Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 Czy opony sezonowe będą obowiązkowe?
kalendarz 13/03 2019

Czy opony sezonowe będą obowiązkowe?

Wydarzenia / Bezpieczeństwo

Podczas XVI Międzynarodowej Konferencji BRD – która odbyła się 4 marca br. w Warszawie, zwrócono uwagę na m.in. potrzebę edukacji Polaków i znaczenie opon dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego zwrócił uwagę na potrzebę systemowych rozwiązań, które polepszyłyby bezpieczeństwo na polskich drogach. Wśród nich PZPO przedstawia obowiązek poprawy kontroli technicznej i nadzoru nad nią, badania kondycji opon przy wypadkach drogowych oraz wprowadzenie wymogu jazdy na oponach zimowych lub całorocznych w okresie jesienno-zimowym.

Problem niskiej jakości usług warsztatów i niewystarczających kontroli na stacjach diagnostycznych jest w Polsce coraz bardziej zauważalny. Brakuje systemowych rozwiązań, które rozwiązałyby problem złego stanu technicznego naszych samochodów – wskazał Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. – Kierowcy muszą być świadomi tego, że to także od jakości i kondycji opon zależy zachowanie samochodu oraz przyczepność i długość drogi hamowania każdego pojazdu. To jedyny punkt styku każdego pojazdu z drogą. Stan ogumienia ma bezpośredni wpływ na nasz poziom bezpieczeństwa.

Średni wiek pojazdu w Polsce to około 13 lat, a stan techniczny naszych samochodów znacznie odbiega od oczekiwanego. Wyniki badań technicznych przeprowadzonych na niemal 9 mln pojazdów od czerwca 2017 do lipca 2018 na niemieckich stacjach kontroli pojazdów dowodzą, że co piąty pojazd w Niemczech miał problem z pozytywnym zakończeniem badania technicznego za pierwszym razem, a odsetek pojazdów z poważnymi usterkami sięgnął 21,2 proc. W Wielkiej Brytanii 1/3 pojazdów nie przechodzi badań technicznych za pierwszym razem. W krajach skandynawskich ok. 25 proc. pojazdów nie może zaliczyć badania technicznego za pierwszym podejściem, na Łotwie jest to niemal 50 proc. W Polsce tylko 3 proc. pojazdów nie zalicza badań technicznych. Bynajmniej nie jest tak, że 97 proc. pojazdów w Polsce ma świetny stan techniczny – ten wynik świadczy o nieprawidłowościach podczas kontroli na stacjach diagnostycznych – zwrócił uwagę Marek Nytko, ekspert TÜV Rheinland.

W Polsce jest ok. 13 tysięcy serwisów oferujących usługi wulkanizacyjne – jakość obsługi klientów, wyposażenia i wyszkolenia jest bardzo zróżnicowana. Są serwisy znakomite, ale są także takie, które nikogo nie powinny obsługiwać. Kierowcy na mają szans, aby je odróżnić, bo nie wiedzą, gdzie poza serwisami znanych sieci bezpiecznie wymienić opony. Jako branża oponiarska powiedzieliśmy „dość!” Postanowiliśmy pomóc serwisom zajmującym się oponami w polepszeniu jakości swoich usług. Jednocześnie chcemy uświadomić kierowców i pokazać dlaczego warto korzystać tylko z certyfikowanych serwisów. Przy wymianie opon robionej byle jak przypadkowy serwisant może w łatwy sposób uszkodzić oponę. Kierowca nie ma możliwości wyłapanie tego błędu, a potem na drodze dochodzi do tragedii, bo opona pękła, gdy samochód jechał z dużą prędkością. Dlatego wspólnie z TÜV Rheinland rozpoczynamy projekt certyfikatu oponiarskiego ogólnodostępnego dla wszystkich warsztatów. Stworzyliśmy ponad 140 kryteriów, które wyznaczają jakość warsztatu i jego ocenę na certyfikacie. Projekt ma na celu wskazanie kierowcom, gdzie warto powierzyć samochód i szerzenie świadomości w obszarze bezpieczeństwa – dodał Piotr Sarnecki.

