Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Jak zabezpieczyć samochód przed długotrwałą jazdą w korkach?
kalendarz 23/09 2018

Jak zabezpieczyć samochód przed długotrwałą jazdą w korkach?

Eksploatacja / Porady

Jak jeździć i o czym pamiętać, by zminimalizować negatywne skutki poruszania się w ulicznym zgiełku?

Wrzesień to czas końca wakacyjnych urlopów, powrotów do szkół, czy pracy i początek... korków, które siłą rzeczy zaczynają się tworzyć na ulicach miast. To trudne warunki pracy dla każdego silnika.

Samochód dostosowany jest do podróżowania w różnych warunkach. Nie oznacza to jednak, że w każdych będzie sprawował się tak samo dobrze i zużywał w takim samym stopniu. Jazda po mieście, gdzie na krótkich dystansach wielokrotnie zatrzymujemy się i ruszamy, na pewno wpłynie na szybsze zużycie sprzęgła, hamulców i zwiększenie apetytu na paliwo.

Jazda na półsprzęgle albo z wciśniętym sprzęgłem to częsty, ale szkodliwy nawyk kierowców podróżujących w korkach. Warto zdać sobie sprawę, że im więcej razy użyjemy sprzęgła w krótkim czasie, tym bardziej nagrzeje się okładzina na jego tarczy, co przyspieszy zużycie całego elementu. Długotrwałe wciskanie pedału sprzęgła, np. stojąc na światłach przyśpieszy również zużycie docisku, co może doprowadzić do poślizgu sprzęgła, a w konsekwencji jego zniszczenia. Pamiętajmy, by pedału sprzęgła używać tylko wtedy, kiedy to naprawdę konieczne – podczas ruszania i zmiany biegu.

Najbardziej niebezpiecznym zjawiskiem jest jednak niedogrzanie silnika, o co w ruchu miejskim nietrudno. W dużych miastach, w godzinach porannego szczytu, zazwyczaj wpadamy w korek tuż po wyjechaniu z garażu, kiedy silnik nie jest jeszcze dostatecznie rozgrzany. Co to oznacza? Wielu kierowców właściwą temperaturę pracy silnika utożsamia jedynie ze wskazówką temperatury płynu chłodzącego na zestawie wskaźników. To jednak nie wszystko.

 „Rozgrzany silnik oznacza nie tylko odpowiednią temperaturę płynu chłodzącego, ale przede wszystkim właściwą temperaturę oleju silnikowego, która wynosi ok. 100 stopni C w misce olejowej. Jedno nie musi iść w parze z drugim, ponieważ wszystko zależy od warunków pracy silnika. Podczas gdy wskazówka temperatury płynu będzie szła w górę, temperatura oleju może stać w miejscu i taka sytuacja - w warunkach jazdy w korku - nie należy do rzadkości” – tłumaczy Andrzej Husiatyński, dyrektor działu technicznego Total Polska.

Świadomy kierowca wie, że należy dać olejowi czas na osiągnięcie odpowiedniej temperatury pracy. W tym celu – w zależności od sytuacji – należy pokonać od kilku do kilkunastu kilometrów spokojnym tempem. Chociaż silnik rozgrzewa się najlepiej w zmiennych warunkach, korzystanie od początku lub zaraz po wyjeździe z korka z maksymalnych osiągów jest niewskazane. Gwałtowne przyspieszanie na „zimnym silniku” zwiększa zużycie elementów, takich jak krzywki wałka rozrządu, pierścienie tłokowe, czy popychacze zaworów. Zużycie pierścieni odbije się prędzej, czy później na zwiększeniu poboru oleju, a od tego momentu do konieczności remontu całego silnika, już tylko krok. We współczesnych samochodach ważną rolę pełni także turbosprężarka. Niedostateczne smarowanie jej elementów to gwarancja awarii, której koszt można nierzadko liczyć w tysiącach złotych.

Skutki nierozważnej jazdy na nierozgrzanym silniku nie muszą być widoczne od razu. Mikropęknięcia, jakie powstają w wyniku takiej eksploatacji mogą pojawić się w nowszym aucie dopiero po kilku latach. Sprzyja im także stosowanie oleju niskiej jakości, który nie zapewnia optymalnego smarowania i chłodzenia współczesnych wysilonych jednostek napędowych.

źródło: Total


Tagi:
jazda w korkach, szkodliwe skutki jazdy w korkach, co wpływa na szybsze zużycie sprzęgła, jazda na półsprzęgle lub z wciśniętym sprzęgłem, zużycie docisku sprzęgła, niedogrzanie silnika, odpowiednia temperatura płynu chłodzącego, gwałtowne przyspieszanie na „zimnym silniku”

Zobacz podobne artykuły:

Czy Ceramizator naprawdę zabezpiecza silnik przed zużyciem?
kalendarz 29/05 2025

Czy Ceramizator naprawdę zabezpiecza silnik przed zużyciem?

Warsztat / Porady

2025.05.29

Ceramizator to zaawansowany dodatek ceramiczny do oleju, stworzony w celu ochrony silników spalinowych poprzez poprawę właściwości smarnych oraz redukcję zużycia mechanicznego.
Nierówna praca silnika benzynowego?
kalendarz 21/05 2025

Nierówna praca silnika benzynowego?

Warsztat / Porady

2025.05.21

Sprawdź cewki zapłonowe.
Początek sezonu motocyklowego
kalendarz 01/05 2025

Początek sezonu motocyklowego

Warsztat / Porady

2025.05.01

Jak się przygotować do powrotu na drogę?

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
Honda Civic Type R Ultimate Edition - Na pożegnanie

Honda Civic Type R Ultimate Edition - Na pożegnanie

Prezentacje / Nowości

2025.06.24

W przyszłym roku Honda zakończy sprzedaż w Europie swojego słynnego usportowionego modelu.
Lancia Flaminia Presidenziale podczas Dnia Republiki Włoskiej

Lancia Flaminia Presidenziale podczas Dnia Republiki Włoskiej

Wiadomości / Wydarzenia

2025.06.24

Od 1961 r. Lancia Flaminia pełni funkcję samochodu reprezentacyjnego prezydenta Włoch.
70 lat Fiata 600

70 lat Fiata 600

Wiadomości / Ciekawostki

2025.06.24

Fiat 600 z 1955 r. wystartował w tegorocznym wyścigu 1000 Miglia.