Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
„Design musi wzbudzać emocje"
kalendarz 25/07 2021

„Design musi wzbudzać emocje"

Wydarzenia / Audi

Rozmowa z szefem działu stylistyki zewnętrznej Audi Philippem Römersem i z odpowiadającym za styl wnętrza Norbertem Weberem.

Audi Design pozyskało dwóch nowych liderów zajmujących się designem zewnętrznym i wewnętrznym nowych modeli Audi. Norbert Weber w październiku 2020 został szefem Interior Design – działu projektującego wnętrza samochodów, a Philipp Römers od marca tego roku kieruje Exterior Design – działem projektowania wyglądu zewnętrznego. To właśnie oni, razem z szefem designu Audi Markiem Lichte, określać będą kierunek rozwoju stylistyki marki. Jest to wyzwanie, biorąc pod uwagę technologiczne zmiany związane z elektromobilnością, cyfryzacją i zautomatyzowaną jazdą. Po kilku pierwszych miesiącach pracy, po raz pierwszy zasiadają do wspólnego wywiadu.

Panie Weber, Panie Römers, jesteście nowi na swoich stanowiskach, ale nie nowi w Audi. Co Was łączy z marką spod znaku czterech pierścieni?

Philipp Römers: Z Audi jestem związany od roku 2014 i dotychczas kierowałem jednym ze studiów Exterior Design – stylistyki zewnętrznej. To było siedem lat z wieloma wspaniałymi projektami, a moim osobistym punktem kulminacyjnym w tej pracy było stworzenie Audi e-tron GT.

Norbert Weber: A ja do Audi właściwie wróciłem - wcześniej pracowałem tu od 2007 do 2015 roku, kiedy byłem szefem działu Interior Design – designu wnętrza i Design Studio w Pekinie. Wiele znajomych twarzy, ale też wiele nowych – to fantastyczny zespół, który powitał mnie ponownie w Design Center w Ingolstadt.

W sumie w Audi Design pracuje teraz 450 kreatywnych osób z 25 krajów. Czy jako główni projektanci, szefowie, stajecie jeszcze przy desce kreślarskiej?

Weber: Powiem żartem: od czasu do czasu gram jeszcze w tej orkiestrze, ale najczęściej jestem dyrygentem. W ten sposób postrzegam swoją rolę jako wiodącej postaci kreatywnej: wyznaczam kierunek i aranżuję współpracę zespołów. To ja motywuję i zachęcam, a w pojedynczych przypadkach także wprowadzam modyfikacje. Czasami patrzymy na model, który jest już prawie ukończony - czy to w glinie, czy w formie danych VR - i stwierdzamy, że coś nadal nie jest spójne. Kiedy tak się dzieje, biorę do ręki ołówek i szkicuję kilka szczegółów dotyczących danego elementu. Zwykle wystarczy kilka szybkich czarnych linii na białym tle i dochodzę do rozwiązania. Największym wyzwaniem jest zawsze powstrzymanie się od dalszego rysowania, gdy już zacznę.

Römers: Ze mną jest bardzo podobnie. Jako projektant w ogóle nie wyobrażam sobie pracy bez ołówka. W moim biurze i w domu wszędzie leżą szkicowniki. Wyciągam je podczas rozmów, by móc sobie wyobrazić, poczuć dany projekt. Ale to nie znaczy, że gotowy produkt będzie tak wyglądał. Jest to wstępny kierunek, który w następnym kroku zostanie zastąpiony przez bardziej kreatywne i znacznie bardziej szczegółowe szkice. W Audi mamy najlepszych projektantów koncepcyjnych, a projektowanie to zawsze praca zespołowa.

Dla wielu ludzi inspirujący design jest decydującym czynnikiem przy kupnie samochodu. Czy odnosi się to dziś bardziej do wyglądu zewnętrznego czy wewnętrznego?

Römers: Pierwszą rzeczą, z jaką stykają się osoby zainteresowane kupnem samochodu, jest jego wygląd zewnętrzny. On musi wzbudzić pożądanie. W końcu pierwsze wrażenie decyduje o tym, czy ktoś zostanie, czy odejdzie, czy powiększy obraz na ekranie, czy też będzie szybko przeglądał strony. Ideałem jest połączenie estetycznej formy i funkcji. Zwłaszcza w przypadku elektromobilności potrzebujemy opływowych sylwetek, które pomagają zwiększyć zasięg. Mogą one być jednak niezwykle atrakcyjne - e-tron GT jest tego najlepszym przykładem.

