Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
„Design musi wzbudzać emocje"
kalendarz 25/07 2021

„Design musi wzbudzać emocje"

Wydarzenia / Audi

Rozmowa z szefem działu stylistyki zewnętrznej Audi Philippem Römersem i z odpowiadającym za styl wnętrza Norbertem Weberem.

Audi Design pozyskało dwóch nowych liderów zajmujących się designem zewnętrznym i wewnętrznym nowych modeli Audi. Norbert Weber w październiku 2020 został szefem Interior Design – działu projektującego wnętrza samochodów, a Philipp Römers od marca tego roku kieruje Exterior Design – działem projektowania wyglądu zewnętrznego. To właśnie oni, razem z szefem designu Audi Markiem Lichte, określać będą kierunek rozwoju stylistyki marki. Jest to wyzwanie, biorąc pod uwagę technologiczne zmiany związane z elektromobilnością, cyfryzacją i zautomatyzowaną jazdą. Po kilku pierwszych miesiącach pracy, po raz pierwszy zasiadają do wspólnego wywiadu.

Panie Weber, Panie Römers, jesteście nowi na swoich stanowiskach, ale nie nowi w Audi. Co Was łączy z marką spod znaku czterech pierścieni?

Philipp Römers: Z Audi jestem związany od roku 2014 i dotychczas kierowałem jednym ze studiów Exterior Design – stylistyki zewnętrznej. To było siedem lat z wieloma wspaniałymi projektami, a moim osobistym punktem kulminacyjnym w tej pracy było stworzenie Audi e-tron GT.

Norbert Weber: A ja do Audi właściwie wróciłem - wcześniej pracowałem tu od 2007 do 2015 roku, kiedy byłem szefem działu Interior Design – designu wnętrza i Design Studio w Pekinie. Wiele znajomych twarzy, ale też wiele nowych – to fantastyczny zespół, który powitał mnie ponownie w Design Center w Ingolstadt.

W sumie w Audi Design pracuje teraz 450 kreatywnych osób z 25 krajów. Czy jako główni projektanci, szefowie, stajecie jeszcze przy desce kreślarskiej?

Weber: Powiem żartem: od czasu do czasu gram jeszcze w tej orkiestrze, ale najczęściej jestem dyrygentem. W ten sposób postrzegam swoją rolę jako wiodącej postaci kreatywnej: wyznaczam kierunek i aranżuję współpracę zespołów. To ja motywuję i zachęcam, a w pojedynczych przypadkach także wprowadzam modyfikacje. Czasami patrzymy na model, który jest już prawie ukończony - czy to w glinie, czy w formie danych VR - i stwierdzamy, że coś nadal nie jest spójne. Kiedy tak się dzieje, biorę do ręki ołówek i szkicuję kilka szczegółów dotyczących danego elementu. Zwykle wystarczy kilka szybkich czarnych linii na białym tle i dochodzę do rozwiązania. Największym wyzwaniem jest zawsze powstrzymanie się od dalszego rysowania, gdy już zacznę.

Römers: Ze mną jest bardzo podobnie. Jako projektant w ogóle nie wyobrażam sobie pracy bez ołówka. W moim biurze i w domu wszędzie leżą szkicowniki. Wyciągam je podczas rozmów, by móc sobie wyobrazić, poczuć dany projekt. Ale to nie znaczy, że gotowy produkt będzie tak wyglądał. Jest to wstępny kierunek, który w następnym kroku zostanie zastąpiony przez bardziej kreatywne i znacznie bardziej szczegółowe szkice. W Audi mamy najlepszych projektantów koncepcyjnych, a projektowanie to zawsze praca zespołowa.

Dla wielu ludzi inspirujący design jest decydującym czynnikiem przy kupnie samochodu. Czy odnosi się to dziś bardziej do wyglądu zewnętrznego czy wewnętrznego?

Römers: Pierwszą rzeczą, z jaką stykają się osoby zainteresowane kupnem samochodu, jest jego wygląd zewnętrzny. On musi wzbudzić pożądanie. W końcu pierwsze wrażenie decyduje o tym, czy ktoś zostanie, czy odejdzie, czy powiększy obraz na ekranie, czy też będzie szybko przeglądał strony. Ideałem jest połączenie estetycznej formy i funkcji. Zwłaszcza w przypadku elektromobilności potrzebujemy opływowych sylwetek, które pomagają zwiększyć zasięg. Mogą one być jednak niezwykle atrakcyjne - e-tron GT jest tego najlepszym przykładem.

Weber: Nasz cel, czyli wzbudzanie emocji poprzez design, przenosi się płynnie na wnętrze. Wystrój wnętrza staje się coraz częściej kluczowym elementem przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Jakie cyfrowe możliwości oferuje mi samochód? Jakie konkretne korzyści zapewnia połączenie w sieć? Takie pytania również decydują.

