Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Czy warto płukać silnik?
kalendarz 25/04 2022

Czy warto płukać silnik?

Warsztat / Porady

Olej silnikowy to najważniejszy płyn eksploatacyjny w samochodzie.

Jego głównym zadaniem jest zapewnienie smarowania ciernym elementom silnika, które ciągle pracują względem siebie. Chroni też jednostkę przed przegrzaniem oraz rozprasza gromadzące się w silniku zanieczyszczenia, dzięki czemu jest on oczyszczany. Niestety z biegiem czasu olej zaczyna tracić swoje właściwości, dlatego tak ważne jest przestrzeganie terminów jego wymiany. Przedłużająca się zwłoka prowadzi do powstawania nagarów, które osadzają się w silniku. Osady mogą pojawić się też w przypadku jazdy na niskim stanie oleju czy nieprzestrzeganiu zaleceń producenta co do jego parametrów. Pomocne przy oczyszczaniu silnika mogą okazać się płukanki które skutecznie usuwają zgromadzone zanieczyszczenia.

Zawsze winny jest olej?
Przeglądając fora internetowe, można natknąć się na stwierdzenia „nagar w silniku to wina oleju”. Niektórzy uważają też, że osady to zjawisko naturalne, i tak naprawdę nie ma się czym przejmować. W rzeczywistości sprawa wygląda nieco inaczej i w wielu przypadkach za zanieczyszczenia odpowiedzialni są kierowcy. Modne w ostatnich latach stały się oleje typu „Long Life”, gdzie przewiduje się wymianę oleju nawet co 30 tys. km. Spora część kierowców przestrzega tych zaleceń, bo przecież nie dość, że jest to wygoda, to jeszcze oszczędność. Niestety taka częstotliwość serwisowania, jeśli w ogóle ma jakiekolwiek prawo bytu, to może w przypadku ciągłej jazdy autostradami. Warto bowiem pamiętać, że to, po jakim czasie olej będzie trzeba wymieć, w dużej mierze zależy od naszego stylu jazdy i pokonywanych odcinków. Jeśli są krótkie, kiedy co chwilę włączamy i wyłączamy silnik, olej zużywa się znacznie szybciej. W konsekwencji możemy spodziewać się gęstej mazi w okolicach głowicy czy miski olejowej. Kolejna sprawa to jazda na LPG. W tym przypadku paliwo to zawiera znacznie więcej siarki, która też niekorzystnie wpływa na olej. „Long Life” też pozostawia tu wiele do życzenia.

Czy płukanki są bezpieczne?
Jeśli mówimy o nowszych silnikach, nie ma się czego obawiać. Płukanki w żaden sposób nie zaszkodzą jednostce napędowej, a w wielu przypadkach poprawią jego pracę, zwiększając np. kompresję czy eliminując dymienie z rury wydechowej. Skąd więc obawy? Chodzi głównie o posiadaczy starszych, dosyć wyeksploatowanych pojazdów, które są już mocno zanieczyszczone. Szczególnie jeśli silnik pracował na olejach mineralnych pozostawiających znacznie więcej brudu niż ich syntetyczne odpowiedniki. W takich przypadkach płukanka może spowodować oderwanie dużych kawałków osadu, które nie zostaną usunięte ze starym olejem i będą pracować z nowym. Może wtedy dojść m.in. do zapchania filtra oleju. W takich silnikach zalecamy postąpić więc nieco inaczej i skorzystać z pomocy płukanki dwa, a nawet trzy razy z rzędu podczas jednego serwisu. Wiąże się to jednak z koniecznością dwu- lub trzykrotnej zmiany oleju na nowy. Płukanki bowiem stosujemy, wlewając środek do starego oleju i pozostawiając taką mieszankę na włączonym silniku najczęściej przez 10–30 minut. Po tym czasie zlewamy stary olej i wymieniamy go na nowy, pamiętając też o filtrze.

Czy warto zastosować płukankę?
W społeczności kierowców od dawna istnieją sprzeczne opinie na temat sposobu płukania układu olejowego. Niektórzy twierdzą, że wystarczy wymiana oleju i filtra oleju w odpowiednim czasie. Inni sugerują stosowanie środków płuczących z silnymi detergentami aby szybko (do 10 min) przed wymianą oleju wykonać proces oczyszczania  z nagarów, laków i osadów szlamowych silnika. Jeszcze inni regularnie używają  miękkich płukanek do układów olejenia silnika, które działają powoli (do 500 km) w trakcie eksploatacji pojazdu.

