Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 Jak zabezpieczyć się przed klonem?
kalendarz 03/05 2024

Jak zabezpieczyć się przed klonem?

Używane / Porady

Dlaczego każdemu może się to przytrafić i jak kupujący powinni się zabezpieczać?

Klonowanie numerów VIN stało się ostatnio bardzo głośne za sprawą problemów naszego wicepremiera i ministra cyfryzacji, który kupił samochód z taką wadą prawną. Po jakimś czasie okazało się, że we Francji jest jeszcze jeden egzemplarz z identycznym numerem VIN. carVertical ostrzega, że takie przypadki są bardzo trudne do wykrycia, na szczęście zdarzają się bardzo rzadko.

W historii carVertical podobne sytuacje były już odnotowane. Aby doszło do takiego oszustwa, przestępcy będący w posiadaniu skradzionego samochodu muszą znaleźć identyczny model wystawiony na sprzedaż w ogłoszeniach w dowolnym miejscu na kontynencie i po prostu skopiować numer VIN.

Pojawiają się wówczas dwa problemy. Pierwszy to ujawnienie sprawy. Drugi - ustalenie, który pojazd jest autentyczny, a który jest klonem. Warto zaznaczyć, że w momencie przygotowywania materiału nie jest jeszcze wiadome, który z Peugeotów ma prawdziwy numer VIN - egzemplarz wicepremiera czy ten z Francji. Wiadomo natomiast, że problem istniał.

Kiedy sprawa wychodzi na jaw?

Do wykrycia takiego oszustwa dochodzi zazwyczaj przez przypadek. Jeśli samochody użytkowane są w różnych częściach świata, sprawa może pozostać ukryta przez lata. Wszystko może wyjść na jaw, gdy obydwa auta trafią do jednego systemu ubezpieczeniowego, wspólnej bazy serwisu ASO lub podczas rejestracji w rejonie, który akurat posiada wspólną bazę danych. Niestety - w Europie nie jest ona jeszcze jednolita.

Dlatego nikt nie może zagwarantować, że przegląd przed zakupem całkowicie wyeliminuje ryzyko takiej sytuacji. Dlatego internetowe żarty z naszego Ministra Cyfryzacji są absolutnie nieuzasadnione.

„Jedyną szansą na 100 proc. uniknięcie zakupu sklonowanego samochodu jest nabycie fabrycznie nowego auta od dealera. W przypadku zakupu samochodu używanego, pomimo zachowania pełnych środków ostrożności, zawsze istnieje taka możliwość. Nie oznacza to jednak, że można w takiej sytuacji zrezygnować z weryfikacji historii pojazdu. Wręcz przeciwnie - zakup raportu historii pojazdu znacząco zmniejszy ryzyko zakupu "klona", gdyż raporty te weryfikują dane wyłącznie z wiarygodnych źródeł, takich jak firmy czy instytucje związane z ubezpieczaniem i serwisowaniem pojazdów. Mogą więc realnie wykryć problem już na tym etapie." – uważa Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny i szef działu komunikacji w carVertical.

W Rumunii podobny przypadek dotknął również znane osoby publiczne

O tym, że celebryci lub urzędnicy nie są wolni od ryzyka zakupu z wadą prawną świadczy sprawa rumuńska. Sytuacja ta również dotyczyła przestępstwa, które było w zasadzie niewykrywalne w momencie jego popełnienia. Marius Budai, były minister pracy i Dan Șlincu, poseł PSD zostali aresztowani za kierownicą skradzionego samochodu. Poseł PSD twierdził, że kupił Audi A6 w 2015 r. od mężczyzny z dzielnicy Galati - miał być drugim właścicielem pojazdu w Rumunii. Przez 8 lat Şlincu użytkował samochód bez żadnych problemów, by ostatecznie zostać zatrzymanym na granicy w drodze powrotnej z Mołdawii.

