Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Cupra Leon ST 2,0 TSi 310 KM 4Drive AT6 - Niepozorny 
kalendarz 11/11 2022

Cupra Leon ST 2,0 TSi 310 KM 4Drive AT6 - Niepozorny 

Testy / Testy / Cupra

Powstał w czasach, kiedy Cupra była jeszcze usportowionym Seatem. W końcu submarka wybiła się na niezależność w koncernie VAG. Owszem, to auto wciąż wygląda prawie jak zwykły Leon ST. Ale, że jak wiemy „prawie” potrafi zrobić różnicę. Przed wami już nie Leon Cupra a Cupra Leon. 

U zarania był pomysł budowy hiszpańskiego klona Golfa R. I tak, jak w przypadku Golfa R; Leon Mocny miał być rodzinny, ale też mocny, bezkompromisowy a przy tym praktyczny. I być kombi, czyli w języku Seata: ST. I…, wyszło. Gotowy produkt zaadaptowała Cupra. I tak Leon jest jednocześnie Seatem i Cuprą. Rodzinnym kombi i sportowcem robiącym „setkę” poniżej 5 sekund. Można? Można…

Bez różnic
Zewnętrznie, różnic pomiędzy Seatem i Cuprą zbyt wielu nie ma. Poza znaczkiem, inaczej wyprofilowane zderzaki, z tyłu wydatny dyfuzor, ciekawsze, odnoszące się do motorsportu malowanie i inne, bardziej sportowe felgi. I… w sumie tyle. Cupra Leon nie ma epatować. Ma jeździć. Wnętrze, co pewnie nikogo nie zdziwi, nie różni się zasadniczo od kokpitu Seata. Czyli także Skody i Volkswagena. Choć, jakby dla podkreślenia odmienności submarki, materiały spawają wrażenie nieco porządniejszych (nie, żeby w pozostałych były kiepskie, ale tu są jakby lepsze). To, co rzuca się w oczy to kubełkowe fotele z alcantary ze wstawkami imitującymi karbon. Dyskretne stebnówki wieńczą kierownice, deskę, mieszek lewarka i panele drzwiowe. Kierownica, to nie plastik, a perforowana skóra. Tylna kanapa identyczna jak w „zwykłym” Leonie. Jedyna różnica to obszycie. Tu jest ze skóry łączonej z Alcantarą.

Deska jest klonem tej z Golfa czy Octavii
Ze wszystkimi zaletami i wadami. Jej centralną część zdominował wyświetlacz. Jest ładny, nieźle reaguje na dotyk i gest! Niestety, wzorem innych pojazdów grupy VAG, zlikwidowano praktycznie fizyczne przyciski. Szczególnie irytuje brak sterowania klimatyzacją i potencjometru siły głosu. Efekt bywa taki, że radio ryczy, klimatyzacja wyje a my szukamy na wyświetlaczu odpowiednich ikonek do wyklikania. To z kolei powoduje oderwanie wzroku od drogi. Pal diabli, jeśli stoimy. Gorzej, gdy jesteśmy na autostradzie. Szkoda, że w VAG nie zrozumieli, że kiepski infotainment może być niebezpieczny. W tym przypadku zauroczenie technologią i wygląd wygrały ze zdrowym rozsądkiem. To zaskakujące wszak w Volkswagenie zawsze wyjątkową wagę przywiązywali do ergonomii. 

Wnętrze jest nie tylko stylistyczna kopią Seata Leona
Także ilość miejsca, co chyba dziwić nie powinno, jest podobna. Kombi z Martorell zapewnia komfort podróżowania 4 osobom. Czterem, albowiem środkowe miejsce na kanapie jest atrapą. Tunel biegnący przez całą kabinę jest wysoki i szeroki. Głównie za sprawą napędu 4Drive. Tunel biegnący przez całą kabinę jest bardzo obszerny. Bagażnik także przestrzenią nie powala.  470 litrów (i 1450 po złożeniu oparcia) to najmniej z rodziny kombi kompaktów VAG. Powiedziałbym, że takie niezbędne minimum. 