Eksperci dyskutowali również nad mentalnością polskich kierowców. Konrad Romik, Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wskazał, że potrzeba dużej zmiany nawyków kierowców, m.in. w zakresie poruszania się po drogach szybkiego ruchu, czy autostradach. Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego od 3 lat podejmuje działania prospołeczne w tym kierunku. Ponadto według Konrada Romika wyzwaniami na przyszłość są m.in. ulepszenie kwestii dochodzenia przyczyn wypadków drogowych oraz systemu gromadzenia i przetwarzania danych o bezpieczeństwie.

Zaproszeni goście poruszyli taże temat braku wymogu jazdy na oponach sezonowych w Polsce, która jest jedynym krajem Unii Europejskiej z takim klimatem, gdzie legislacja nie przewiduje obowiązku jazdy na oponach zimowych w warunkach jesienno-zimowych.

W 27 europejskich krajach, w których wprowadzono obowiązek jazdy na oponach zimowych lub całorocznych, nastąpiła 46 proc. redukcja wystąpienia wypadku drogowego w warunkach zimowych, w porównaniu z jazdą w tych samych warunkach na oponach letnich. To bardzo dużo – pokazuje bezwzględną poprawę bezpieczeństwa – powiedział Piotr Sarnecki.

Należy pamiętać, że w razie wypadku na oponach niedostosowanych do sezonu,  ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania – obarczając kierowcę winą za rażące niedbalstwo i niedostosowanie opon do warunków na drodze, a przez to doprowadzenie do kolizji lub wypadku./oprac. ns/

źródło: PZPO


Tagi:
XVI Międzynarodowa Konferencja BRD, Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego, znaczenie opon dla bezpieczeństwa, kontrola techniczna aut, wymóg jazdy na oponach sezonowych, TÜV Rheinland, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

Zobacz podobne artykuły:

Walter Röhrl w Galerii Sław FIA
kalendarz 16/03 2019

Walter Röhrl w Galerii Sław FIA

Wiadomości / Wydarzenia

2019.03.16

Niemiecka legenda sportów motorowych - Walter Röhrl został pierwszym kierowcą rajdowym i pierwszym mistrzem świata spoza grona zawodników Formuły 1, który trafił do Galerii Sław FIA.
Niesprawne hamulce - plaga na polskich drogach
kalendarz 16/03 2019

Niesprawne hamulce - plaga na polskich drogach

Warsztat / Eksploatacja

2019.03.16

Instytut Transportu Samochodowego zbadał popularne w Polsce płyny hamulcowe. Wyniki badań są zatrważające.
Bernard Loire w pierwszej rozmowie po odejściu z Nissana
kalendarz 14/03 2019

Bernard Loire w pierwszej rozmowie po odejściu z Nissana

Wiadomości / Wydarzenia

2019.03.14

Bernard Loire udzielił swojego pierwszego ogólnoeuropejskiego wywiadu dla Automotive News Europe.
Najnowsze artykuły:
Ładowanie zamiast tankowania - tak będzie wyglądać przyszłość motoryzacji?

Ładowanie zamiast tankowania - tak będzie wyglądać przyszłość motoryzacji?

Wiadomości / Gorące tematy

2019.03.25

Czy motoryzacja zostanie zdominowana przez napędy elektryczne?
35 lat Renault 25

35 lat Renault 25

Moto fanatyk

2019.03.24

W tym roku mija 35 lat od premiery Renault 25. Choć nie był to pierwszy luksusowy model marki, odegrał ważną rolę w historii firmy, stanowiąc przełom technologiczny.
Następny Fiat 500 będzie elektryczny?

Następny Fiat 500 będzie elektryczny?

Wiadomości / News

2019.03.24

Nowa generacja 500-tki ma być wyposażona tylko w napęd elektryczny, potwierdza włoski producent.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.