Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Czy chińskie elektryki zrewolucjonizują europejski rynek wtórny?
kalendarz 09/04 2025

Czy chińskie elektryki zrewolucjonizują europejski rynek wtórny?

Używane

Chociaż chińskie samochody mogą dla wielu osób wciąż wydawać się egzotyczne, stają się coraz popularniejsze także w Polsce.

Według Matasa Buzelisa, eksperta motoryzacyjnego z firmy carVertical, wzrost liczby chińskich pojazdów elektrycznych bez wątpienia oddziałuje nie tylko na rynek pierwotny, ale również wtórny. Pytanie brzmi: czy używane pojazdy elektryczne chińskich producentów znajdą swoich nabywców w równym stopniu jak samochody europejskie, czy koreańskie albo japońskie?

Na razie rynek przyjmuje je z dużym zainteresowaniem. W Polsce możemy kupić już auta takich marek, jak MG, BAIC, Maxus, DFSK, Seres, NIO, Forthing i Hongqi (kolejność według wyników sprzedaży). Do tego grona dołączył także BYD. Warto podkreślić, że mówimy tu nie tylko o modelach elektrycznych, ale również spalinowych.

O ile chińska motoryzacja spalinowa nie spowoduje większych zmian na europejskich rynkach (to raczej niewielkie wzbogacenie oferty) o tyle chińskie samochody elektryczne stanowią bardzo poważną konkurencję dla produktów europejskich. W zasadzie można nawet stwierdzić, że już wstrząsnęły naszym rynkiem.

Elektryczna oferta z Chin jest zdecydowanie bardziej przystępna cenowo. Różnice są tak duże, że stawiają niektórych producentów europejskich pod ścianą. Co więcej - są one konkurencyjne nawet względem elektrycznych aut używanych.

Według Financial Times, udział chińskich marek w rynku pojazdów elektrycznych w 2023 r. wzrósł do 8 proc. Eksperci przewidują, że ten trend się utrzyma i do 2027 r. chińskie pojazdy elektryczne zajmą jedną piątą rynku pojazdów elektrycznych w UE.

Oczywiście cena nie jest głównym czynnikiem zniechęcającym kierowców do korzystania z pojazdów elektrycznych. Infrastruktura ładowania w krajach europejskich wciąż się rozwija, a wielu nabywców uważa posiadanie pojazdów elektrycznych za niewygodne, a zatem w tym kontekście pojazdy elektryczne z Chin niczego nie zmienią.

Według Matasa Buzelisa może się jednak okazać, że nowe chińskie pojazdy elektryczne będą kosztować jeszcze mniej, o ile przejmą znaczący udział w rynku.

Rosnąca konkurencja na rynku pojazdów elektrycznych przyniesie korzyści nabywcom w dłuższej perspektywie, ponieważ powinno to spowodować spadek cen egzemplarzy używanych. Kierowcy poszukujący ofert bardziej przystępnych cenowo będą mieli większy wybór.

„Wraz z pojawieniem się bardziej opłacalnych, nowych chińskich pojazdów elektrycznych, popyt na używane samochody elektryczne może okazać się jeszcze mniejszy i to w całej Europie. Wzrost podaży i obniżenie cen samochodów nowych może spowodować obniżki na rynku wtórnym.” – powiedział Matas Buzelis, szef komunikacji w carVertical.

Trzeba jednak zauważyć, że popularność pojazdów elektrycznych, infrastruktura i siła nabywcza w różnych krajach europejskich są odmienne, dlatego rynki mogą inaczej reagować na napływ chińskich pojazdów.

Chociaż chińskie modele zapowiadają się bardzo obiecująco, to mimo wszystko trudno obecnie przewidzieć ich niezawodność i wartość rezydualną. Prawdopodobnie będą miały – przynajmniej na początku – dość wysoką utratę wartości, a popyt na takie używane modele będzie raczej ograniczony.

„Chińskie samochody nie wyrobiły sobie jeszcze takiej pozycji rynkowej jak auta europejskie, koreańskie i japońskie. Trudno też wypowiadać się na temat ich żywotności czy niezawodności. Całkiem możliwe, że oferta takich aut w salonach stanie się atrakcyjną alternatywą dla bardziej renomowanych modeli używanych w tej samej cenie, co pogłębi spadek wartości aut elektrycznych. Z drugiej jednak strony, atrakcyjne cenowo używane auta elektryczne będą traciły na wartości jeszcze szybciej, ponieważ popyt na nie może być ograniczony.” – dodaje Matas Buzelis.

Ograniczona podaż części do nietypowych pojazdów może być również kłopotliwa dla kierowców. Jednak chińscy producenci samochodów już budują zakłady produkcyjne w Europie, co pomoże rozwiązać ten problem. Oczekuje się jednak, że w dłuższej perspektywie spowoduje to wzrost cen chińskich pojazdów elektrycznych.

źródło: carVertical


Tagi:
samochody używane, pojazdy elektryczne, pojazdy elektryczne z Chin, chińskie auta elektryczne, chińskie marki motoryzacyjne

Zobacz podobne artykuły:

 Uważaj na samochody z USA
kalendarz 18/04 2025

Uważaj na samochody z USA

Używane

2025.04.18

Samochody kupowane na aukcjach dość często mają na swoim koncie jakieś uszkodzenia a także częściej niż inne mają cofnięty licznik.
Używane auta niemieckie, francuskie, włoskie, japońskie
kalendarz 01/04 2025

Używane auta niemieckie, francuskie, włoskie, japońskie

Używane

2025.04.01

Mechanicy oceniają czym się różnią.
 20 modeli samochodów, w których liczniki cofa się najczęściej
kalendarz 12/03 2025

20 modeli samochodów, w których liczniki cofa się najczęściej

Używane

2025.03.12

Niechlubny ranking, w którym pierwsze miejsce należy do...
Najnowsze artykuły:
Dewastacje Tesli

Dewastacje Tesli

Wiadomości / News

2025.04.29

44 proc. posiadaczy Tesli padło ofiarą wandalizmu.
Zniżki cen na majówkę na stacjach Circle K

Zniżki cen na majówkę na stacjach Circle K

Wiadomości / News

2025.04.29

Rabaty obowiązują od 30 kwietnia do 4 maja.
 Na to uważaj w drodze na majówkę

Na to uważaj w drodze na majówkę

Bezpieczeństwo

2025.04.29

O czym warto wiedzieć wybierając się autem na długi weekend?