Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Ile kosztuje pięć gwiazdek w segmencie B?
kalendarz 21/01 2022

Ile kosztuje pięć gwiazdek w segmencie B?

Używane / Bezpieczeństwo

Raporty Euro NCAP dostarczają cennych informacji także dla nabywców aut na rynku wtórnym.

Bez względu na porę roku decyzja o kupnie używanego auta jest zwykle poprzedzona analizą jego stanu technicznego, pochodzenia, przebiegu, wyposażenia, a przede wszystkim ceny i kosztów utrzymania. Coraz więcej kupujących zwraca jednak uwagę na pojazdy oferujące zaawansowane rozwiązania w dziedzinie bezpieczeństwa. Rzetelnych informacji o systemach biernej i czynnej ochrony, w jakie wyposażone są samochody, dostarcza niezależna organizacja Euro NCAP.

Czy trzeba dopłacać za bezpieczeństwo w klasie B?

Ford Fiesta VII i Fiat Punto Evo to auta sklasyfikowane w rankingu Euro NCAP 2017. Obydwa samochody wyprodukowano w 2016 r. Fiesta, warta obecnie średnio 35 tys. zł, już w standardowej wersji uzyskała pięciogwiazdkowy, najwyższy standard ochrony. Z kolei Punto Evo nie uzyskało w teście żadnej gwiazdki, prezentując bardzo niezadowalające wskaźniki bezpieczeństwa. Warto jednak zaznaczyć, że był to kolejny test wciąż produkowanego wówczas auta, które 12 lat wcześniej, przy innych normach uzyskało rezultat pięciogwiazdkowy. Cena modelu to dzisiaj ok. 34 tys. zł.

- Analizując wnioski o finansowanie zakupu samochodu, przychylniej patrzymy na auta reprezentujące wyższy poziom bezpieczeństwa. Ponadto na rynku wtórnym koszt zakupu takiego pojazdu jest praktycznie tożsamy z gorzej wyposażonym. W analizowanym przypadku samochodów reprezentujących segment B warto rozważyć zakup Forda. Rata kredytu, czy leasingu będzie niewiele wyższa od Punto. Warto jednak dopłacić kilka złotych miesięcznie, aby stać się posiadaczem nowszego konstrukcyjnie, a przede wszystkim oferującego wyższy standard ochrony samochodu – komentuje Marcin Szulc, Dyrektor ds. Handlowych i Rozwoju Biznesu w Cofidis Polska.

Crash Test – jak to działa?

Euro NCAP bada bierne i czynne bezpieczeństwo samochodów. Organizacja anonimowo kupuje auta i poddaje je tym samym, „twardym” testom. Wyniki są przedstawiane w rankingach, pod postacią gwiazdek, których „terminy ważności” obowiązują przez okres sześciu lat. Zgodnie z aktualnymi kryteriami „rozbijany” pojazd musi uzyskać minimalną punktację we wszystkich testach, aby otrzymać przynajmniej gwiazdkę. Auta produkowane dłużej lub te, które uzyskały niezadowalające wyniki, mogą być poddane ponownemu badaniu. Metodyka badań ciągle ewoluuje i podnosi wymagania. Na przestrzeni lat, m.in. zwiększono prędkości w doświadczeniach zderzeniowych, wprowadzono nowe rodzaje testów, tj. ochrony dzieci, czy pieszych. Obowiązują również testy podwójne, dla modeli tej samej marki, z wyposażeniem standardowym i dodatkowym w dziedzinie bezpieczeństwa.

- Jeszcze kilka lat temu ważniejsza od faktu, ile poduszek powietrznych posiada auto, była jego cena. Dzisiaj bezpieczeństwo to priorytet-jeden z najważniejszych aspektów przy wyborze samochodu. Przysłowiowy znaczek na pokrywie silnika, ABS, czy kontrolka zapięcia pasów już nie wystarczą. O zakupie przesądza to, czy auto jest wyposażone w zaawansowane systemy chroniące najmłodszych pasażerów, kontrolę trakcji, czy automatyczne hamowanie. W mojej opinii to duża zasługa Programu Oceny Nowych Samochodów, czyli Euro NCAP, choć oczywiście warto dokładnie zapoznać się ze szczegółowymi badaniami raportów i nie bazować wyłącznie na gwiazdkach. Należy jednak zdecydowanie podkreślić, że na przestrzeni lat odegrał on kluczową rolę w kwestii edukacji rynku co do bezpieczeństwa pojazdów – stwierdza Marcin Szulc z Cofidis Polska.

źródło: Cofidis Polska

Foto: Euro NCAP


Tagi:
bezpieczeństwo w samochodach, Euro NCAP, testy zderzeniowe

Zobacz podobne artykuły:

 Kupujesz używane BMW?
kalendarz 15/02 2024

Kupujesz używane BMW?

Używane

2024.02.15

Uważaj, bo większość z nich jest po wypadku!
Nie tylko fotoradary
kalendarz 08/02 2024

Nie tylko fotoradary

Bezpieczeństwo

2024.02.08

10 faktów o rejestratorach prędkości, które mogą Cię zaskoczyć.
 Prywatny import samochodów – branża podwyższonego ryzyka
kalendarz 06/02 2024

Prywatny import samochodów – branża podwyższonego ryzyka

Wiadomości / Gorące tematy

2024.02.06

Okazuje się jednak, że skala tego ryzyka zależy od kraju.

Firmy z branży

Auto Top

mazowieckie
ul. Odlewnicza 7
03-231 Warszawa
Tel.: 602 797 066
Email.: autotop.biuro@gmail.com
https://prawojazdyodlewnicza.pl/
Najnowsze artykuły:
 Kary za cofanie liczników są surowe, ale... nie działają!

Kary za cofanie liczników są surowe, ale... nie działają!

Wiadomości / Gorące tematy

2024.02.26

Niestety nawet tak zaostrzone prawo jest bezsilne, ponieważ...
Dziwny kamuflaż Lamborghini

Dziwny kamuflaż Lamborghini

Wiadomości / News

2024.02.25

Prototyp nowego Lamborghini testowany jest w niecodziennym maskowaniu.
Śmiertelne potrącenie dwulatka

Śmiertelne potrącenie dwulatka

Wiadomości / News

2024.02.25

Policja poszukuje świadków zdarzenia.