Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Dlaczego środki do dezynfekcji rąk i kremy do opalania mogą być szkodliwe dla Twojego samochodu?
kalendarz 24/06 2019

Dlaczego środki do dezynfekcji rąk i kremy do opalania mogą być szkodliwe dla Twojego samochodu?

Eksploatacja / Ford

Działanie chemikaliów w środkach do dezynfekcji rąk, odstraszających owady i filtrach przeciwsłonecznych o wysokim współczynniku ochrony może powodować przedwczesne zużycie powierzchni, których dotykamy w aucie.

Substancje chemiczne, występujące w niektórych takich produktach mogą reagować na powierzchniach, powodując ich przedwczesne zużycie, jeżeli nie są chronione specjalnymi wykończeniami.

To wyzwanie, z którym na co dzień mają do czynienia inżynierowie Forda, testujący nowe produkty na materiałach stosowanych w pojazdach. Pracują oni nad rozwojem odpornych powłok, które zapewnią tworzywom dobry wygląd przez wiele lat.

Od środków do dezynfekcji rąk, przez kremy do opalania, po środki odstraszające owady – konsumenckie trendy nieustannie się zmieniają, a na rynku wciąż pojawiają się kolejne, nowe produkty – mówi Mark Montgomery, starszy inżynier materiałowy w Centrum Technologii Materiałów Ford Europe w Dunton w Wielkiej Brytanii. – Nawet najbardziej na pozór nieszkodliwy produkt, może być przyczyną problemów, jeśli ma kontakt z powierzchnią setki, a nawet tysiące razy do roku.

Szacuje się, że europejski rynek środków do dezynfekcji rąk, w tym żelów, pianek i chusteczek, z których większość zawiera etanol, wzrośnie o 60 proc., z 371,92 mln dolarów w 2018 r, do 593,62 mln dolarów do roku 2024. Kremy przeciwsłoneczne z wysokim filtrem zawierają większe ilości tlenku tytanu, który może reagować z tworzywami sztucznymi i naturalnymi olejami, znajdującymi się w skórze, zwłaszcza gdy jest gorąco. Dietylotoluamid, znany jako DEET, jest najczęściej stosowanym, aktywnym składnikiem środków odstraszających owady.

Zespoły Forda w Dunton i Kolonii, przeprowadzają testy w temperaturach sięgających w niektórych przypadkach 74°C, jakie może osiągnąć wnętrze samochodu, zaparkowanego w upalny dzień przy plaży. W innych testach symulują długotrwałą ekspozycję na słońcu, z próbkami bombardowanymi światłem ultrafioletowym, równym najjaśniejszemu miejscu na Ziemi, nawet przez 1 152 godziny (48 dni).

Sprawdzają również wytrzymałość tworzyw sztucznych w niskich temperaturach, sięgających -30°C, w których stają się najbardziej kruche, wielokrotnie odbijając na nich gumową piłkę  – dziesięciokrotnie cięższą od piłki futbolowej – aby upewnić się, że plastik nie pęka.

Na podstawie wyników badań, skład chemiczny powłok ochronnych można zmieniać tak, by wnętrza były chronione. Pomaga to w utrzymaniu dobrego wyglądu wnętrz przez cały okres użytkowania pojazdów oraz ich właścicielom, gdy nadejdzie czas by sprzedać samochód. Testami objęte są również akcesoria do przechowywania, sprzedawane przez Dział Obsługi Klienta Forda, takie jak wykładziny bagażnika i plastikowe osłony wnętrza.

Czasami to co robimy wymaga trochę pracy detektywistycznej – mówi Richard Kyle, inżynier ds. materiałów, pracujący w Dunton. – W Turcji zdarzały się przypadki szczególnie wysokiego zużycia i udało nam się wyśledzić, że przyczyniającym się do tego czynnikiem był etanol, składnik popularnego środka do dezynfekcji rąk, który zawierał aż 80 proc. tego związku – znacznie więcej, niż jakikolwiek inny. Gdy już wiedzieliśmy, co było przyczyną, mogliśmy coś z tym zrobić./oprac.ns/

źródło: Ford


Tagi:
środki do dezynfekcji rąk i kremy do opalania mogą być szkodliwe dla wnętrza samochodu, działanie chemikaliów w środkach do dezynfekcji rąk a wpływ na wnętrza aut, przyczyny przedwczesnego zużycia powierzchni plastikowych w samochodzie

Zobacz podobne artykuły:

 Najczęstsze usterki w układzie napędowym
kalendarz 01/07 2019

Najczęstsze usterki w układzie napędowym

Warsztat / Eksploatacja

2019.07.01

Awarie skrzyni biegów, koła dwumasowego, zużycie elementów sprzęgła – według mechaników to najczęstsze problemy występujące w układzie napędowym.
Ford zredukuje zatrudnienie
kalendarz 30/06 2019

Ford zredukuje zatrudnienie

Wiadomości / News

2019.06.30

Producent planuje zmniejszyć zatrudnienie w swoich fabrykach. Jednocześnie w gamie pojawią się trzy nowe modele.
 Jeździsz na zimówkach latem? Mogą być problemy z ubezpieczeniem
kalendarz 26/06 2019

Jeździsz na zimówkach latem? Mogą być problemy z ubezpieczeniem

Finanse / Ubezpieczenia

2019.06.26

Za złe opony ubezpieczyciel może odmówić wypłacenia odszkodowania.
Najnowsze artykuły:
Toyota przygotowuje Land Cruisera do Rajdu Dakar

Toyota przygotowuje Land Cruisera do Rajdu Dakar

Wiadomości / Moto sport

2019.07.16

Po podwójne zwycięstwo w rajdzie - w klasie prototypów i samochodów produkcyjnych - ponownie chce sięgnąć Toyota.
 Pod wpływem alkoholu jechał przez miasto 139 km/h

Pod wpływem alkoholu jechał przez miasto 139 km/h

Wiadomości / News

2019.07.15

Grudziądzcy policjanci wykluczyli z ruchu kierowcę toyoty, który mając ponad 2 promile alkoholu w organizmie pędził przez miasto 139 km/h.
Skoda Scala z najwyższą oceną Euro NCAP

Skoda Scala z najwyższą oceną Euro NCAP

Wiadomości / News

2019.07.15

Kompaktowy model Skody otrzymał ocenę pięciu gwiazdek w teście bezpieczeństwa.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.