Serce to...
Sercem auta jest dwulitrowy, czterocylindrowy silnik TSi generujący 310 KM przy 5000 obrotach i momencie równym 400 Nm osiąganym w zakresie 2000 - 5500 obrotów. Elastyczność Cupry Leona jest niesamowita. W zasadzie przy każdej prędkości auto strzela do przodu niczym z katapulty. Przyspieszenie też niczego sobie. Ze startu zatrzymanego samochód osiąga pierwszą setkę po 4,9 sekundach. W sumie Cupra Leon ST może rozpędzić się do 250 km/h.

Cupra Leon ST jest autem czteropędowym. Napęd na obie osie przenosi 7 przełożeniowa skrzynia automatyczna DSG. Układ 4Drive jest oparty na sprzęgle lepkościowym Haldex piątej generacji. Napęd AWD zdecydowanie ułatwia okiełznanie auta. Z trakcją nie ma problemów a układ przeniesienia lepiej rozdziela 400 Niutonometrów na wszystkie koła. 
Najważniejszym elementem auta jest…, przycisk z logo Cupry na kierownicy auta. Jego uaktywnienie pozwala jechać szybko lub bardzo szybko. Do wykorzystania są trzy tryby jazdy: Comfort, Sport i Cupra. Tym ostatnim bardzo zmieniamy charakter auta. Staje się sztywniejsze, lepiej reaguje na ruchy kierownicą czy najlżejsze muśniecie pedału gazu. I tylko w ustawieniu Cupra możemy uruchomić tzw. procedurę startu. Wystarczy wcisnąć na raz oba pedały. Wtedy wyzwalamy całą moc 310 rumaków przyczajonych pod maską. Mówiąc krótko, od małego przycisku zależy, czy podróżujemy rodzinnym kombi czy ognistym hot-kombi...

Cupra Leon ST pomimo wyczuwalnej podsterowności prowadzi się neutralnie. Powiem tak, sporo frajdy dała mi jazda Golfem Variantem R, ale Cupra na drodze sprawuje się lepiej niż ostry Niemiec. Być może to tylko moje subiektywne odczucie, ale hiszpańskie auto jest jakby bardziej komfortowe. I zdecydowanie mniej narowiste przy całej ostrości. Leon Cupra lepiej przyspiesza i hamuje. I choć oba pojazdy to ta sama technologia, to pod każdym względem lepiej jeździło mi się Cuprą Leonem! 

Pomimo sportowych konotacji, auto nie jest typowym paliwożercą. Pojazd, według danych producenta (WLTP) ma konsumować średnio 8,3 l/100 km. No, tak dobrze to nie ma, ale tragedii też nie. W naszym teście było odpowiednio 10,2 w cyklu miejskim, 8,8 w trasie i 9,4 średnio z testu. Nie, nie byłem zaskoczony. Ba, spodziewałem się nieco więcej! I było zaskoczenie! Pozytywne!

Jazda sportowy pojazdem to także wrażenia akustyczne. I tu oczywista oczywistość: czterocylindrowy motor nie wyda z siebie bulgotu jak V8. I tu z pomocą przyszły głośniki? Wrażenia akustyczne zawdzięczamy elektronice. Szkoda, że dźwięk jest aż sztuczny i trochę razi. Ja wiem, że cudów nie ma i 4 cylindry nie zagrają tak, jak 8 ale w Golfie Variant R sztuczne brzmienia były zdecydowanie… mniej sztucznie!

Rodzinne kombi o sportowych aspiracjach? Proszę bardzo oto Cupra Leon. Nie napiszę, że nie ma konkurencji, bo ma. Ale, od aut z Francji jest mocniejszy. A od Golfa Variant R, mocniejszego ledwie o 10 KM ponad 30 tys. złotych tańszy. I chyba ładniejszy…
MOTOTRENDY.PL

Zalety auta: 
- przyspieszenie
-pojemność wnętrza
- prowadzenie

Wady auta:
- bardzo sztuczne odgłosy pracy sinika
- wymiary zewnętrzne Cupra Leon ST 2,0 TSi 310 KM 4Drive AT6:

Podstawowe dane techniczne Cupra Leon ST 2,0 TSi 310 KM 4Drive AT6:

