Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Jak zabezpieczyć samochód przed długotrwałą jazdą w korkach?
kalendarz 23/09 2018

Jak zabezpieczyć samochód przed długotrwałą jazdą w korkach?

Eksploatacja / Porady

Jak jeździć i o czym pamiętać, by zminimalizować negatywne skutki poruszania się w ulicznym zgiełku?

Wrzesień to czas końca wakacyjnych urlopów, powrotów do szkół, czy pracy i początek... korków, które siłą rzeczy zaczynają się tworzyć na ulicach miast. To trudne warunki pracy dla każdego silnika.

Samochód dostosowany jest do podróżowania w różnych warunkach. Nie oznacza to jednak, że w każdych będzie sprawował się tak samo dobrze i zużywał w takim samym stopniu. Jazda po mieście, gdzie na krótkich dystansach wielokrotnie zatrzymujemy się i ruszamy, na pewno wpłynie na szybsze zużycie sprzęgła, hamulców i zwiększenie apetytu na paliwo.

Jazda na półsprzęgle albo z wciśniętym sprzęgłem to częsty, ale szkodliwy nawyk kierowców podróżujących w korkach. Warto zdać sobie sprawę, że im więcej razy użyjemy sprzęgła w krótkim czasie, tym bardziej nagrzeje się okładzina na jego tarczy, co przyspieszy zużycie całego elementu. Długotrwałe wciskanie pedału sprzęgła, np. stojąc na światłach przyśpieszy również zużycie docisku, co może doprowadzić do poślizgu sprzęgła, a w konsekwencji jego zniszczenia. Pamiętajmy, by pedału sprzęgła używać tylko wtedy, kiedy to naprawdę konieczne – podczas ruszania i zmiany biegu.

Najbardziej niebezpiecznym zjawiskiem jest jednak niedogrzanie silnika, o co w ruchu miejskim nietrudno. W dużych miastach, w godzinach porannego szczytu, zazwyczaj wpadamy w korek tuż po wyjechaniu z garażu, kiedy silnik nie jest jeszcze dostatecznie rozgrzany. Co to oznacza? Wielu kierowców właściwą temperaturę pracy silnika utożsamia jedynie ze wskazówką temperatury płynu chłodzącego na zestawie wskaźników. To jednak nie wszystko.

 „Rozgrzany silnik oznacza nie tylko odpowiednią temperaturę płynu chłodzącego, ale przede wszystkim właściwą temperaturę oleju silnikowego, która wynosi ok. 100 stopni C w misce olejowej. Jedno nie musi iść w parze z drugim, ponieważ wszystko zależy od warunków pracy silnika. Podczas gdy wskazówka temperatury płynu będzie szła w górę, temperatura oleju może stać w miejscu i taka sytuacja - w warunkach jazdy w korku - nie należy do rzadkości” – tłumaczy Andrzej Husiatyński, dyrektor działu technicznego Total Polska.

Świadomy kierowca wie, że należy dać olejowi czas na osiągnięcie odpowiedniej temperatury pracy. W tym celu – w zależności od sytuacji – należy pokonać od kilku do kilkunastu kilometrów spokojnym tempem. Chociaż silnik rozgrzewa się najlepiej w zmiennych warunkach, korzystanie od początku lub zaraz po wyjeździe z korka z maksymalnych osiągów jest niewskazane. Gwałtowne przyspieszanie na „zimnym silniku” zwiększa zużycie elementów, takich jak krzywki wałka rozrządu, pierścienie tłokowe, czy popychacze zaworów. Zużycie pierścieni odbije się prędzej, czy później na zwiększeniu poboru oleju, a od tego momentu do konieczności remontu całego silnika, już tylko krok. We współczesnych samochodach ważną rolę pełni także turbosprężarka. Niedostateczne smarowanie jej elementów to gwarancja awarii, której koszt można nierzadko liczyć w tysiącach złotych.

Skutki nierozważnej jazdy na nierozgrzanym silniku nie muszą być widoczne od razu. Mikropęknięcia, jakie powstają w wyniku takiej eksploatacji mogą pojawić się w nowszym aucie dopiero po kilku latach. Sprzyja im także stosowanie oleju niskiej jakości, który nie zapewnia optymalnego smarowania i chłodzenia współczesnych wysilonych jednostek napędowych.

źródło: Total


Tagi:
jazda w korkach, szkodliwe skutki jazdy w korkach, co wpływa na szybsze zużycie sprzęgła, jazda na półsprzęgle lub z wciśniętym sprzęgłem, zużycie docisku sprzęgła, niedogrzanie silnika, odpowiednia temperatura płynu chłodzącego, gwałtowne przyspieszanie na „zimnym silniku”

Zobacz podobne artykuły:

Krótki przegląd auta przed zimą
kalendarz 09/11 2019

Krótki przegląd auta przed zimą

Warsztat / Porady

2019.11.09

Słoneczna i ciepła jesień nie powinna uśpić czujności kierowców.
Ceramizer CS – Zregeneruj silnik swojego samochodu !
kalendarz 05/11 2019

Ceramizer CS – Zregeneruj silnik swojego samochodu !

Warsztat / Porady

2019.11.05

Ceramizer CS do regeneracji silników  4-suwowych samochodów osobowych.
Kiedy zmienić opony na zimowe?
kalendarz 31/10 2019

Kiedy zmienić opony na zimowe?

Warsztat / Porady

2019.10.31

Polska jako jedyny kraj z takim klimatem w Europie nie określa przepisami konkretnego terminu, w którym powinniśmy zmienić opony na zimowe.
Najnowsze artykuły:
Nietrzeźwy kierowca pędził w terenie zabudowanym z prędkością aż 118 km/h

Nietrzeźwy kierowca pędził w terenie zabudowanym z prędkością aż 118 km/h

Wiadomości / News

2019.11.14

118 km/h to prędkość jaką w terenie zabudowanym rozwinął zatrzymany przez milickich policjantów kierowca osobowego Renault.
 Hyundai PHEV SUV Concept podczas LA Auto Show

Hyundai PHEV SUV Concept podczas LA Auto Show

Wiadomości / News

2019.11.14

Hyundai ujawnił zdjęcia konceptu SUV-a z napędem hybrydowym typu plug-in, który zostanie zaprezentowany podczas Los Angeles Motor Show 2019.
Targi Fleet Market 2019 – spotkanie biznesu z motoryzacją

Targi Fleet Market 2019 – spotkanie biznesu z motoryzacją

Wiadomości / News

2019.11.13

Ogólnopolskie Targi Motoryzacyjne i Biznesowe Fleet Market odbędą się już 20 listopada br. w hali Global EXPO w Warszawie.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.