Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
„Historie Alfy Romeo” - rozdział dziesiąty
kalendarz 03/07 2020

„Historie Alfy Romeo” - rozdział dziesiąty

Moto fanatyk / Alfa Romeo

Giulia i Stelvio reprezentujące 110 lat włoskiej doskonałości.

Dwa miesiące po premierze, dla Giulii Quadrifoglio celem był powrót na słynny wymagający tor Nürburgring. Trasa ta przez lata była świadkiem licznych zwycięstw Alfy. Efekt – uzyskano czas: 7 minut i 32 sek. Jednocześnie 7 sekund poniżej poprzedniego rekordu z 2015 r. Niecały rok później, Stelvio osiągnęło jeszcze lepszy wynik: na końcu okrążenia stoper zatrzymuje się 8 sekund poniżej poprzedniego rekordu ustanowionego w tej kategorii.

Giulia i Stelvio to najszybsze sedan i SUV w historii, na jednym z najtrudniejszych torów na świecie.

Kim jest Giorgio?

Nazwa Giorgio pojawiła się po raz pierwszy w prasie branżowej już w 2013 r: czytamy, że ma powstać kolejna generacja Alfy Romeo, a Giorgio to platforma, na której zostanie ona zbudowana. Wszyscy zastanawiają się, co może oznaczać to imię. Romantycy uważają, że to hołd dla Tazio Giorgio Nuvolariego. Inni sądzą, że to wybór samego  Marchionne. Tajemnica nigdy nie została wyjaśniona. Jedno jest pewne: Giorgio będzie miał integralny napęd na tylne koła oraz bardzo ambitne plany.

Firma planuje duże inwestycje zarówno na rzecz platformy, jak i zakładu w Cassino, w którym produkowane będą nowe modele. Przede wszystkim, skupia swoje najlepsze talenty techniczne w specjalnych „think tankach”. Zaangażowanych projektantów i stylistów prosi, by odłożyli na bok stare zasady, nawyki a myśleli nieszablonowo i „wierzyli, marzyli i tworzyli”.

Kim są the Skunks?

Zespoły Giorgio odizolowały się od reszty firmy, skupiając się wyłącznie na nowej platformie. Wymyślono nawet dla nich pseudonim w żargonie korporacyjnym, który z dumą przyjęli. Aby zrozumieć ten pseudonim i jego pochodzenie, musimy cofnąć się o 70 lat.

Clarence Leonard „Kelly” Johnson nie był projektantem Alfy Romeo, ale jego historia jest tutaj ważna. Kelly był inżynierem lotniczym w firmie Lockheed Martin i w 1943 r. kierował specjalnym projektem: miał opracować od podstaw, w ciągu zaledwie sześciu miesięcy, myśliwiec będący w stanie zmienić podniebny rozkład sił podczas II wojny światowej. To niezwykle trudne wyzwanie, na które Kelly zgodził się pod warunkiem otrzymania carte blanche na cały proces, który trzeba było wykonać. Pod koniec ustalonego okresu, a nawet na tydzień wcześniej, dostarczył projekt rewolucyjnego „XP-80 Shooting Star”, pierwszego amerykańskiego myśliwca odrzutowego. Jego zespół nazywał się „Skunk Works”.

Podobnie i tutaj, grupy robocze Giorgio stały się „skunksami”. Oni również zaczynali od „czystej kartki papieru”, mieli bardzo krótkie terminy i niezwykle ambitne zadanie: umieścić kierowcę w centrum, oferując mu niezapomniane wrażenia godne tradycji Alfy Romeo.

Premiera Giulii w nowym Muzeum Alfy Romeo

Wersją najlepiej wyrażającą najważniejsze zalety platformy Giorgio jest najbardziej sportowa ze wszystkich wersji: Giulia Quadrifoglio. Firma postanowiła przyjąć podejście top-down i zaprezentować ją jako pierwszą. Długo oczekiwana premiera była prawdziwą operacją Top Secret, do prasy nie wyciekły żadne zdjęcia ani dane techniczne. Nawet nazwa modelu.

Nowa Giulia została zaprezentowana światu 24 czerwca 2015 r.: był to wyjątkowy dzień z wielu powodów. Przede wszystkim były to 105. urodziny marki. Poza tym, na ten samochód fani i pasjonaci marki czekali z wielką niecierpliwością. A Alfa Romeo znowu miała swój dom: arią „Nessun dorma” Pucciniego, maestro Andrea Bocelli powitał Giulię w sali odnowionego Muzeum Historii Alfy Romeo w Arese.

