Jak oceniana jest jakość polskich dróg na świecie?
Polska zajęła 20. miejsce w Europie i 57. na świecie w rankingu jakości infrastruktury drogowej.
W porównaniu do poprzednich lat, nawierzchnie krajowych dróg są znacznie lepsze. Pomimo tego, raczej nie prędko dorównamy takim krajom jak Holandia, Austria, czy Portugalia.
Raport Światowego Forum Ekonomicznego za 2019 rok porusza m.in. temat jakości infrastruktury drogowej na świecie. Oceny przyznane polskim drogom są niestety niskie. W całej Unii Europejskiej gorsze ma tylko 6. państw. O konieczności poprawy stanu nawierzchni dróg krajowych informuje także w swoim ostatnim raporcie GDDKiA. Jej kontrole wykazały, że ok. 37 proc. dróg w naszym kraju wymaga remontu.
Miejsce Polski w światowym rankingu jakości dróg
W rankingu dotyczącym jakości infrastruktury drogowej, Polska otrzymała ocenę 4,31 w skali 1-7 (im wyższa ocena, tym szerzej rozwinięta infrastruktura) i znalazła się na 57 miejscu na świecie (na 141 państw). Pierwsze miejsca na liście zajęły: Singapur (6,45), Holandia (6,43) i Szwajcaria (6,28). Ostatnie natomiast przypadły takim państwom jak: Czad (1,94), Mauretania (2,03) i Madagaskar (2,04).
Jakość polskich dróg na tle Europy
Korzystając z raportu sprawdziliśmy również, jak polska infrastruktura drogowa wypada w porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej. Okazuje się, że ocena przyznana Polsce zrzuca nas na dalekie 20 miejsce (spośród 27 krajów). Najlepsze wyniki uzyskała infrastruktura drogowa w Holandii, Austrii i Portugalii. Ostatnie miejsca w rankingu przypadły natomiast Rumunii, Malcie i Bułgarii.
W dniu sporządzenia sprawozdania szacowano, iż remont na odcinkach dróg, których nawierzchnie zakwalifikowano do stanu złego i niezadawalającego może pochłonąć nawet 11,5 mld zł.
Pocieszającym może być jedynie fakt, że jakość polskich dróg poprawia się z każdym rokiem. W 2001 r. tylko niecałe 30 proc. nawierzchni drogowej w naszym kraju oceniano pozytywnie, czyli o połowę mniej niż obecnie.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oceniła najgorzej stan dróg w województwie lubuskim, kujawsko-pomorskim, wielkopolskim i małopolskim. Natychmiastowego remontu wymaga tam ponad 20 proc. nawierzchni drogowych. Najmniej dróg w stanie złym jest natomiast w zachodniopomorskim, warmińsko-mazurskim i świętokrzyskim.
W statystykach policyjnych corocznie jako jedną z przyczyn kolizji i wypadków drogowych wymienia się niewłaściwy stan jezdni. W ubiegłym roku odnotowano w naszym kraju 9963 takie zdarzenia. Biorąc pod uwagę długość sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA i koncesjonariuszy (ok. 18133 km) można przyjąć, że do wypadku lub kolizji z powodu złej nawierzchni drogi dochodzi średnio co 2 kilometry.
W 2019 r. policja odnotowała najwięcej takich zdarzeń w województwie śląskim, łódzkim i wielkopolskim, natomiast najmniej w podkarpackim, podlaskim i świętokrzyskim.
Być może przygotowany raport jest zbyt krytyczny wobec Polski, ale nie zmienia to faktu, że nadal jest jeszcze wiele do zrobienia – również w przypadku ulic naszych miast./oprac. ns/
źródło: Rankomat
Zobacz podobne artykuły:
Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.13
W ofertach na rynku wtórnym coraz więcej „młodszych” aut
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.08
Modyfikacja w oprogramowaniu silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.04
Im większy luksus, tym większe… ryzyko!
Używane
2024.04.22
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji
Wiadomości / Moto sport
2024.04.22
VW R – oddzielną marką?
Wiadomości / News
2024.04.21