Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Ford Galaxy 2,0 TDCi 150 KM 8 AT - Długie pożegnanie
kalendarz 07/05 2021

Ford Galaxy 2,0 TDCi 150 KM 8 AT - Długie pożegnanie

Testy / Testy / Ford

Na europejskim rynku Galaxy zadebiutował w 1995 roku. To był debiut potrójny. Pierwsza generacja Galaxy była bliźniakiem Volkswagena Sharana i Seata Alhambry. Ale po 11 latach Ford wybił się na niezależność. 

Galaxy Mk.II, które rynkową premierę miało w 2006 roku było tylko dziełem Forda. Stylistycznie nawiązywało do C-Maxa i S-Maxa. Potem, była jeszcze III generacja. W końcu, w 2015 roku na rynku pojawił się Galaxy Mk.IV…No właśnie, czy aby na pewno Mk.IV? Owszem, w stosunku do poprzednika, zmian było sporo.  Całkowicie nowa przednia i tylna część nadwozia, nowe wnętrze, poprawiony poziom wyposażenia w tym nowy system multimedialny. W wyposażeniu pojawiło się sporo układów poprawiających bezpieczeństwo. Ale kilku istotnych elementów nie tknięto. Bez zmian pozostała płyta podłogowa, nie zmienił się wygląd bocznej części auta. Rewolucji nie było wśród jednostek napędowych. Jeśli już, to ledwie modernizacja. Dlatego, w niektórych opracowaniach obecny Galaxy występuje jako Mk.III. po liftingu. I to podwójnym, bo…,

…, w 2020 Ford poddał vana kolejnemu liftingowi. I znowu poza osłoną chłodnicy i zderzakiem, rewolucji w stylizacji nie było. Warto zauważyć też nowy infotainment, ale nie poszłaś za nim głęboka restylizacja deski. Jedyna zmiana, to nowy, obrotowy selektor zmiany biegów zamiast tradycyjnego lewarka. Wygląda więc na to, że Galaxy tak jak Mondeo dożyje spokojnie swoich dni i zniknie z oferty. Oba auta unicestwiła moda na SUV-y. A tych, ma Ford w ofercie kilka. I do tego, w każdym rozmiarze. Znaczy Ford Galaxy długie pożegnanie? Na to wychodzi. Tylko, czy monumentalny Explorer zastąpi nie mniej monumentalnego Galaxy? W mojej opinii zdecydowanie nie. I choć bardzo lubię Explorera nie wydaje mi się, żeby był równie komfortowy jak Galaxy. 

No właśnie, komfortowy! 
Taki jest Galaxy. Pakowny i bardzo komfortowy. Do końca przemyślany, świetnie wykonany i spasowany. Do tego, przewygodnego vana nie zastąpi żaden SUV. Mniejszy czy większy. Te auta stworzono do dostojnego połykania kilometrów. SUV jest bardziej multilateralny. Ale, jeśli coś jest do wszystkiego… Tak naprawdę Ford ma inny plan. Trzy „odstrzelone” modele, czyli Mondeo, Galaxy i S-Maxa zastąpi jedna, całkowicie nowa konstrukcja. Najprawdopodobniej, będzie to duże kombi w stylu Subaru Outbacka. Tymczasem, Galaxy ciągle jeszcze jest w ofercie i… bardzo dobrze.

Pełnowymiarowy van to przestrzeń
I to jest jego największa zaleta Forda Galaxy. Dodam, zaleta nie do przeskoczenia. Komfort w podróży dla 5 osób. Ba, nawet dla 7, bo składane fotele w części bagażowej są dostatecznie duże i wygodne, aby zapewnić wygodę w podróży. Do tego kilkanaście schowków i schoweczków różnej wielkości, które bardzo przydają się w podróżach. I jeszcze coś: bagażnik. Standardowo, to 1300 litrów. Kiedy złożymy tylne fotele, 2340. Ale nawet w konfiguracji 7 osobowej na bagaż pozostaje trochę ponad 300 litrów. 

Lifting uszczuplił gamę silnikową Forda Galaxy. Spod maski zniknęły motory benzynowe. W ofercie pozostały 3 diesle o pojemności 2,0 TDCi i mocach 150, 180 i 240 KM. Tym razem jeździliśmy samochodem z najsłabszym, 150-konnym motorem TDCi. Najsłabszy, nie oznacza słaby. 150 KM i 370 Nm. Pozwalają na rozpędzenie tego kolosa do 190 km/h i sprint do 100 km/h w 10,8 sekundy. Naprawdę, wystarczy. 

Testowy Galaxy był wyposażony w automatyczna, 8-przełożeniową skrzynię automatyczną, która bardzo pomagała w optymalnym wykorzystaniu mocy silnika. Efekt pracy tandemu motor - skrzynia to wstrzemięźliwość w konsumpcji oleju napędowego. Producent deklaruje średnią spalania 6,6 litra. W naszym teście, średnia wyniosła 7,0 litrów. W mieście auto zasysało około 8 litrów a w trasie - 6, 6 litra.  