Weber: Nasz cel, czyli wzbudzanie emocji poprzez design, przenosi się płynnie na wnętrze. Wystrój wnętrza staje się coraz częściej kluczowym elementem przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Jakie cyfrowe możliwości oferuje mi samochód? Jakie konkretne korzyści zapewnia połączenie w sieć? Takie pytania również decydują.

Czy to oznacza, że wnętrze staje się nowym centrum mocy całego samochodu?

Weber: Digitalizacja, a przede wszystkim zautomatyzowana jazda, bez wątpienia sprawiają, że teraz wnętrze samochodu stało się centrum uwagi. W przyszłości chcemy projektować nasze modele w kolejności: najpierw wnętrze, potem wygląd zewnętrzny. Mimo to, postrzegamy proces projektowania jako spójną całość. Pomysły powstają wspólnie, problemy są rozwiązywane wspólnie. W efekcie końcowym zapewnia to spójny, kompleksowy rezultat.

Römers: To podstawowe zagadnienie jest dla nas niezwykle ważne. W przeszłości zazwyczaj najpierw projektowaliśmy warstwy zewnętrzne samochodu, a dopiero potem sprawdzaliśmy, czy wnętrze i pasażerowie dobrze do niego pasują. Zautomatyzowana jazda wyznacza pod tym względem zmianę paradygmatu. Gdy przestajemy zajmować się samym prowadzeniem pojazdu, pojawiają się nowe możliwości.

Jakie są konsekwencje tej zmiany w Panów sposobie myślenia o pracy?

Weber: Najważniejsza jest i pozostanie kreatywność. Już w samym procesie projektowania wykorzystujemy jednak również możliwości jakie daje cyfryzacja. W ostatnich latach pomogła nam ona działać o wiele szybciej na wielu polach, ponieważ możemy pracować jednocześnie w świecie fizycznym i cyfrowym.

Dzisiaj możemy tworzyć modele danych w oparciu o proste szkice i natychmiast, dzięki specjalnym komputerom o ogromnej mocy obliczeniowej, przenosić je na grafikę trójwymiarową. Ostateczny cyfrowy zestaw danych przekształcamy w model VR (Virtual Reality – wirtualna rzeczywistość), który jest niezwykle bliski naszemu wyobrażeniu o rzeczywistym wyglądzie samochodu. Podczas wirtualnego spotkania w okularach VR pracujemy nad nim w czasie rzeczywistym - niezależnie od tego, czy osoba z którą współpracujemy znajduje się w centrum projektowym w Ingolstadt, czy w naszych studiach w Malibu lub Pekinie. Jeśli na przykład powstają wtedy nowe projekty, możemy je wyrzeźbić przez noc w Ingolstadt. Musimy bowiem zawsze pamiętać, że narzędzia cyfrowe znacznie przyspieszają i usprawniają pracę, ale nie mogą całkowicie zastąpić modelu fizycznego. Są rzeczy, których po prostu nie da się zobaczyć na komputerze – ujawniają się wyłącznie na fizycznym modelu./oprac. ns/

Foto: Audi


Tagi:
Audi, Audi Design, Philipp Römers, Norbert Weber

Zobacz podobne artykuły:

Marcello Gandini i Lamborghini Countach
kalendarz 13/04 2024

Marcello Gandini i Lamborghini Countach

Wiadomości / Wydarzenia

2024.04.13

Słynny stylista opowiada o jednym ze swoich projektów.
Audi Q6 e-tron i sztuka
kalendarz 05/04 2024

Audi Q6 e-tron i sztuka

Wiadomości / Wydarzenia

2024.04.05

Andrés Reisinger jest jednym z najbardziej rozchwytywanych artystów cyfrowych i projektantów na świecie.
Ghostbusters: Frozen Empire z udziałem Mercedesa Sprintera
kalendarz 21/03 2024

Ghostbusters: Frozen Empire z udziałem Mercedesa Sprintera

Wiadomości / Wydarzenia

2024.03.21

W najnowszym filmie o Pogromcach Duchów obok znanego samochodu bohaterów Ecto-1, występuje również pojazd towarzyszący.
Najnowsze artykuły:
Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.