Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Jak zabezpieczyć cylindry przed uszkodzeniem?
kalendarz 27/09 2023

Jak zabezpieczyć cylindry przed uszkodzeniem?

Warsztat / Porady

Już podczas konstruowania pojazdu zapada decyzja o tym, ile cylindrów będzie miał konkretny silnik – pod ten element przygotowuje się też odpowiednią komorę silnikową. Cylinder jest odpowiedzialny za moment obrotowy – niezbędny do tego, by auto ruszyło z miejsca. Dlatego też ich sprawność mechaniczna, właściwa proporcja benzyny i powietrza, a także iskra o odpowiedniej energii to najważniejsze elementy, które zapewniają silnikowi prawidłową pracę.

Przyczyny usterki cylindra – dlaczego nie działa?
Zanim dojdzie do jakiejkolwiek naprawy, kluczowa jest odpowiednia diagnoza. Ewentualna naprawa powinna być poprzedzona dokładnymi oględzinami, gdyż każda ingerencja w silnik wiąże się z dużymi nakładami finansowymi. Warto zatem najpierw upewnić się, że przedsięwzięcie będzie kosztowało mniej, niż nowy silnik lub nawet nowy samochód.

Przyczyną nieprawidłowej pracy cylindra może być mostkowanie elektrod świecy – jeśli prześwit między elektrodą środkową i boczną wynosi od 0,6 do 1 mm, w większości silników oznacza to prawidłową wartość. Upewnij się wraz z instrukcją – wielkość może być inna, zależnie od modelu silnika i świec. W przypadku, gdy rozstrzał jest zbyt wąski lub zbyt szeroki w porównaniu z podanymi przez producenta widełkami, należy go skorygować odginając lub doginając elektrodę boczną. Natomiast jeśli między dwoma elektrodami znajdziesz mostek – możesz usunąć go płaskim wkrętakiem lub ostrzem noża.

Właściwa praca cylindrów jest też zależna od poziomu zużycia lub uszkodzenia tłoków i pierścieni tłokowych. Uszkodzenia gładzi cylindrów są zazwyczaj spowodowane właśnie usterkami tych dwóch komponentów. Jedną z przyczyn jest zapieczenie lub pęknięcie pierścieni tłokowych. Problemy z tą częścią silnika znacząco utrudniają rozruch silnika i powodują nadmierny pobór oleju. Innym powodem może być przesunięcie się sworznia tłokowego wskutek uszkodzenia zabezpieczenia, pęknięcie tłoka lub urwanie się korbowodu.

Objawy niedziałającego cylindra
Jeśli udało Ci się zauważyć spadek mocy silnika, spaliny wydobywające się z wlewu oleju  wskutek przedmuchu spalin do skrzyni korbowej, słyszysz syczenie w skrzyni korbowej lub zanotujesz zbyt niskie w stosunku do nominalnego ciśnienie sprężania w jednym lub kilku cylindrach – możesz zacząć się niepokoić.

W celu dokładniejszego określenia problemu warto wykonać pomiar ciśnienia sprężania – możesz tego dokonać samodzielnie lub u mechanika. Jeśli zdecydujesz się na tę pierwszą opcję, wystarczy wkręcić manometr w otwór świecy zapłonowej badanego cylindra. Uzyskane w ten sposób dane pozwolą określić stan tłoków i pierścieni. W starszym aucie można spodziewać się niższych niż nominalne ciśnień sprężania w cylindrach – powodem są zużyte pierścienie tłokowe i gładzie cylindrów w silniku.

Jeśli podczas pomiaru tylko jeden z cylindrów ma zaniżony wynik, prawdopodobnie pierścienie tłokowe pękły lub zapiekły się. Jest to uszkodzenie, z którym warto wybrać się do mechanika. Chcąc uniknąć przegrzania czy zatarcia silnika w przyszłości, warto sięgnąć po dodatki do oleju silnikowego. Ceramizer pomaga w tym, by zachować żywotność silnika na jak najdłużej, dlatego skutecznie zabezpiecza przez zużyciem pierścienie tłokowe i gładzie cylindrów.

