Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Extreme – Pożegnanie z bestsellerem
Dacia Duster drugiej generacji, podobnie, jak pierwsza cieszyła się wielkim zainteresowaniem ze strony klientów. Na jesienie weszła do sprzedaży odmieniona, trzecia generacja tego modelu. U poszczególnych dealerów można znaleźć jeszcze egzemplarze modelu Duster drugiej generacji, ale tylko z silnikiem benzynowym 1.3-litra. Dlatego, jeżeli ktoś jest zainteresowany zakupem tego modelu, to powinien się pośpieszyć.
Dacia boje rekordy sprzedaży. Model Duster bardzo dobrze przyjął się na naszym rynku. Umocnił tą sytuację facelifting, który został przeprowadzony w 2022 roku. Oprócz Innych reflektorów przednich i tylnych, zmienionego pasa przedniego i nowej kolorystyki nadwozia, dodano także automatyczną skrzynię biegów – typu EDC. Właśnie z tą skrzynią mieliśmy okazję przetestować auto. Jak poradziło sobie auto z najmocniejszym silnikiem benzynowym o pojemności 1,3-litra?
Kilkanaście lat temu rumuńska marka była kojarzona z tandetą oraz często była obiektem kpin. Obecnie tamte czasy należą do przeszłości. Renault umiejętnie poprowadziła tą markę i obecnie na rynku europejskim zajmuje ona mocną pozycję. Zresztą, na niektórych rynkach auto występuje w sprzedaży jako...Renault Duster.
Po prostu ładny
Duster drugiej generacji po faceliftingu może się podobać. Wyróżnia się na tle poprzednich wersji dzięki nowemu wzorowi grilla z logiem DC, który zastąpił dotychczasowy logotyp. Również na pokrywie bagażnika znajduje się obecnie duży napis Dacia, zaś nazwa modelu powędrowała w lewy dolny róg. Przy okazji pojawiła się także wspomniana już nowa paleta kolorów. Samo nadwozie liczy sobie 4340 mm długości, 1800 mm szerokości oraz 1690 mm wysokości. Bardzo dużym plusem pojazdu jest ogromny, jak na tę klasę aut prześwit, który wynosi aż 2170 mm. Umożliwia on poruszanie się w cięższych warunkach. Przy okazji, warto zaznaczyć, że odmiany ze skrzynią automatyczną nie można skonfigurować z napędem na obie osie. Szkoda...
Lekkie zmiany
Wnętrze otrzymało nowy powiew świeżości. Najbardziej w oczy rzuca się nowy kształt nawiewów, które obecnie są podłużne zamiast okrągłych. Przyznać trzeba, że ładnie się prezentują. Nowy jest także wyświetlacz multimedialny, z większym wyświetlaczem. Auto wyposażone jest również w elektrycznie składane lusterka w drzwiach. Co do ergonomii, jest ona więcej niż poprawna. Wszystkie przyciski zostały zlokalizowane w odpowiednich miejscach oraz są czytelne. Część z nich zostało przeniesionych na kierownicę. Deska rozdzielcza jest twarda, podobnie, jak plastiki na drzwiach. Dla jednych to wada, dla innych zaleta. Przynajmniej łatwiej doprowadzić je do estetyczności,a w aucie tego typu (budżetowym) to akurat nie jest najważniejsze. Plastiki są takie, jak to auto – ma być tanio, praktycznie i solidnie.
Co do komfortu, jest naprawdę nieźle. Duster zapewnia w miarę niezły komfort czwórce pasażerów. Z przodu siedzi się wygodnie. Fotele są miękkie i obszerne, ale pasażera nie posiada regulacji wysokości. Nieźle też trzymają w osi przód tył. Pasażerowie tylnej kanapy mają sporo miejsca nad głową całkiem sporo, natomiast mogliby mieć więcej miejsca na kolana.
Bagażnik jest za to dostatecznie obszerny i pojemny. Standardowo wynosi 445 litrów, a po rozłożeniu tylnej kanapy uzyskamy 1478 litrów. W przypadku kompaktowego SUV-a to niezły standard.
