Historyczne zwycięstwo Audi w Rajdzie Dakar
Załoga Carlos Sainz/Lucas Cruz odniosła czwarte zwycięstwo w karierze.
Po raz pierwszy prototyp z napędem elektrycznym wygrał najtrudniejszy na świecie rajd pustynny. Modelem Audi RS Q e-tron Hiszpanie Carlos Sainz i Lucas Cruz zapewnili marce pierwsze zwycięstwo w Rajdzie Dakar po przejechaniu około 7900 km z przewagą 1 godz. 20 min. Linię mety przekroczyli również Mattias Ekström/Emil Bergkvist.
„Gratulujemy zespołowi Audi Sport zwycięstwa w Rajdzie Dakar” – powiedział Gernot Döllner, prezes zarządu Audi AG. „Audi po raz kolejny ustanowiło kamień milowy w sportach motorowych. Zwycięstwo w najtrudniejszym na świecie pustynnym rajdzie ze zelektryfikowanym napędem jest realizacją hasła „Przewaga dzięki technice” i wskazuje drogę do naszej elektrycznej przyszłości”.
„Dzięki naszemu rewolucyjnemu zelektryfikowanemu napędowi już po trzech latach pokonaliśmy jedno z największych wyzwań w sportach motorowych. W ten sposób kontynuujemy długą serię pionierskich osiągnięć, które zawsze charakteryzowały Audi w czterech dekadach sportów motorowych. Chciałbym podziękować całemu zespołowi za ten znakomity występ w szczególnie trudnej edycji Rajdu Dakar” – mówi Oliver Hoffmann, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego. W Rajdzie Dakar Audi zmierzyło się z markami Toyota i Ford, a także z doświadczonymi zawodnikami z Prodrive, którzy okazali się trudnymi rywalami.
Carlos Sainz i Lucas Cruz zapewnili sobie dużą przewagę po nieprzerwanym prowadzeniu od szóstego etapu. Dodajmy, że dla tej hiszpańskiej załogi, która już zwyciężała w 2010, 2018 i 2020 r., jest to czwarty sukces z różnymi markami, w tym drugą z Grupy Volkswagen. Dwukrotny rajdowy mistrz świata Sainz i jego doświadczony pilot nie mogli być jednak pewni swego do samego końca. Mieli za sobą Sébastiena Loeba i Fabiana Lurquina z zespołu BRX, którzy ciągle ich gonili, dopóki ich samochód nie uległ uszkodzeniu przedostatniego dnia. „To był niesamowity występ zespołu” – powiedział szef Audi Motorsport Rolf Michl. „Wszyscy pracowali razem, aby ten historyczny wynik był możliwy dla Audi. Wielkie podziękowania dla tego wspaniałego zespołu. Dziś napisaliśmy nowy rozdział dla Audi, ale także w historii Rajdu Dakar”.
Odcinki o długości ponad 400 km dziennie, dwa etapy maratońskie z ograniczonym serwisem lub nawet bez niego, a także 4600 km na czas i łącznie 7883 km wyróżniły Dakar 2024. Ostre piargi i szutrowe drogi, ale także wysokie łańcuchy wydm w „Pustej Ćwiartce” Półwyspu Arabskiego i często trudna nawigacja wymagały od zespołów pełnej koncentracji. Carlos Sainz, który w wieku 61 lat spogląda wstecz na karierę rajdową trwającą około czterech dekad, odnotował łącznie osiem dni na prowadzeniu z Lucasem Cruzem na dwunastu etapach.
Dwie pozostałe załogi Audi również zaliczyły dobre wyniki na początku. Szwedzi Mattias Ekström/Emil Bergkvist wygrali prolog na starcie i poprawili się na drugie miejsce za Sainzem/Cruzem w dniu odpoczynku po sześciu etapach. Jednak usterka tylnej osi na siódmym etapie pozbawiła ich szans. Stéphane Peterhansel, rekordzista z 14 zwycięstwami w Dakarze, był na szóstym miejscu na krótko przed półmetkiem po swoim 50. zwycięstwie etapowym w samochodzie i 83. w klasyfikacji generalnej. Usterka układu hydraulicznego zepchnęła jego i jego francuskiego rodaka Edouarda Boulangera na 22. miejsce na szóstym etapie./ns/
Foto: Audi
Zobacz podobne artykuły:
Startuje sezon rajdowych MP
Wiadomości / Moto sport
2024.04.26
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji
Wiadomości / Moto sport
2024.04.22
Druga runda WEC 2024
Wiadomości / Moto sport
2024.04.20
Majówka 2024 – raport drogowy
Bezpieczeństwo
2024.04.26
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?
Testy / Testy
2024.04.26
Wypadek na rajdzie ulicznym
Finanse / Ubezpieczenia
2024.04.25