W każdym serwisie samochodowym znajduje się usługa oczyszczania z nagarów, z laków i osadów szlamowych silnika i jest często usługą uzasadnioną. Dlatego warto przed zastosowaniem płukanki silnika (flush engine) skonsultować ten „zabieg” ze swoim mechanikiem.

Podczas eksploatacji część oleju przenika do komory spalania i tam sadza pod wpływem ciśnienia i temperatury tworzy nagar, który osadza się na ściankach cylindrów. Ponadto podczas eksploatacji silnika tworzą się typowe produkty zużycia oleju i osady lakowe w silniku, które są naturalnymi konsekwencjami użytkowania silnika.

Każdy olej zasadniczo zawiera składniki detergentów, które powinny poradzić sobie z konsekwencjami zabrudzenia silnika podczas eksploatacji. Jednak,  jak pokazuje nasze doświadczenie, rzadko się zdarza by silnik nie uległ zabrudzeniu, zwłaszcza jeśli samochód nie jest nowy. W związku z tym sumienna wymiana oleju i filtra często nie wystarczy – dlatego warto stosować płukanki:  przed (engine flush soft) lub w trakcie wymiany oleju (engine flush power) od firmy Ceramizer, znanego polskiego producenta dodatków do olejów i chemii motoryzacyjnej. Jeśli chodzi o wymienione płukanki to ich zasadnicza różnica polega na stężeniu płuczących substancji czynnych. Podczas płukania stężenie engine flush power jest wyższe, a zatem jest skuteczne i szybsze  (do 10 min) w zwalczaniu nagaru, laku, szlamu i innych osadów - wobec powolnego (na 500 km) lecz równie skutecznego engine flush soft.

Warto stosować płukanki regularnie w celach profilaktycznych np. co drugą wymianę oleju lub w celu rozwiązania konkretnych problemów: 
Nadmierne wibracje i hałas w silniku.
Niestabilna praca, skoki obrotów silnika.

MOTOTRENDY.PL
Źródło: Ceramizer


Tagi:
ceramizer, płukanie silnika

Zobacz podobne artykuły:

TRANSLATOR e:TECHNOLOGII HONDY POMOŻE PRZEBRNĄĆ PRZEZ TERMINOLOGIĘ POJAZDÓW ELEKTRYCZNYCH
kalendarz 10/01 2022

TRANSLATOR e:TECHNOLOGII HONDY POMOŻE PRZEBRNĄĆ PRZEZ TERMINOLOGIĘ POJAZDÓW ELEKTRYCZNYCH

Wiadomości / Ciekawostki

2022.01.10

TRANSLATOR e:TECHNOLOGII HONDY POMOŻE PRZEBRNĄĆ PRZEZ TERMINOLOGIĘ POJAZDÓW ELEKTRYCZNYCH
Świąteczno-noworoczne „niespodzianki”
kalendarz 23/12 2021

Świąteczno-noworoczne „niespodzianki”

Warsztat / Porady

2021.12.23

Problemy z uruchomieniem samochodu.
Za te rzeczy możesz stracić prawo jazdy!
kalendarz 30/11 2021

Za te rzeczy możesz stracić prawo jazdy!

Warsztat / Porady

2021.11.30

Lepiej się ich wystrzegać.

Firmy z branży

Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów

mazowieckie
ul. Wał Miedzeszyński 572
03-994 Warszawa
Tel.: 720 888 001
http://stacjakontrolipojazdow.pl/
Najnowsze artykuły:
Nissan Leaf e+ 62 kWh 218 KM A/T - Prekursor

Nissan Leaf e+ 62 kWh 218 KM A/T - Prekursor

Testy / Testy

2022.05.21

Nissan to w zasadzie prekursor elektromobilności. Jasne, że przed Japończykami kilka firm miało pojazdy typu BEV (Battery Electric Vehicle) w portfolio. Ale tylko Nissan Leaf przetrwał próbę czasu.
Diesel tak samo ekologiczny jak samochód z napędem elektrycznym?

Diesel tak samo ekologiczny jak samochód z napędem elektrycznym?

Warsztat / Eksploatacja

2022.05.21

Do analizy porównawczej przyjęto nominalną żywotność pojazdu wynoszącą 16 lat i całkowity przebieg 240000 km.
Honda e BEV 154 KM 35,5 kWh AT – Czy oryginalność wystarczy? 

Honda e BEV 154 KM 35,5 kWh AT – Czy oryginalność wystarczy? 

Testy / Testy

2022.05.20

Zadanie, jakie dostali do wykonania styliści: Ken Sahara i Akinori Myoui wydawało się zbyt karkołomne. Stworzyć nowoczesne auto elektryczne nawiązujące do pierwszej generacji Civica. Obaj panowie stanęli na wysokości zadania....

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.