Ostatni wybór
Znajduje się pod nią benzynowy silnik o pojemności 1,3-litra rozwijający moc 150 KM.Niestety silnik ten jest już niedostępny w Dusterze III generacji. Szkoda, że został zastąpiony trzycylindrowym 1.2 Tce. Nasze auto posiadało silnik, który jest jej mocnym punktem. Maksymalny moment obrotowy silnika wynosi 250 Nm i dostępny jest już od 1700 obr./min. Jest on turbodoładowany. Występuje w połączeniu z napędem na cztery koła i przekładnią manualną lub z napędem przednim i dwusprzęgłową, 6-biegową skrzynią EDC.
Jak sobie radzi Duster z tą jednostką? Okazuje się, że wcale nieźle. Jednostka przyspiesza do 100 km/h w 9,7 sekundy i rozpędza Dacię do prędkości maksymalnej wynoszącej 180 km/h. Napęd przekazywany jest na koła przednie. W tej konfiguracji nie można otrzymać napędu 4x4, szkoda. Jednostka pracuje spokojnie, choć do naszych uszu dochodzi niezbyt przyjemne brzmienie na wyższych obrotach. Auto ma fajną dynamikę od dołu. Duża w tym zasługa wspomnianego momentu obrotowego, dostępnego w niskim zakresie obrotów.
W naszych aucie z silnikiem współpracowała sześciobiegowa przekładnia automatyczna. Co prawda nie pracuje ona szybko, ale działa płynnie. Duster nie jest w tym zestawieniu oszczędnym autem. Podczas bardzo, ale to bardzo spokojnej jazdy w warunkach miejskich uzyskaliśmy zużycie 7,3 litrów, natomiast poruszając się zgodnie z przepisami, ale dynamiczniej przekroczymy 8 litrów. W trasie można osiągnąć 5,5 litra. Jazda Dacią Duster skłania nas do spokojnej jazdy. Pojazd bowiem ma tendencję do przechyłów karoserii podczas bardziej dynamicznie pokonywanych zakrętów. Zapewnia przy tym niezły komfort jazdy. Zawieszenie jest mocną stroną auta. Układ kierowniczy nie jest mistrzem precyzji, ale spełnia swoje zadanie.
Duster drugiej generacji to niezła propozycja rynkowa. Auto sprawdzone, solidne, z dobrym również sprawdzonym silnikiem. Do tego obecnie można go otrzymać o atrakcyjnej cenie. Jest to związane z wyprzedażą drugiej generacji tych aut. Na pewno auto przypadnie do gustu zwolennikom prostej motoryzacji, którzy szukają bezproblemowej eksploatacji, niskich kosztów utrzymanie i wyższego prześwitu.
MOTOTRENDY.PL
Zalety auta:
- przestrzeń z przodu
- zawieszenie
- niezłe osiągi
- komfort
- pojemność bagażnika
- skrzynia biegów
Wady auta:
- brak napędu 4x4 w połączeniu ze skrzynią EDC
- mało miejsca z tyłu na nogi
- podczas pokonywaniu szybciej zakrętów nadwozie ma tendencję do przechylania się
- tandetne klamki
Podstawowe parametry techniczne Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Extreme:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4340 mm/1800/1690/2170 mm
Silnik: benzynowy z turbodoładowaniem
Pojemnośc silnika: 1332 cm3
Moc maksymalna: 150KM/5250 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy: 250 Nm/1700 obr./min
Napęd: na przód
Skrzynia: Automatyczna EDC
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,7
Prędkość maksymalna: 180 km/h
Średnie zużycie paliwa: 6,2 litra
Bagażnik: 445/1478 l
Pojemność zbiornika paliwa: 50 l
Cena wersji testowanej: ok. 100 000 zł
Zobacz podobne artykuły:
Dacia Jogger Extreme 1.0 ECO-G 100 KM LPG Sleep Pack – Propozycja nie dla każdego
Testy / Testy
2025.01.07
Renault Clio E-Tech Full Hybrid esprit Alpine – czyli tanio i sportowo
Testy / Testy
2025.01.06
MG HS 1.5 T-GDi Exclusive - Czyli chińska szansa na sukces
Testy / Testy
2025.01.06
VW ID.7 Pro S przekroczył deklarowany zasięg
Warsztat / Technika
2025.01.16
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu aut elektrycznych
Wiadomości / Gorące tematy
2025.01.13
Porsche GT3, którego nikt nie kupuje
Wiadomości / News
2025.01.12