Cupra Born – Elektryk z charakterem
Cupra zaprezentowała swój pierwszy model z napędem elektrycznym.
Pierwsza bezemisyjna Cupra na pewno nie jest nudnym autem, co podkreśla dynamiczna stylizacja. Samochód będzie oferowany w dwóch wersjach silnikowych – o mocy 150 i 204 KM i maksymalnym momencie obrotowym równym 310 Nm. Napęd przekazywany jest na tylną oś.
Dla bardziej wymagających, w przyszłym roku ma być oferowany dodatkowo pakiet e-Boost, podwyższający moc silnika do 231 KM. Pakiet e-Boost będzie oferowany z dwiema wersjami akumulatorów, o pojemności 77 lub 58 kWh. Pierwszy wariant zapewni przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7 sekund i zasięg ok. 540 km. W przypadku wyboru akumulatorów 58 kWh, przyspieszenie od 0 do 100 km/h około 6,6 sek. a zasięg około 420 km. W podstawowym wariancie (150 KM, 45 kWh), zasięg wynosi ok. 340 km, natomiast 204-konna odmiana (58 kWh), zasięg ok.420 km a przyspieszenie 7,3 sek.
– Cupra Born to nowe otwarcie na całym rynku samochodów elektrycznych – podkreśla Wayne Griffith, CEO Cupry. – Z jednej strony to poważny wkład w ograniczenie emisji CO2 i wyjście naprzeciw europejskim regulacjom. Zarazem jednak model, dzięki atrakcyjnemu designowi, sportowej zrywności i zasięgowi ponad 500 km odpowiada na oczekiwania młodych kierowców, którzy chcą wziąć udział w elektrycznej transformacji.
Patrząc na sylwetkę Cupry trudno nie dostrzec podobieństw do VW ID.3. Styliści hiszpańskiej marki wprowadzili kilka nowych rozwiązań, które mają podkreślać wyjątkowość Borna. Postawiono m.in. na całkowicie nowy kształt reflektorów oraz świetlną linię LED przechodzącą przez całą szerokość tyłu samochodu. Ponadto nisko umieszczony wlot powietrza o miedzianym obramowaniu – w stylu marki, linię progową ciągnącą się przez boki samochodu, czy ekspresyjny projekt kół, dostępnych w sześciu wersjach o wielkości 18, 19 i 20 cali. Nabywcy będą mieli do wyboru sześć kolorów nadwozia: Vapor Grey, Glacial White, Geyser Silver, Rayleigh Red, Quasar Grey oraz Aurora Blue, opracowany specjalnie dla modelu Born.
Nowy model Cupra bazuje na platformie modułowej MEB, z której korzystają m in. VW ID.3/ID.4 czy Skoda Enyaq. Podstawowe gabaryty auta wynoszą: 4322 mm długości, 1809 szerokości oraz 1537 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi zaś 2767 mm i jest identyczny jak w przypadku VW ID.3.
We wnętrzu Borna znalazły się kubełkowe fotele wykonane z tkaniny Seaqual. Jest to materiał wytwarzany z plastiku zebranego z mórz, oceanów i plaż. Z przyjaznych dla środowiska mikrowłókien, przygotowano również opcjonalne wykończenie tapicerki i boczków drzwi.
Born otrzymał również specjalnie zaprojektowaną kierownicę. Podstawowe informacje będą podawane kierowcy na przedniej szybie na wyświetlaczu head-up. Standardem ma być 12-calowy ekran systemu multimedialnego, z dostępem do funkcji łączności, jak Apple CarPlay czy Android Auto. Zdalną obsługę wybranych funkcji, takich jak GPS, umożliwi nowa aplikacja My Cupra App. Standardowo pojemność bagażnika wynosi 385 litrów.
Na liście systemów zapewniających bezpieczeństwo znalazły się m in. system rozpoznawania znaków drogowych, Travel Assist, Side and Exit Assist, Emergency Assist oraz Pre-Crash Assist. Dodatkowo w przypadku zdarzenia drogowego służby ratunkowe zostaną poinformowane dzięki serwisowi eCall. W opcji znajdzie się także adaptacyjne zawieszenie z kilkoma do wyboru trybami pracy.
Debiut rynkowy auta w Polsce planowany jest na czwarty kwartał 2021 r.
Norbert Szwarc
Foto: Cupra
Zobacz podobne artykuły:
Fiat Pandina – Ulubieniec
Prezentacje / Nowości
2024.03.16
Audi Q6 e-tron – Przed premierą
Prezentacje / Nowości
2024.03.12
Ponownie żółty
Prezentacje / Nowości
2024.02.29
Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli
Finanse / Ubezpieczenia
2024.03.28
Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2
Wiadomości / Moto sport
2024.03.28
Nissany już wkrótce tylko elektryczne
Wiadomości / News
2024.03.28