Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 Czy opony sezonowe będą obowiązkowe?
kalendarz 13/03 2019

Czy opony sezonowe będą obowiązkowe?

Wydarzenia / Bezpieczeństwo

Podczas XVI Międzynarodowej Konferencji BRD – która odbyła się 4 marca br. w Warszawie, zwrócono uwagę na m.in. potrzebę edukacji Polaków i znaczenie opon dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego zwrócił uwagę na potrzebę systemowych rozwiązań, które polepszyłyby bezpieczeństwo na polskich drogach. Wśród nich PZPO przedstawia obowiązek poprawy kontroli technicznej i nadzoru nad nią, badania kondycji opon przy wypadkach drogowych oraz wprowadzenie wymogu jazdy na oponach zimowych lub całorocznych w okresie jesienno-zimowym.

Problem niskiej jakości usług warsztatów i niewystarczających kontroli na stacjach diagnostycznych jest w Polsce coraz bardziej zauważalny. Brakuje systemowych rozwiązań, które rozwiązałyby problem złego stanu technicznego naszych samochodów – wskazał Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. – Kierowcy muszą być świadomi tego, że to także od jakości i kondycji opon zależy zachowanie samochodu oraz przyczepność i długość drogi hamowania każdego pojazdu. To jedyny punkt styku każdego pojazdu z drogą. Stan ogumienia ma bezpośredni wpływ na nasz poziom bezpieczeństwa.

Średni wiek pojazdu w Polsce to około 13 lat, a stan techniczny naszych samochodów znacznie odbiega od oczekiwanego. Wyniki badań technicznych przeprowadzonych na niemal 9 mln pojazdów od czerwca 2017 do lipca 2018 na niemieckich stacjach kontroli pojazdów dowodzą, że co piąty pojazd w Niemczech miał problem z pozytywnym zakończeniem badania technicznego za pierwszym razem, a odsetek pojazdów z poważnymi usterkami sięgnął 21,2 proc. W Wielkiej Brytanii 1/3 pojazdów nie przechodzi badań technicznych za pierwszym razem. W krajach skandynawskich ok. 25 proc. pojazdów nie może zaliczyć badania technicznego za pierwszym podejściem, na Łotwie jest to niemal 50 proc. W Polsce tylko 3 proc. pojazdów nie zalicza badań technicznych. Bynajmniej nie jest tak, że 97 proc. pojazdów w Polsce ma świetny stan techniczny – ten wynik świadczy o nieprawidłowościach podczas kontroli na stacjach diagnostycznych – zwrócił uwagę Marek Nytko, ekspert TÜV Rheinland.

W Polsce jest ok. 13 tysięcy serwisów oferujących usługi wulkanizacyjne – jakość obsługi klientów, wyposażenia i wyszkolenia jest bardzo zróżnicowana. Są serwisy znakomite, ale są także takie, które nikogo nie powinny obsługiwać. Kierowcy na mają szans, aby je odróżnić, bo nie wiedzą, gdzie poza serwisami znanych sieci bezpiecznie wymienić opony. Jako branża oponiarska powiedzieliśmy „dość!” Postanowiliśmy pomóc serwisom zajmującym się oponami w polepszeniu jakości swoich usług. Jednocześnie chcemy uświadomić kierowców i pokazać dlaczego warto korzystać tylko z certyfikowanych serwisów. Przy wymianie opon robionej byle jak przypadkowy serwisant może w łatwy sposób uszkodzić oponę. Kierowca nie ma możliwości wyłapanie tego błędu, a potem na drodze dochodzi do tragedii, bo opona pękła, gdy samochód jechał z dużą prędkością. Dlatego wspólnie z TÜV Rheinland rozpoczynamy projekt certyfikatu oponiarskiego ogólnodostępnego dla wszystkich warsztatów. Stworzyliśmy ponad 140 kryteriów, które wyznaczają jakość warsztatu i jego ocenę na certyfikacie. Projekt ma na celu wskazanie kierowcom, gdzie warto powierzyć samochód i szerzenie świadomości w obszarze bezpieczeństwa – dodał Piotr Sarnecki.