Długość 4657 mm
Szerokość 1799 mm
Wysokość 1437 mm
Rozstaw osi 2683 mm
Podstawowe parametry
Pojemność:1984 cm³
Typ silnika: benzynowy wsparty turbiną
Moc silnika: 310 KM przy 5000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 400 Nm w zakresie 2000-5400 obr/min
Rodzaj skrzyni: automatyczna 
Rodzaj napędu: 4×4 
Zużycie paliwa
Średnie deklarowane: 8,3 l/100km
W teście (m/tr/śr): 10,2/ 8,8/9,4 l/100 km
Pojemność bagażnika: 470/1450 l
Zbiornik paliwa: 50 l
Cena: od 126 300 zł


Tagi:
Cupra Leon ST 2, 0 TSi 310 KM 4Drive AT6, Cupra Leon ST 2, 0 TSi 310 KM 4Drive, Cupra Leon ST 2, 0 TSi 310 KM, Cupra Leon ST 2, 0 TSi, Cupra Leon ST 2, 0 TSi, Cupra Leon ST, Cupra Leon, test Cupra Leon ST 2, 0 TSi 310 KM 4Drive, test Cupra Leon ST 2, 0 TSi 310 KM, test Cupra Leon ST, test Cupra Leon ST, test Cupra Leon

Zobacz podobne artykuły:

Renault Koleos Blue 2.0 dCi 185 X-tronic Initiale Paris – Francuski pomysł na SUV-a z dieslem
kalendarz 28/11 2022

Renault Koleos Blue 2.0 dCi 185 X-tronic Initiale Paris – Francuski pomysł na SUV-a z dieslem

Testy / Testy

2022.11.28

Auta z silnikiem wysokoprężnym wymierają. Także SUV-y. Jednak dla osób ceniących takie auta mamy rozwiązanie. Jest nim napędzany silnikiem wysokoprężnym Renault Koleos.
Dacia Duster AWD 1,5 dCi 115 KM 6M/T: - Warty zastonowienia?
kalendarz 23/11 2022

Dacia Duster AWD 1,5 dCi 115 KM 6M/T: - Warty zastonowienia?

Testy / Testy

2022.11.23

Duster pojawił się na rynku w 2010 roku. Rumuński SUV z francuskim silnikiem od Renault i sporą dawką japońskiej technologii od Nissana szybko zawojował rynki.
Skoda Octavia Combi Scout 2,0 TDI 150 KM DSG7 4x4  - Nie musisz wybierać SUV-a
kalendarz 19/11 2022

Skoda Octavia Combi Scout 2,0 TDI 150 KM DSG7 4x4  - Nie musisz wybierać SUV-a

Testy / Testy

2022.11.19

Potrzebujesz auta, którym możesz bez obaw udać się w gorszy teren, a nie lubisz przy tym SUV-ów? Mamy dla Ciebie rozwiązanie. Jest nią Skoda Ovtavia Combi Scout.
Najnowsze artykuły:
Nissan na pięć gwiazdek

Nissan na pięć gwiazdek

Wiadomości / News

2022.11.30

Po ostatnim cyklu testów bezpieczeństwa pojazdów organizacja Euro NCAP opublikowała wyniki dla najnowszych modeli, które dołączyły do gamy zelektryfikowanych Nissanów. W 100% elektryczny crossover ARIYA oraz SUV X-Trail e-POW...
Renault Koleos Blue 2.0 dCi 185 X-tronic Initiale Paris – Francuski pomysł na SUV-a z dieslem

Renault Koleos Blue 2.0 dCi 185 X-tronic Initiale Paris – Francuski pomysł na SUV-a z dieslem

Testy / Testy

2022.11.28

Auta z silnikiem wysokoprężnym wymierają. Także SUV-y. Jednak dla osób ceniących takie auta mamy rozwiązanie. Jest nim napędzany silnikiem wysokoprężnym Renault Koleos.
Dacia Duster AWD 1,5 dCi 115 KM 6M/T: - Warty zastonowienia?

Dacia Duster AWD 1,5 dCi 115 KM 6M/T: - Warty zastonowienia?

Testy / Testy

2022.11.23

Duster pojawił się na rynku w 2010 roku. Rumuński SUV z francuskim silnikiem od Renault i sporą dawką japońskiej technologii od Nissana szybko zawojował rynki.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.