trophy-R osiągnęło na Nordschleife nowy najlepszy czas (07’40’’100) w kategorii samochodów seryjnych z przednim napędem.
Najnowsze artykuły:
 Polacy to pragmatyczni kierowcy, ale z fantazją

Polacy to pragmatyczni kierowcy, ale z fantazją

Wiadomości / Gorące tematy

2019.06.17

Polacy podchodzą do jazdy samochodem bardzo pragmatycznie i traktują auto głównie jako narzędzie służące do przemieszczania się.
 Michał Rokita wygrał 50. Rajd Festiwalowy

Michał Rokita wygrał 50. Rajd Festiwalowy

Wiadomości / Moto sport

2019.06.16

Załoga Michał Rokita-Wojciech Habuda w Renault Clio wygrywa w swoim drugim wspólnym starcie w mistrzostwach Śląska.
Aston Martin DB5 Jamesa Bonda do kupienia

Aston Martin DB5 Jamesa Bonda do kupienia

Wiadomości / News

2019.06.16

Jeden z czterech egzemplarzy modelu DB5 znanego m. in. z filmu „Goldfinger”, wyposażony we wszystkie pomocne w pracy agenta 007 gadżety.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.