Nowa Giulia

Cele produktu zostały wpisane w historię marki: najnowocześniejsze i innowacyjne silniki, idealny rozkład masy, rozwiązania techniczne, najlepszy stosunek masy do mocy w swojej kategorii  i oczywiście wyjątkowy design w niepowtarzalnym włoskim stylu. Nowe silniki Giulii są wykonane w całości z aluminium. 6-cylindrowy silnik benzynowy Quadrifoglio dysponuje mocą 510 KM i moment obrotowy na poziomie 600 N/m. Masa i materiały wszystkich elementów zostały zaprojektowane w celu zagwarantowania idealnego rozkładu mas: 50:50.

Już sama liczba innowacyjnych rozwiązań technicznych była imponująca: cały samochód odzwierciedlał nową koncepcję. Przednie zawieszenie miało podwójne wahacze z pół-wirtualną osią skrętną, dzięki czemu można było lepiej kontrolować kąt zawieszenia i uzyskać optymalną przyczepność kół: dwa wahacze dolne pracowały jak nożyce, co zapewniało precyzyjność układu kierowniczego we wszystkich warunkach, przy jego rekordowym przełożeniu (poniżej 12:1). Na tylnej osi zastosowano nowy schemat zawieszenia Alfalink™, czterowahaczowe zawieszenie z pół-wirtualną osią skrętną: sztywne podczas pokonywania zakrętów, ale również elastyczny w kierunku wzdłużnym. Obydwa te rozwiązania zostały opatentowane przez Alfę.

Lekkość i stała kontrola

Aby zapewnić Giulii optymalny stosunek masy do mocy, wszystkie części samochodu zostały wykonane z ultralekkich materiałów: aluminium (kadłub i głowica silnika, elementy karoserii i zawieszenia); mieszanki aluminium z tworzywem sztucznym (tylna belka poprzeczna); włókna węglowego (wał napędowy, pokrywa silnika, dach, jak również konstrukcja przednich siedzeń). Samo nadwozie ważyło zaledwie 322 kg. Zespół ds. elektroniki zajął się zwiększeniem bezpieczeństwa i przyjemności z jazdy. Z tego powodu zespół Giorgio opracował specjalne systemy jednoznacznie kojarzące się z Alfą Romeo: od systemu kontroli trakcji Q4 ASR (który samodzielnie włącza się tylko wtedy, gdy jest to absolutnie konieczne), poprzez zintegrowany system hamulcowy Integrated Brake System (który łączy kontrolę stabilności z tradycyjnym wspomaganiem hamulców), mechanizm różnicowy Differential Linear Slip, (który poprawia prowadzenie na zakrętach) aż po Torque Vectoring, (który w zaplanowany sposób rozkłada moment obrotowy na dwa koła tylnej osi, poprawiając przyczepność i gotowość układu kierowniczego). Aby skoordynować wszystkie funkcje, wprowadzono centralny mózg operacyjny składający się z systemu Chassis Domain Control.

Co łączy Giulię i Quadrifoglio?

W celu stworzenia sportowych wersji, prawie wszyscy producenci wzbogacają wersję podstawową modelu, często modyfikując elementy konstrukcyjne, by poprawić osiągi i zmniejszyć masę. Samochody te produkowane są na oddzielnych liniach, a w wielu przypadkach przez zewnętrznych dostawców. Tu wręcz przeciwnie, Giulia wywodzi się bezpośrednio od Quadrifoglio i to nie tylko pod względem estetycznym: obydwa samochody mają tę samą architekturę, zbudowane są z tych samych lekkich materiałów, większości elementów mechanicznych, a nawet powstały na tej samej linii montażowej w Cassino. W efekcie każda Giulia, począwszy od silników w wersji podstawowej, ma taki sam rozkład masy na przednia i tylną oś, taką samą sztywność skrętną, takie same układy kierownicze i systemy zawieszenia, jak w przypadku samochodów sportowych najwyższej klasy.