Prawdopodobnie kradzież tego samochodu została zgłoszona dopiero rok po zakupie (w 2016 r.), więc w momencie transakcji wszystkie dokumenty były wiarygodne. Oczywiście można się zastanawiać, jak to możliwe, że po zgłoszeniu kradzieży samochód przez tyle lat nadal poruszał się po drogach i był widoczny w systemie (ubezpieczenie, wydział komunikacji itp.), ale tym zajmują się już rumuńskie służby.

Warto w tym miejscu zauważyć, że Rumunia odnotowuje sporą poprawę na rynku i może pochwalić się spadkiem liczby kradzieży samochodów w ciągu ostatnich kilku lat: z 2 028 w 2016 r. do 1 448 w 2021 r. Są to jednak nadal duże liczby, co sugeruje, że kraj ten ma przed sobą jeszcze długą drogę.

„Złodzieje samochodów często próbują dokonać szybkiej sprzedaży, zanim pojazd zostanie uznany za zaginiony. To zwiększa ich szanse, ponieważ wymiana danych o kradzieży między instytucjami w różnych krajach zawsze zajmuje trochę czasu. Tak czy inaczej, kupujący powinni zachować ostrożność podczas dokonywania transakcji i sprawdzać importowane samochody w każdy możliwy sposób." – stwierdza Matas Buzelis.

Termin zgłaszania kradzieży ma znaczenie

Powyższe historie ujawniają ważny problem - dane w systemach - czy to państwowych, czy prywatnych - zawsze pojawiają się z pewnym opóźnieniem, ponieważ muszą zostać przetworzone i przejść przez różne systemy i bazy danych.

W idealnej sytuacji osoba, która traci samochód, natychmiast zgłasza to na policję. Czasami jednak informuje o tym fakcie np. po miesiącu, kiedy wraca z wakacji lub podróży służbowej. I wtedy ten miesiąc jest okresem pełnej ochrony dla przestępców.

Zazwyczaj skradzione pojazdy trafiają na czarny rynek części zamiennych. Ale bardzo rzadko zdarza się, aby skradziony samochód został ponownie wystawiony na sprzedaż "w całości". I prawdopodobnie jedynym sposobem na to jest sklonowanie numeru VIN, ponieważ jest to bardzo skomplikowane do namierzenia.

Tak więc, hipotetycznie, jeśli przestępcy ukradną pojazd w kraju Europy Zachodniej, mogą spojrzeć na bardzo podobne samochody wystawione na sprzedaż w Europie Wschodniej, a następnie skopiować dowolny numer VIN i przekonwertować go na nadwozie skradzionego samochodu.

źródło: carVertical


Tagi:
samochody klony, samochody używane, samochody kradzione klony, kradzieże aut

Zobacz podobne artykuły:

 Tak oszukują nieuczciwi sprzedawcy
kalendarz 13/05 2024

Tak oszukują nieuczciwi sprzedawcy

Używane

2024.05.13

Na rynku nie brakuje oszustów, którzy sprzedając używane auta próbują zarobić na nich jak najwięcej kosztem kupującego.
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!
kalendarz 22/04 2024

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.
 Najgorsze "silniki roku" w autach używanych
kalendarz 16/04 2024

Najgorsze "silniki roku" w autach używanych

Warsztat / Porady

2024.04.16

Konkurs International Engine of the Year po latach okiem mechaników.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
Renault kończy rozmowy z VW

Renault kończy rozmowy z VW

Wiadomości / News

2024.05.18

Po miesiącu negocjacji na temat auta elektrycznego o wartości poniżej 20 000 euro, VW i Renault kończą rozmowy.
Mercedes-Maybach oczami artysty

Mercedes-Maybach oczami artysty

Wiadomości / Wydarzenia

2024.05.18

Wizjonerska interpretacja sztuki i motoryzacyjnego stylu według Davida LaChapelle’a.
 Ford Transit za prawie milion zł

Ford Transit za prawie milion zł

Wiadomości / News

2024.05.17

To nie jest zwykły dostawczak ale samochód do zadań specjalnych.