Prowadzenie auta to przyjemne doświadczenie. Monumentalny Galaxy jeździ adekwatnie do wyglądu. W zakrętach jest majestatyczny. Nie ma jednak powodów, aby narzekać na precyzję prowadzenia. Auto chętnie wpisuje się w zakręty. Bez kłopotów je opuszcza. To zasługa precyzyjnego układu kierowniczego. W ostrych łukach auto jedynie ledwie lekko się przechyla. Nie jest specjalnie podatne na boczne podmuchy. Jedyny problem to manewrowanie na zatłoczonych, miejskich parkingach. Nawet pomimo kamer i czujników, może nie być łatwo. Krótko mówiąc, efekt skali…

Jak już wspominałem, powoli kończy się cykl życia Forda Galaxy. Auto znika z produkcji wraz z końcem 2022 roku. Jest to zatem ostatni moment, aby kupić to auto. Albowiem, nie oszukujmy się, SUV-y i największe nawet kombi nie zastąpią vanów. Jak powszechnie wiadomo, wielkość ma znaczenie. 
RED

Zalety auta:
– wygląd
– pojemne wnętrze
– ogromny bagażnik

Wady auta:
– jazda/manewrowanie w mieście

Podstawowe dane techniczne Ford Galaxy Mk. IV 2,0 TDCi 150 KM 8 AT:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4848/1916/1747/2849 mm
Silnik: turbodiesel 1997 cm3
Moc maksymalna: 150 KM
Maksymalny moment obrotowy: 370 Nm
Napęd: przedni
Skrzynia: automatyczna
Osiągi (0-100 km/h): 10,8 s
Prędkość maksymalna: 192 km/h
Deklarowane zużycie paliwa: 6,6 l
Zużycie w teście (miasto/trasa/średnio): 8,0/6,6/7,0 l
Pojemność zbiornika paliwa: 68 l
Pojemność bagażnika: 300/1300/2339 l
Cena: od 135 400 zł


Tagi:
Ford Galaxy 2, 0 TDCi 150 KM 8 AT, Ford Galaxy 2, 0 TDCi 150 KM, Ford Galaxy 2, 0 TDCi, Ford Galaxy, test Ford Galaxy 2, 0 TDCi 150 KM 8 AT, test Ford Galaxy 2, 0 TDCi 150 KM, test Ford Galaxy 2, 0 TDCi, test Ford Galaxy

Zobacz podobne artykuły:

Mazda 3 SkyActiv - G 150 KM A/T – W dobrym kierunku
kalendarz 25/08 2022

Mazda 3 SkyActiv - G 150 KM A/T – W dobrym kierunku

Testy / Testy

2022.08.25

Mazda 3 zwana również Axelą zadebiutowała w 2003 roku. Zastąpiła popularny model 323. Pojazd przyjął się na rynku. Efekt: trzy generacje popularnego japońskiego kompaktu.
CUPRA Born - Połączenie ekologii i miejskiego charakteru
kalendarz 19/08 2022

CUPRA Born - Połączenie ekologii i miejskiego charakteru

Testy / Pierwsza jazda

2022.08.19

CUPRA przedstawiła model Born, pierwszy w pełni elektryczny samochód marki. Twórcom pojazdu zależało, by połączyć sportowe osiągi z bezemisyjną jazdą. Miejski model zapewnia ok. 540 km zasięgu, moc nawet 231 KM, a naładowanie...
Ford Mustang Mach-E liderem polskiego rynku elektryków     
kalendarz 18/08 2022

Ford Mustang Mach-E liderem polskiego rynku elektryków     

Wiadomości / News

2022.08.18

W lipcu br. Ford Mustang Mach-E był najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym w Polsce.
Najnowsze artykuły:
Debiut Nissana Townstara EV

Debiut Nissana Townstara EV

Prezentacje / Nowości

2022.09.27

Zaledwie kilka dni po obchodach Międzynarodowego Dnia Pojazdów Elektrycznych Nissan ogłosił rozpoczęcie produkcji nowego, w pełni elektrycznego modelu Townstar EV na wybrane rynki w Europie.
Już wkrótce w salonach

Już wkrótce w salonach

Prezentacje / Nowości

2022.09.26

Nissan X-Trail od ponad 20 lat dostarcza przygód rodzinom na całym świecie. Czwarta generacja kultowego modelu już wkrótce pojawi się na polskich drogach, a dealerzy już od dziś będą przyjmować zamówienia.
Wciąż na topie

Wciąż na topie

Wiadomości / News

2022.09.09

Kiedy Toyota Yaris zadebiutowała 23 lata temu, wprowadziła do segmentu B zupełnie nowy pomysł na stylistykę, wyjątkowo wydajny i niezawodny silnik 1.0 oraz właściwości jezdne dopasowane do stylu jazdy Europejczyków. ...

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.