Eksperci dyskutowali również nad mentalnością polskich kierowców. Konrad Romik, Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wskazał, że potrzeba dużej zmiany nawyków kierowców, m.in. w zakresie poruszania się po drogach szybkiego ruchu, czy autostradach. Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego od 3 lat podejmuje działania prospołeczne w tym kierunku. Ponadto według Konrada Romika wyzwaniami na przyszłość są m.in. ulepszenie kwestii dochodzenia przyczyn wypadków drogowych oraz systemu gromadzenia i przetwarzania danych o bezpieczeństwie.

Zaproszeni goście poruszyli taże temat braku wymogu jazdy na oponach sezonowych w Polsce, która jest jedynym krajem Unii Europejskiej z takim klimatem, gdzie legislacja nie przewiduje obowiązku jazdy na oponach zimowych w warunkach jesienno-zimowych.

W 27 europejskich krajach, w których wprowadzono obowiązek jazdy na oponach zimowych lub całorocznych, nastąpiła 46 proc. redukcja wystąpienia wypadku drogowego w warunkach zimowych, w porównaniu z jazdą w tych samych warunkach na oponach letnich. To bardzo dużo – pokazuje bezwzględną poprawę bezpieczeństwa – powiedział Piotr Sarnecki.

Należy pamiętać, że w razie wypadku na oponach niedostosowanych do sezonu,  ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania – obarczając kierowcę winą za rażące niedbalstwo i niedostosowanie opon do warunków na drodze, a przez to doprowadzenie do kolizji lub wypadku./oprac. ns/

źródło: PZPO


Tagi:
XVI Międzynarodowa Konferencja BRD, Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego, znaczenie opon dla bezpieczeństwa, kontrola techniczna aut, wymóg jazdy na oponach sezonowych, TÜV Rheinland, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

Zobacz podobne artykuły:

Woda na drodze to częsta przyczyna letnich wypadków
kalendarz 18/08 2019

Woda na drodze to częsta przyczyna letnich wypadków

Warsztat / Porady

2019.08.18

Podczas obfitego deszczu lub gdy na drodze obecna jest woda, jadący po niej samochód może doświadczyć tak zwanego aquaplaningu, czyli dostania się wody między oponę a powierzchnię jezdni.
Polacy chcą więcej kontroli trzeźwości na drogach
kalendarz 13/08 2019

Polacy chcą więcej kontroli trzeźwości na drogach

Warsztat / Bezpieczeństwo

2019.08.13

W stosunku do europejskiej średniej w policyjny alkomat dmuchamy wyjątkowo często. Pomimo tego połowa Polaków uważa, że Policja powinna jeszcze aktywniej kontrolować trzeźwość na drogach.
Kilka pytań do Kajetana Kajetanowicza
kalendarz 02/08 2019

Kilka pytań do Kajetana Kajetanowicza

Wiadomości / Wydarzenia

2019.08.02

Kajetan Kajetanowicz planuje w tym roku wystartować w 7 rajdach w ramach Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC2).
Najnowsze artykuły:
Kobiety na zakupach… używanego auta

Kobiety na zakupach… używanego auta

Warsztat / Eksploatacja

2019.08.20

Na co kobiety zwracają uwagę decydując się na zakup używanego samochodu?
Zakończył sezon motocyklowy tracąc prawo jazdy

Zakończył sezon motocyklowy tracąc prawo jazdy

Wiadomości / News

2019.08.19

Stracił prawo jazdy, dodatkowo został ukarany mandatem w wysokości 500 złotych i otrzymał 10 punktów karnych.
Pierwsze tytuły w WSMP

Pierwsze tytuły w WSMP

Wiadomości / Moto sport

2019.08.19

Rekord frekwencji dzięki zawodnikom z Polski, walka o mistrzostwo w czterech klasach rozstrzygnięta i powrót Gosi Rdest.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.