Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Honda Civic 4d 1,5 VTEC Turbo 180KM – sedan nieoczywisty
kalendarz 24/11 2018

Honda Civic 4d 1,5 VTEC Turbo 180KM – sedan nieoczywisty

Testy

Pierwsze egzemplarze przednionapędowej Hondy Civic pojawiły się na rynku dwa lata przed I generacją Golfa. Z prostego rachunku wynika, że to już 45 lat! Próżno jednak szukać u kompaktowej Japonki cech dostojnej jubilatki. Zwłaszcza, że przeszła kolejną operację plastyczną. Kompleksową…

Historia Hondy zaczyna się po II wojnie światowej. Manufaktura Soichiro Hondy rozpoczęła wytwarzanie silników do rowerów. Kilka lat później zakład produkował już lekkie, niezwykle popularne w Japonii motocykle. W 1953 roku fabryka wyprodukowała pierwsze auto. Średnio urodziwy dostawczak był pierwszym krokiem do świata prawdziwej motoryzacji. Bo tak naprawdę, Honda zaistniała na światowym rynku 20 lat później. W 1973 roku na rynek trafiła Honda Civic.

X generacja Civica...
...debiutowała w 2016 roku. Auto jest diametralnie różne od poprzednika. Powstało na nowej płycie podłogowej, ma nowy interfejs infotainmentu i przestylizowane wnętrze. I jeszcze to, co najważniejsze. Nowego Civica napędzają zupełnie nowe motory. To jest prawdziwa rewolucja. W Hondzie odesłali wolnossące motory do lamusa motoryzacji. Zastąpiły je jednostki  mniejszej pojemności, za to wsparte turbiną. No i tradycyjnie, jak w co drugiej generacji zabrakło w ofercie nadwozia kombi. Za to jest sedan i to wyjątkowy. Nieoczywisty. Dlaczego nieoczywisty? Wystarczy popatrzeć. Tak to jest sedan. Tak wygląda sedan w stylu Hondy. Konkretnie, Civic Sedan.

Od lat jesteśmy przyzwyczajeni, że sedan to trzy bryły nadwozia. Pierwsza, skrywa silnik, druga - kokpit a trzecia bagażnik. Styliści Hondy uparli się, że można inaczej. Dzięki prostemu designerskiemu hokus pokus, samochód nie ma nudnego wyglądu typowej limuzyny. Dla wielu to ogromny atut. Sedan bywa w Polsce kojarzony z co najmniej dojrzałym kierowcą, w kapeluszu, uparcie trzymającym się lewego pasa. Młodszy wiekiem kierowca w sedanie? Owszem, ale… w służbowym. Prywatnie, tylko hatchback! Tym razem jednak może być inaczej.

Przestronność wnętrza
Wnętrze auta jest bardzo pojemne. 2+2,5. Przednie fotele są idealnie sprężyste. Zapewniają też niezłe trzymanie boczne. Tylna kanapa jest co najmniej spora. Gdyby tylko tunel środkowy był nieco niższy, spokojnie dałoby się autem jechać w 5 osób. Do tego zacne, choć nie rekordowe 516 litrów  w bagażniku.

Kokpity obu wersji nadwoziowych zaprojektowano od nowa. Architektura w niewielkim stopniu nawiązuje do poprzednika. Nowa, jest bardziej koherentna z niecodzienną stylistyką nadwozia. Nowe są także materiały. Ale, nowe nie zawsze oznacza lepsze. I tu spora łyżka dziegciu w beczce miodu. O ile deska i zegary przed oczyma wyglądają porządnie, o tyle wyświetlacz środkowy już nie. Wyglądem nie powala. Irytują trzeszczące plastiki, którym go obudowano. Twarde i nieprzyjemne w dotyku jest wykończenie tunelu środkowego obok miejsca kierowcy i niektóre elementy wykończenia drzwi.

