Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 Im starszy samochód, tym mniej jeździ?
kalendarz 14/09 2021

Im starszy samochód, tym mniej jeździ?

Używane

Liczba przejechanych km z wiekiem maleje?

Analitycy autobaza.pl wzięli pod lupę średnie przebiegi aut oferowanych na sprzedaż w Polsce w 2021 r. Wnioski są jednoznaczne.

Pomimo zakazu cofania liczników i zagrożenia karą pozbawienia wolności od 3 miesięcy do nawet 5 lat wygląda na to, że proceder ten nadal ma się całkiem dobrze.

Dane jednoznacznie pokazują, że im starszy jest samochód, tym mniej ma kilometrów na liczniku. Jak to jest możliwe? Czyżby starsze auta były jeżdżone mniej, czy może jednak ma tu miejsce ingerencja w stan licznika przebiegu?

Dla lepszego zobrazowania zagadnienia porównano ze sobą średnie przebiegi aut pięcioletnich, dziesięcioletnich, piętnastoletnich i dwudziestoletnich oferowanych na sprzedaż w Polsce w tym roku.

Okazało się, że auta przez pięć pierwszych lat użytkowania przejeżdżają średnio 112 000 km. Pomiędzy piątym a dziesiątym rokiem używania przejeżdżają już 63 000 km, natomiast pomiędzy dziesiątym a piętnastym rokiem używania przejeżdżają tylko 35 000 km, ale pomiędzy piętnastym i dwudziestym rokiem używania przejeżdżają zaledwie 19 000 km.

Można zatem z tych danych wywnioskować, że im starsze auto, tym mniej jeździ w tych samych odstępach czasu. Ale czy rzeczywiście? Bo można mieć spore wątpliwości…

Przyjmując, że zgodnie z powyższymi wskazaniami auto przez pierwszych pięć lat użytkowania przejeżdża ok. 112 000 km, to można założyć, że po 10 latach użytkowania powinien mieć na liczniku już ok. 224 000 km, po 15 latach użytkowania przebieg powinien wskazywać ok. 336 000 km, a po 20 latach użytkowania ok. 448 000 km.

Tymczasem średnia przebiegów aut dziesięcioletnich to ok. 176 000 km, piętnastoletnich to ok. 211 000 km, a dwudziestoletnich to ok. 231 000 km.
Bazując na uśrednionych danych możemy przypuszczać, że auta dziesięcioletnie mają średnio cofnięty licznik o 48 000 km, auta piętnastoletnie mają średnio cofnięty licznik o 125 000 km a auta dwudziestoletnie aż o 217 000 km!

Polacy boją się aut z dużymi przebiegami, choć średni wiek aut importowanych do Polski wynosi 12 lat!

„Im starsze auto, tym większa jest liczba cofniętych kilometrów. Prawdopodobnie nie dzieje się to raz, ale nawet kilkukrotnie w trakcie użytkowania auta” - mówi Piotr Korab członek zarządu autobaza.pl.

Proceder ten jest wciąż opłacalny, bo cenę auta na rynku wtórnym szacuje się m.in. na podstawie przejechanej liczby km. Ponadto auta z dużym przebiegiem po prostu ciężko jest sprzedać…

W tej sytuacji warto zapytać, jakie działania, oprócz wyrywkowej kontroli drogowej i spisania odczytu licznika km, prowadzi policja? Bo z powyższych danych wynika, że prawo w Polsce jest nadal rażąco łamane.

źródło: Autobaza


Tagi:
samochody używane, cofnięty licznik, przebieg samochodu

Zobacz podobne artykuły:

Wraz ze wzrostem popularności motocykli rośnie także liczba oszustw na rynku pojazdów używanych
Maleje dostępność aut używanych
kalendarz 30/06 2022

Maleje dostępność aut używanych

Wiadomości / Gorące tematy

2022.06.30

Rynek samochodów używanych jest ściśle powiązany z rynkiem samochodów nowych.
 Używane auto droższe po dwóch latach użytkowania niż przed zakupem?
kalendarz 27/06 2022

Używane auto droższe po dwóch latach użytkowania niż przed zakupem?

Używane

2022.06.27

Sytuacja u wschodniego sąsiada, problemy z dostępnością części, wywołały zjawiska, które potrafią zdziwić.
Najnowsze artykuły:
Grupa Auto-Wimar Warszawa – prosta odpowiedź na oczekiwania klientów 

Grupa Auto-Wimar Warszawa – prosta odpowiedź na oczekiwania klientów 

Wiadomości / Prezentacje

2022.12.08

W dobie kryzysu gospodarczego każda decyzja o zakupie auta powinna być staranne przemyślana. 
Nissan na pięć gwiazdek

Nissan na pięć gwiazdek

Wiadomości / News

2022.11.30

Po ostatnim cyklu testów bezpieczeństwa pojazdów organizacja Euro NCAP opublikowała wyniki dla najnowszych modeli, które dołączyły do gamy zelektryfikowanych Nissanów. W 100% elektryczny crossover ARIYA oraz SUV X-Trail e-POW...
Renault Koleos Blue 2.0 dCi 185 X-tronic Initiale Paris – Francuski pomysł na SUV-a z dieslem

Renault Koleos Blue 2.0 dCi 185 X-tronic Initiale Paris – Francuski pomysł na SUV-a z dieslem

Testy / Testy

2022.11.28

Auta z silnikiem wysokoprężnym wymierają. Także SUV-y. Jednak dla osób ceniących takie auta mamy rozwiązanie. Jest nim napędzany silnikiem wysokoprężnym Renault Koleos.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.