Ford Ranger Raptor 3.0 V6 Ecoboost Twin-Turbo 292 KM 10AT e-4WD - Monstrum, czyli jazda na całego
Ford Ranger Raptor 3.0 V6 Ecoboost Twin-Turbo 292 KM 10AT e-4WD - Monstrum, czyli jazda na całego
Wygląda jak Ranger, ale nie do końca. To nie jest byle jaki pickup. Widać, że mamy do czynienia z pracą Ford Performance. Jak wyszło? Konkretnie i drogo. Jaki zatem jest Ford Ranger Raptor?
Z zewnątrz przyciąga wzrok swoimi gabarytami. Występujący jedynie z podwójną kabiną mierzy aż 5381 mm długości, 1921 mm wysokości oraz 2026 mm szerokości. W porównaniu do modelu Ranger ma aż o 90 mm szerszy rozstaw osi, który wynosi teraz 3270 mm. Z zewnątrz przykuwa wzrok dzięki oryginalnemu kolorowi o nazwie Code Orange oraz dodatkowym plastikowym nakładkom na nadkola, wlotowi powietrza na masce, metalowych progach, a kończąc na dwóm chromowanych końcówkach układu wydechowego czy 17-calowych felgach i czarnej naklejce po bokach nadwozia oraz z tyłu auta RAPTOR. Osobiście bardzo ładnie wyglądają reflektory Matrix LED w kształcie litery C, które idealnie komponują się z masywnym grillem z wielkim napisem FORD. Można powiedzieć, że model ten upodobnił się do największego F-150.
Bez dwóch zdań to najbardziej ekstremalna odmiana Rangera, umożliwiająca szybszą jazdę w terenie. Dlatego wyposażony został w elektroniczne mechanizmy różnicowe przedniej i tylnej osi, a prześwit jest większy wynosząc teraz 233 mm. Dodatkowo biorąc pod uwagę bardziej ekstremalne warunki jazdy, silnik został zabezpieczony od spodu płytą o grubości 2,3 mm z wysokowytrzymałej stali.
Podobna przestrzeń
Wiadomo, że kupując auto tego typu kwestie ładowności są dla nas istotne. Powierzchnia przestrzeni jest taka sama, natomiast ze względu na zastosowanie amortyzatorów Foxa (o średnicy 2,5 cala z regulowaną siłą tłumienia) ładowność jest niższa i wynosi 645 kg. Niewiele. Ale skrzynia ładunkowa pomieścić europaletę. Auto wyposażono w roletę, która jest sterowana elektrycznie.
Pora przejść do wnętrza
Otwierając przednie drzwi witają nas przednie sportowe i podgrzewane fotele z regulacją w aż 10 położeniach (!). Gdy kierowca zasiądzie na nim wygodnie, w oczy rzuca się skórzana kierownica posiadająca łopatki z odlewanego magnezu. Z tyłu w miarę wygodnie będą podróżowały dwie dorosłe osoby. Napisałem ,,w miarę wygodnie”, ponieważ tylna kanapa nie posiada regulacji położenia. Całość uzupełnia wykończenie wnętrza z domieszkami koloru pomarańczowego. Wygląda to rewelacyjnie!
Przyglądając się desce rozdzielczej, w oczy rzuca się wielki pionowy ekran multimedialny. Jest on prosty w obsłudze. Za jego pomocą możemy skorzystać z aplikacji na telefonie (bezprzewodowo), wybrać tryby jazdy czy wreszcie załączyć blokady mechanizmu różnicowego. Przed kierowcą natomiast znajduje się elektroniczny kokpit. Umożliwia on jego dowolne modyfikowanie.
Zaletą Forda jest jego bogate wyposażenie. Raptor posiada najnowsze systemy asystujące. Jest ich naprawdę wiele: tempomat adaptacyjny, asystent pasa ruchu, a kończąc na monitoringu martwego pola obejmującego również przyczepę. Kierowca ma do dyspozycji (już w standardzie) kamerę 360 stopni. Rozwiązanie to przydaję się nie tylko podczas manewrowania po miejskich arteriach (z racji ogromnych gabarytów auta), ale docenimy ją także w terenie. Zresztą w mieście nie raz powinien nam się przydać asystent wyjeżdżania z miejsca parkingowego. Poruszając się Raptorem docenimy matrycowe reflektory LED z funkcją doświetlania zakrętów, które wpływają na nasze bezpieczeństwo.