Honda chwali się nowym bardziej zrozumiałym interfejsem. Owszem, jest nowy i zdecydowanie lepszy od poprzednika, który był równie zrozumiały jak rysunki na płaskowyżu Nazca. Mam jednak niejasne wrażenie, że choć system jest nowy, to oparty na poprzedniku. nie jest to niestety zaleta. Nie jest nielogiczny, ale zbyt mało oczywisty i intencjonalny. Za to bogaty! Honda Sensing, bo tak go ochrzczono to wszystko co uprzyjemni jazdę, ale też pomoże zadbać o bezpieczeństwo. Jest więc kamera z radarem, które pomogą w rozpoznawaniu przeszkód na drodze i we współpracy z systemem CMBS ograniczą skutki kolizji. System FCW informuje o zbyt szybkim zbliżaniu do przeszkody. LKAS wraz z LDW i RDM „pilnuje”, żeby kierowca nie opuszczał bezwiednie swojego pasa ruchu, a w razie czego, pomoże w powrocie na właściwy tor jazdy. Wyższe wersje wyposażenia dostaną też system CTM informujący o przeszkodach przy cofaniu i wyjeżdżaniu z miejsca parkingowego, a także moduł rozpoznawania znaków drogowych. Auta ze skrzynią CVT zostały wyposażane w aktywny tempomat działający od 30 km/h.

Bardzo zmieniło się prowadzenie X generacji auta. Jest jeszcze lepsze i pewniejsze niż u poprzedniczki. Skąd zmiana? Otóż, to efekt zastosowania sztywniejszego nadwozia i nowej płyty podłogowej. Ta, na której posadowiono sedana, jest dłuższa od „hatchabckowej”. Pojazd ma też zmodyfikowane w stosunku do poprzedniczki zawieszenie. Belkę skrętną zastąpiło zawieszenie wielowachaczowe. Przebudowano też układ kierowniczy. Nowe, elektryczne wspomaganie kierownicy ze zmiennym przełożeniem jest lepsze i zapewnia lepsze wyczucie drogi. Pojazd, nawet ten ze standardowym zawszeniem, (w opcji jest regulowane) precyzyjnie utrzymuje tor jazdy. Warto dodać, że nowe zawieszenie jest bardziej komfortowe od tego z poprzednich generacji. Wszelkie nierówności są idealnie „zbierane” przez zaprojektowany od nowa układ tłumiący. Civica lepiej niż dobrze wytłumiono akustycznie. Do wnętrza właściwie nie przedostają się odgłosy pracy silnika czy zawieszenia.

Nowe serca
Najważniejsza zmiana, to nowa gama motorów po downsizingu i oczywiście, wspartych turbiną. Dla fanów marki, był to prawdziwy cios. Wolnossące jednostki z Japonii odznaczały się doskonałą jakością i długowiecznością. Były w zasadzie bezawaryjne, ale ich dynamika nie była specjalnie powalająca. To i ekologiczne wymagania rynku wymusiły na Hondzie prace nad downsizingiem. I… zamiast 1,4 (100 KM) i 1,8 (142 KM) iVTEC pojawiły się 1,0 (130 KM) i 1,5 (182 KM) VTEC Turbo. Civic zyskał na dynamice. Szczególnie, sedan. W nim, pod maskę trafia bowiem tylko 182-konny doładowany motor o pojemności 1,5 litra. Wsparta turbiną jednostka wspomniane już 182 KM uzyskuje przy 5500 obrotach. 240 Nm momentu obrotowego silnik 1,5 wytwarza w zakresie 1900 – 5000 obrotów. 1,8 iVTEC na maksymalne 142 KM potrzebował 6500 tysięcy obrotów a maksymalnego momentu; 174 Nm. równo 4300. Civic z silnikiem po downsizingu jest szybszy i bardziej dynamiczny od poprzednika.