W przypadku, gdy wymiary cylindrów nie mieszczą się w normach podanych w instrukcji, wykonuje się też ich przetaczania i stosuje nadwymiarowe tłoki. Jeśli z kolei pomiar ciśnienia sprężania jest prawidłowy, a cylindry mieszczą się w dopuszczanych granicach, wymienia się pierścienie tłokowe i dokonuje honowania cylindrów. Nieszczelność pierścieni prowadzi do utraty mocy i sprawności silnika, a także nadmiernego poboru oleju. Jeśli silnik bierze olej w nadwyżce, może on nie być dokładnie zgarniany ze ścianek cylindra i ulegać częściowemu spaleniu. Łatwo w ten sposób doprowadzić do zużycia, pęknięcia lub zapieczenia pierścieni tłokowych w rowkach tłokowych.


Jak samodzielnie zlokalizować niepracujący cylinder?
Zaopatrz się w szczypce z dobrą izolacją lub gumowe rękawiczki, które nie przewodzą prądu. Choć niektórzy zalecają, by przy włączonym silniku obserwować jego obroty podczas zdejmowania przewodu ze świecy należącej do niepracującego cylindra, jest to obarczone ryzykiem doprowadzenia do awarii układów elektronicznych.
Zamiast tego, po zatrzymaniu silnika, odczekaj chwilę, aż głowica ostygnie. Następnie ostrożnie zbadaj palcami temperaturę świec – świeca niepracującego cylindra będzie chłodniejsza od reszty. Innym sposobem jest wykręcenie świec i oglądanie ich elektrod – jeśli będą ciemne i wilgotne, najlepiej będzie wymienić je na nowe.

Naprawa i zapobieganie uszkodzeniom cylindrów

Najprostszą naprawą jest wymiana tulei lub szlifowanie cylindrów. Najczęściej stosuje się w tym celu napawanie elektryczne specjalnymi elektrodami. Warto pamiętać, by ewentualne ubytki nie były uzupełniane cyną – może ona wywołać szkodliwe następstwa, na przykład zatrzeć tłok.

Warto mieć też na uwadze fakt, że naprawy silnika są kosztowne – o ile wymiana świec zapłonowych to koszt około 50 PLN, o tyle szlify cylindrów wyniosą już około 500 PLN – nie wspominając o wymianie tłoków, czyli wydatku rzędu 3 000 PLN. Jeśli chcesz zapobiec uszkodzeniom, dobrym pomysłem byłoby zainwestowanie w dodatki do oleju silnikowego Ceramizer. Jako, że olej silnikowy rozchodzi się po wszystkich powierzchniach trących, dolane do niego dodatki mogą zapewnić im lepszą ochronę. Nie zastanawiaj się, ile kosztuje remont silnika – rozpocznij już dziś proces jego regeneracji.
MOTOTRENDY.PL
Źródło: Ceramizer.pl


Tagi:
ceramizer, jak zabezpieczyć cylindry przed uszkodzeniem

Zobacz podobne artykuły:

 Jak chronić samochód przed plagą kradzieży części?
kalendarz 12/06 2024

Jak chronić samochód przed plagą kradzieży części?

Warsztat / Porady

2024.06.12

Nawet jeśli samochód jest zaparkowany w dobrze oświetlonym miejscu, może stać się obiektem zainteresowania złodziei.
 Tak oszukują nieuczciwi sprzedawcy
kalendarz 13/05 2024

Tak oszukują nieuczciwi sprzedawcy

Używane

2024.05.13

Na rynku nie brakuje oszustów, którzy sprzedając używane auta próbują zarobić na nich jak najwięcej kosztem kupującego.
 Jak zabezpieczyć się przed klonem?
kalendarz 03/05 2024

Jak zabezpieczyć się przed klonem?

Używane

2024.05.03

Dlaczego każdemu może się to przytrafić i jak kupujący powinni się zabezpieczać?

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
Ford Mustang GTD – Z toru na ulicę

Ford Mustang GTD – Z toru na ulicę

Prezentacje / Nowości

2024.06.16

Na torze w Le Mans debiutuje najbardziej ekstremalna wersja Mustanga.
Zespół Peugeota - brak tempa w kwalifikacjach

Zespół Peugeota - brak tempa w kwalifikacjach

Wiadomości / Moto sport

2024.06.15

Peugeot TotalEnergies zgłosił dwa bolidy 9X8 do 92. edycji 24-godzinnego wyścigu Le Mans.
Euro 2024 – możliwe utrudnienia na A2

Euro 2024 – możliwe utrudnienia na A2

Wiadomości / News

2024.06.15

U naszych zachodnich sąsiadów będą prowadzone wzmożone kontrole podróżnych.