Czy to oznacza, że wnętrze staje się nowym centrum mocy całego samochodu?

Weber: Digitalizacja, a przede wszystkim zautomatyzowana jazda, bez wątpienia sprawiają, że teraz wnętrze samochodu stało się centrum uwagi. W przyszłości chcemy projektować nasze modele w kolejności: najpierw wnętrze, potem wygląd zewnętrzny. Mimo to, postrzegamy proces projektowania jako spójną całość. Pomysły powstają wspólnie, problemy są rozwiązywane wspólnie. W efekcie końcowym zapewnia to spójny, kompleksowy rezultat.

Römers: To podstawowe zagadnienie jest dla nas niezwykle ważne. W przeszłości zazwyczaj najpierw projektowaliśmy warstwy zewnętrzne samochodu, a dopiero potem sprawdzaliśmy, czy wnętrze i pasażerowie dobrze do niego pasują. Zautomatyzowana jazda wyznacza pod tym względem zmianę paradygmatu. Gdy przestajemy zajmować się samym prowadzeniem pojazdu, pojawiają się nowe możliwości.

Jakie są konsekwencje tej zmiany w Panów sposobie myślenia o pracy?

Weber: Najważniejsza jest i pozostanie kreatywność. Już w samym procesie projektowania wykorzystujemy jednak również możliwości jakie daje cyfryzacja. W ostatnich latach pomogła nam ona działać o wiele szybciej na wielu polach, ponieważ możemy pracować jednocześnie w świecie fizycznym i cyfrowym.

Dzisiaj możemy tworzyć modele danych w oparciu o proste szkice i natychmiast, dzięki specjalnym komputerom o ogromnej mocy obliczeniowej, przenosić je na grafikę trójwymiarową. Ostateczny cyfrowy zestaw danych przekształcamy w model VR (Virtual Reality – wirtualna rzeczywistość), który jest niezwykle bliski naszemu wyobrażeniu o rzeczywistym wyglądzie samochodu. Podczas wirtualnego spotkania w okularach VR pracujemy nad nim w czasie rzeczywistym - niezależnie od tego, czy osoba z którą współpracujemy znajduje się w centrum projektowym w Ingolstadt, czy w naszych studiach w Malibu lub Pekinie. Jeśli na przykład powstają wtedy nowe projekty, możemy je wyrzeźbić przez noc w Ingolstadt. Musimy bowiem zawsze pamiętać, że narzędzia cyfrowe znacznie przyspieszają i usprawniają pracę, ale nie mogą całkowicie zastąpić modelu fizycznego. Są rzeczy, których po prostu nie da się zobaczyć na komputerze – ujawniają się wyłącznie na fizycznym modelu./oprac. ns/

Foto: Audi


Tagi:
Audi, Audi Design, Philipp Römers, Norbert Weber

Zobacz podobne artykuły:

 Toyota GR 86 następcą “Diabła” Kuby Przygońskiego?
kalendarz 01/09 2021

Toyota GR 86 następcą “Diabła” Kuby Przygońskiego?

Wiadomości / Wydarzenia

2021.09.01

Kuba Przygoński w dotychczasowym coupe Toyoty wywalczył cztery tytuły mistrza Polski w drifcie. Czy wkrótce przesiądzie się do nowszej maszyny?
Martin Prokop: Baja Poland zawsze oferuje coś wyjątkowego
kalendarz 27/08 2021

Martin Prokop: Baja Poland zawsze oferuje coś wyjątkowego

Wiadomości / Wydarzenia

2021.08.27

Nie można bawić się w żadną taktykę, trzeba cisnąć od pierwszego metra do mety - mówi Martin Prokop.
Nowy Lexus NX w Polsce
kalendarz 15/08 2021

Nowy Lexus NX w Polsce

Wiadomości / Wydarzenia

2021.08.15

Polskie tournée nowego crossovera NX.
Najnowsze artykuły:
 BMW 750iL – Dla Bonda i nie tylko

BMW 750iL – Dla Bonda i nie tylko

Wiadomości / Ciekawostki

2021.09.19

BMW 750iL było flagowym wariantem trzeciej generacji modelu E38.
Kia może zrezygnować ze Stingera?

Kia może zrezygnować ze Stingera?

Wiadomości / News

2021.09.17

Producent co prawda odświeżył swojego sportowego sedana, ale…
 Remonty dróg w Warszawie – czy będą korki w mieście?

Remonty dróg w Warszawie – czy będą korki w mieście?

Wiadomości / Gorące tematy

2021.09.17

Południowa Obwodnica Warszawy (POW) jest już na ukończeniu.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.