Honda na razie nie zdecydowała się na montaż do Civica skrzyń automatycznych. Napęd dystrybuuje skrzynia bezstopniowa, czyli wariator! Kilka lat temu inżynierowie Hondy obiecali, że popracują nam nim, żeby był w stanie konkurować z automatem. I…. jest! CVT produkuje zazwyczaj spóźniony start i zbyt dużo decybeli. Tymczasem w Civicu jest 8,2 s od 0 do 100 zamiast wycia zarzynanego silnika uderza nas cisza! I to wydarzenie polecam inżynierom Toyoty…

Civic to jeden z najbardziej rozpoznawalnych kompaktów na rynku. Po stylistycznych i mechanicznych zmianach, znowu jest na technicznym topie. Choć można trochę pomarudzić nad ceną, fani marki i tak go kupią. Bo… warto!
Paweł Pusz

Zalety:
- obszerne wnętrze
- duży bagażnik
- stylistyka nadwozia

Wady:
- cena
- jakość plastików i tapicerki
-
Podstawowe parametry techniczne Honda Civic 4d 1,5 VTEC Turbo 180KM:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4518/1799/1434/2697
Silnik: benzynowy
Pojemność: 1498 cm3
Moc maksymalna: 181 KM przy 5500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 240 Nm w zakresie 1900 – 5000 obrotów
Napęd: przedni
Skrzynia: bezstopniowa CVT
Osiągi 8,2 (0-100 km/h):
Prędkość maksymalna:  200 km/h
Deklarowane zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 7,9/5,0/6,1 l
Pojemność zbiornika paliwa:
Pojemność bagażnika: 478/1267 l
Ceny: od 87 400 zł
Cena wersji testowanej: od 111 200 zł  

 


Tagi:
test Honda Civic, test Honda Civic 1, 5 VTEC Turbo 180KM, test Honda Civic 1, 5 VTEC, Honda Civic, test Civic 1.5 VTEC

Zobacz podobne artykuły:

Volvo V60 D4 2,0 Inscription 190 KM – Kochajmy diesle, tak szybko odchodzą…
kalendarz 23/02 2019

Volvo V60 D4 2,0 Inscription 190 KM – Kochajmy diesle, tak szybko odchodzą…

Testy / Testy

2019.02.23

V60 debiutował w 2010 roku na paryskim salonie samochodowym. W 2013 roku pojazd przeszedł lifting. A na początku zeszłego roku poznaliśmy II generację kombi ze Szwecji rodem.
Ford Mondeo 2,0 Hybrid Titanium – Inny pomysł na rodzinną limuzynę
kalendarz 22/02 2019

Ford Mondeo 2,0 Hybrid Titanium – Inny pomysł na rodzinną limuzynę

Testy / Testy

2019.02.22

Nie masz hybrydy, nie ma cię na rynku. To obecnie moda, ale nie tylko. Hybryda to - przeliczeniowo, oszczędność dla producenta w „wydalaniu” CO2. Tak, wiem że to bzdura, ale…
Nissan Leaf II Tekna – Na bateryjce
kalendarz 22/02 2019

Nissan Leaf II Tekna – Na bateryjce

Testy / Testy

2019.02.22

Czy taka jest przyszłości motoryzacji? Nie wiem. Ale wszystkie znaki na ziemi i niebie wykazują, że nie jest to wykluczone.
Najnowsze artykuły:
Ott Tänak przed Rajdem Argentyny

Ott Tänak przed Rajdem Argentyny

Wiadomości / Moto sport

2019.04.24

Wszyscy kierowcy zespołu Toyoty odnosili sukcesy w Argentynie, ale tylko Tänak jako kierowca Yarisa WRC.
Ile kosztuje tydzień parkingu na polskich lotniskach?

Ile kosztuje tydzień parkingu na polskich lotniskach?

Wiadomości / News

2019.04.23

Każdy podróżujący przed urlopem musi zdecydować o tym, jak dojechać na lotnisko - niektórzy angażują w to swoją rodzinę, inni zamawiają taksówkę lub korzystają z transportu publicznego.
Używane Mercedesy z certyfikatem

Używane Mercedesy z certyfikatem

Wiadomości / News

2019.04.23

Mercedes-Benz wprowadza w Polsce program certyfikowanych samochodów używanych.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.