Stelvio: pierwsza Alfa Romeo, która jest również SUV-em

Platforma Giorgio została stworzona nie tylko dla Giulii. Nadszedł również czas, aby Alfa Romeo sprawdziła się również w segmencie pojazdów użytkowych, najbardziej dynamicznym i otwartym na nowinki. I tak, w lutym 2017 r. zadebiutowała Stelvio: pierwszy SUV w historii marki. Nie było to proste: stworzenie Alfy potrafiącej zwinnie poruszać się po ośnieżonych i polnych drogach, nie tracąc nic na osiągach, jakości prowadzenia i trzymaniu się drogi było nie lada wyzwaniem. Innymi słowy: SUV, którym można by jeździć jak sportowym sedanem. W porównaniu z Giulią, miał większy prześwit i wyższą pozycję za kierownicą. Zwiększyła się też ilość miejsca dla pasażerów i na bagaż. Skok zawieszenia był większy, aby zapewnić właściwy prześwit podczas jazdy po nie asfaltowych drogach. W celu zwiększenia stabilności, rozstaw kół był też nieco szerszy. Jednak architektura i mechanika pozostały takie same, podobnie jak oferta silników i systemów elektronicznych.

Giulia i Stelvio Model Year 2020

W nowych wersjach Giulii i Stelvio, wnętrza zostały nieznacznie przeprojektowane. Nowością jest system informacyjno-rozrywkowy z 8,8-calowym ekranem dotykowym. Uzupełnieniem oferty telematycznej jest pakiet usług Mopar do zdalnego zarządzania samochodem.  Jeszcze ważniejsze stały się innowacje w dziedzinie techniki jazdy. Nowy system ADAS (Advanced Driving Assistance Systems) oznacza przejście z pierwszego do drugiego poziomu autonomii: systemy nie tylko informują kierowcę, ale w razie potrzeby uaktywniają się, zwiększając bezpieczeństwo.

W ciągu ostatnich pięciu lat Giulia i Stelvio stały się najczęściej nagradzanymi w historii samochodami Alfy – na koncie mają 170 międzynarodowych wyróżnień przyznawanych przez prasę branżową i media krajowe, głosami jury złożonych z ekspertów lub bezpośrednio samych klientów. Począwszy od „Eurocarbody of the Year" w 2016 r, za najlepszy projekt architektury pojazdu, aż po kolekcję licznych nagród przyznanych za styl i design./oprac. ns/

źródło: Alfa Romeo


Tagi:
Alfa Romeo, Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, Alfa Romeo Stelvio, Giorgio, Muzeum Historii Alfy Romeo

Zobacz podobne artykuły:

Odkrywca Marleny Dietrich za kierownicą pojazdu Laurin & Klement
kalendarz 01/08 2020

Odkrywca Marleny Dietrich za kierownicą pojazdu Laurin & Klement

Moto fanatyk

2020.08.01

Górskie serpentyny, strome drogi i urwiste zbocza to tylko niektóre z przeszkód, z jakimi mierzyli się uczestnicy słynnego Rajdu Austrii.
Alfa Romeo i Festiwal Filmu i Sztuki Dwa Brzegi
kalendarz 31/07 2020

Alfa Romeo i Festiwal Filmu i Sztuki Dwa Brzegi

Wiadomości / News

2020.07.31

Festiwal uświetni ekspozycja aut na kazimierzowskim Dużym Rynku – najnowszej Giulii i Stelvio oraz historycznych modeli.
Volvo PV36, czyli Art Deco w ruchu
kalendarz 26/07 2020

Volvo PV36, czyli Art Deco w ruchu

Moto fanatyk

2020.07.26

Gustaf Larson, jeden z dwóch założycieli Volvo Cars w 1927 r., jeździł (prowadząc osobiście) tym stylizowanym na amerykański design PV36 przez kilka lat.
Najnowsze artykuły:
 Nowe twarze i nowe rajdówki w Motul HRSMP

Nowe twarze i nowe rajdówki w Motul HRSMP

Wiadomości / Moto sport

2020.08.05

16 załóg w rajdówkach sprzed lat wzbogaci stawkę Marma 29. Rajdu Rzeszowskiego.
Thomas Schäfer nowym szefem Skoda Auto

Thomas Schäfer nowym szefem Skoda Auto

Wiadomości / News

2020.08.05

Z dniem 3 sierpnia br. Schäfer został prezesem zarządu Skoda Auto, zastępując jednocześnie Bernharda Maiera po prawie pięciu latach na tym stanowisku.
 VW Caddy mini kamper – Spanie pod gwiazdami

VW Caddy mini kamper – Spanie pod gwiazdami

Prezentacje / Concept Cars

2020.08.04

Volkswagen Samochody Dostawcze prezentuje pierwsze rysunki i informacje na temat modelu będącego następcą Caddy Beach.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.