Konkretnie
Pod maską drzemie odpowiednia moc. Jej osiągnięcie umożliwia 3-litrowy silnik benzynowy EcoBoost V6 z podwójnym turbodoładowaniem. Moc wynosi 292 KM a maksymalny moment obrotowy godne 491 Nm. Całość współpracuje 10-stopniowym automatem. Jednostka napędowa bardzo żwawo reaguje na gaz. Przyspieszenie wynosi bardzo dobre, biorąc pod uwagę masę auta 7,9 sekundy. Wynosi ona bowiem aż 2478 kg. Oczywiście nie należy spodziewać się po tym aucie niskiego zużycia paliwa. Wynosi ono średnio blisko 14 litrów. Jazda w terenie jedynie zwiększy ten wynik.
Idealny w teren
Pojazd posiada możliwość załączenia stałego napędu na cztery koła z elektronicznie sterowaną, załączaną dwubiegową skrzynią rozdzielczą oraz blokadą przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego. Takie rozwiązanie powoduje jeszcze jego większą dzielność w terenie. Dlatego autem można pokonywać trudny teren bez zbędnego stresu. Do dyspozycji mamy 7 trybów jazdy: 3 z nich to tryby drogowe (normalny, sportowy i na śliskie nawierzchnie) oraz 4 terenowe (skały, piasek, błoto oraz baja – przeznaczony do szybkiej jazdy w terenie). Oczywiście, każdy z nich powoduje, że zmienia się działanie działanie układu napędowego, kontrola trakcji, zawieszenia czy układu kierowniczego. Dodatkowo inna jest reakcja przepustnicy oraz sound z wydechu.
Bardzo dobre parametry
Imponujące są parametry terenowe Raptora. Kąt natarcia to 31°, kąt rampowy 24°, kąt przechyłu bocznego dochodzi do 30° a zejścia 27° lub 24°. Prześwit to wspomniane już 233 mm. Autem przejedziemy pokonamy także rzeczkę, ale jej głębokość nie może być większa od 850 mm.
Jakim autem jest Ford Ranger Raptor?
To auto, wobec którego trudno przejść obojętnie. Bez wątpienia docenią go osoby ceniące off-road ze sportowym zacięciem. Doceni je również osoba, która lubi auta mające moc i dynamicznie poruszające się. Czy mogłoby to być rodzinne? Czemu nie? Choć, do tego rozwiązania trzeba byłoby się przyzwyczaić. Żeby stać się posiadaczem Rangera Raptora trzeba wydać 203 200 zł (wersja 210-konna). Nasza odmiana stanowi wydatek 309 850 zł.
MOTOTRENDY.PL
Zalety auta:
- atrakcyjna sylwetka
- bogate wyposażenie
- wygodne wnętrze
-bogate wyposażenie
- jakość wykonania
- bardzo dobre właściwości terenowe
- osiągi
- skrzynia biegów
Wady auta:
- wysokie zużycie paliwa
- niewielka ładowność
- cena
Podstawowe parametry techniczne Ford Ranger Raptor 3.0 V6 Ecoboost Twin-Turbo 292 KM 10AT e-4WD:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi/prześwit): 5381/2026/1922/3270/2327 mm
Wymiary skrzyni ładunkowej (długość/szerokość/wysokość): 1544/1584/1150/529 mm
Silnik: benzynowy V6
Pojemność: 2967 cm3
Moc maksymalna: 292 KM/5500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy: 491 Nm/2300 obr./min
Napęd: AWD
Skrzynia: automatyczna
Prędkość maksymalna: 180 km/h
Osiągi 0-100 km/h: 7,9 s
Średnie zużycie paliwa: 13,8 l
Pojemność zbiornika paliwa: 80 l
Cena: 203 200 zł netto (wersja 210-konna)
Cena auta testowanego: od 309 850 zł netto
Zobacz podobne artykuły:
Dacia Jogger Extreme 1.0 ECO-G 100 KM LPG Sleep Pack – Propozycja nie dla każdego
Testy / Testy
2025.01.07
Renault Clio E-Tech Full Hybrid esprit Alpine – czyli tanio i sportowo
Testy / Testy
2025.01.06
MG HS 1.5 T-GDi Exclusive - Czyli chińska szansa na sukces
Testy / Testy
2025.01.06
VW ID.7 Pro S przekroczył deklarowany zasięg
Warsztat / Technika
2025.01.16
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu aut elektrycznych
Wiadomości / Gorące tematy
2025.01.13
Porsche GT3, którego nikt nie kupuje
Wiadomości / News
2025.01.12