![kalendarz](https://mototrendy.pl/img/site/icons/calendar-white.png)
Honda Civic Type R z nowym rekordem
Nowy rekord dla samochodu z napędem na przednią oś na torze Suzuka.
Model Cvic Type R Limited Edition, ustanowił nowy rekord okrążenia dla samochodu z napędem na przednie koła na słynnym japońskim torze Suzuka, z czasem 2 minuty 23,993 sekundy.
Liczący 5,8 km Tor Suzuka słynie z szybkich odcinków z szykanami i trudnych zakrętów. Cały tor ma układ ósemki, z długą prostą o długości 1,2 km, która przebiega wiaduktem nad jego pierwszą częścią. Grand Prix na torze Suzuka jest uważane za najważniejszy wyścig w kalendarzu Formuły 1. Od 1962 r. jest ważnym poligonem testowym, służącym do analizowania i dopracowywania osiągów pojazdów i silników Hondy. Tor został zbudowany na polecenie założyciela i prezesa firmy, Soichiro Hondy, który stwierdził, że „samochodów nie da się udoskonalać, jeśli nie zostaną sprawdzone na torze wyścigowym”.
Rekord okrążenia ustanowił poddany ostatecznej ocenie osiągów w lutym 2020 r. Type R Limited Edition w wersji przedprodukcyjnej. Nie różniła się ona specyfikacjami technicznymi od auta seryjnego, nie posiadała również żadnych dodatkowych modyfikacji podnoszących osiągi.
Hideki Kakinuma, szef projektu Civica Type R, powiedział: „Type R Limited Edition jest przykładem zaangażowania Hondy w udoskonalanie tego, co jest treścią Type R jako samochodu sportowego – przyjemności z jazdy, w czym nawet przekraczamy oczekiwania naszych klientów. Odziedziczyliśmy wraz z zespołem inżynierów przekazywanego od pokoleń wyścigowego ducha i ta silna pasja napędzała ewolucję modelu Civic Type R w stronę idealnego samochodu sportowego. W przypadku tego roku modelowego, dążyliśmy do wypracowania jak najwyższych osiągów we współpracy z firmą Honda Racing Development (HRD) Sakura, która odgrywa kluczową rolę w przygotowywaniu Hondy do sportów motorowych. Współpraca doprowadziła do osiągnięcia przez Civica Type R3 rekordu okrążenia toru Suzuka, często opisywanego jako „jeden z najważniejszych torów na świecie”.
Tylko 100 egzemplarzy Civica Type R Limited Edition zostanie zbudowanych z przeznaczeniem na rynek europejski. Wersję Limited Edition wyposażono w lekkie 20-calowe kute obręcze kół firmy BBS z oponami Michelin Cup 2, zaprojektowanymi z myślą o szybkiej jeździe po torze. Nadal jednak zapewniają one wyjątkowe osiągi na publicznych drogach, co zawdzięczają między innymi 10 kg oszczędności masy. Zmodyfikowano amortyzatory i układ kierowniczy. Oprogramowanie sterujące systemem adaptacyjnych amortyzatorów (Adaptive Damper System) ma szybszą reakcję na warunki drogowe.
„Wprowadzenie w trakcie testów nowych dwuczęściowych, pływających tarcz hamulcowych w układzie hamulcowym poskutkowało lepszą kontrolą i siłą hamowania, zgodnymi z oczekiwaniami kierowcy” - dodał Kakinuma-san. „Te zmiany w połączeniu z poprawą efektywności kontroli stabilności, dały w rezultacie krótszy ogólny czas hamowania i wyjątkową szybkość pokonywania zakrętów, co w szczególności umożliwiło utrzymanie wysokiej prędkości na trudnym łuku „S ” i w drugim zakręcie „Spoon” toru Suzuka. Sportową dynamikę jazdy i kontrolę nad pojazdem – oprócz zwiększonej skuteczności hamowania – zapewniła wyjątkowa przyczepność nowych opon Michelin Cup oraz korekty w sterowaniu układem zawieszenia i amortyzatorów, dzięki czemu łatwej było dokonywać gwałtownych zmian kierunku, jadąc przez „esy” między trzecim, a siódmym zakrętem. Zmniejszenie masy nieresorowanej poprzez montaż lekkich kutych felg, dodatkowo poprawiło przyczepność i przenoszenie napędu na nawierzchnię podczas przyspieszania na wyjazdach z dwóch ciasnych zakrętów Degner i słynnego 130R. Poprawiona wydajność chłodzenia silnika pozwoliła w pełni wykorzystać moc 320 KM, aby osiągnąć maksymalną prędkość w finale przejazdu, bezpośrednio pod koniec okrążenia. Wszystkie te poprawki, wprowadzone w Civicu Type R Limited Edition udowodniły swoją przydatność w czasie okrążenia, zarejestrowanym na torze Suzuka.”
Wersja Limited Edition napędzana jest 2.0-litrowym silnikiem VTEC Turbo z modelu Type R o mocy 320 KM (przy 6500 obr./min.), natomiast maksymalny moment obrotowy wynosi 400 Nm (w zakresie od 2500 do 4500 obr./min). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h producent określa na 5,7 sek. Samochód występuje w nowym kolorze, „Sunlight Yellow”, z ciemną chromowaną plakietką Civic na tylnej klapie oraz kontrastującym lakierowanym na czarno dachem. Ponadto czarne, błyszczące obudowy lusterek i podobny wlot powietrza na masce.
Wnętrze wyróżnia się czerwonymi kubełkowymi fotelami i tabliczką z numerem seryjnym wersji limitowanej, czym nawiązuje do innych sportowych modeli Hondy. Oraz kierownica obszyta Alcantarą. Jednocześnie zrezygnowano z wielu zbędnych elementów wyposażenia, takie jak system informacyjno-rozrywkowy i klimatyzacja, aby zaoszczędzić na masie. Wersja Limited Edition zachowała jednak tylne siedzenia. Nowe opony i felgi oraz nowe lekkie komponenty i nieco „odchudzone” wnętrze, pozwoliły na zmniejszenie masy pojazdu o 47 kg w porównaniu z wersją Type R GT./oprac. ns/
Foto: Honda
Zobacz podobne artykuły:
Samochody Forda na dużym ekranie
Wiadomości / Ciekawostki
2025.01.18
Volkswagen Polo świętuje 50 urodziny
Wiadomości / Ciekawostki
2025.01.10
Nowe BMW M1 było „ukończone w 95 procentach”...
Wiadomości / Ciekawostki
2025.01.05
Toyota walczy o dziewiąty tytuł w WRC
Wiadomości / Moto sport
2025.01.25