Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Coraz więcej motocyklistów rozszerza OC? Tak, ale…
kalendarz 07/04 2021

Coraz więcej motocyklistów rozszerza OC? Tak, ale…

Ubezpieczenia

W 2020 r. wzrosła liczba właścicieli skuterów i motocykli, którzy rozszerzyli obowiązkowe OC o dobrowolne ubezpieczenia. Jednak tylko OC wciąż wybiera 80 proc. motocyklistów.

Z 10 do 16 proc. wzrosła w ciągu roku liczba właścicieli jednośladów kupujących NNW. Pozostałe 20 proc. posiadaczy jednośladów wybrało przynajmniej jedno dobrowolne ubezpieczenie (np. AC, NNW, assistance). To o 5 proc. więcej niż rok wcześniej.

- Zainteresowanie bez wątpienia wzrosło w ostatnim roku, ale motocykliści nadal traktują dobrowolne ubezpieczenia z bardzo dużą rezerwą. Statystyki świetnie pokazują, że rodzaje ochrony od dawna powszechne wśród kierowców aut osobowych, to rzadkość w kategorii jednośladów. Dotyczy to w zasadzie wszystkich dodatkowych ryzyk – zarówno najczęściej dodawanego do OC skuterów i motocykli NNW, jak i bardzo, bardzo rzadko wybieranego AC – komentuje Damian Andruszkiewicz, odpowiedzialny za ubezpieczenia komunikacyjne w Compensa TU SA Vienna Insurance Group.

W przypadku samochodów osobowych, proporcje w zakupie ubezpieczeń są niemal dokładnie odwrotne. Tylko 20-25 proc. kierowców kupuje wyłącznie OC, a w 75-80 proc. przypadków polisy zawierają przynajmniej jeden dodatek (najczęściej assistance).

Częstsze „tak” dla NNW, wciąż „nie” dla AC

Jeśli motocykliści rozszerzają obowiązkowe ubezpieczenie OC, najczęściej sięgają po NNW – robi tak 16 proc. z nich. Wciąż niski odsetek tego rodzaju polis zaskakuje, bo wypadek na motocyklu wiąże się dużym ryzykiem poważnego urazu. Co ciekawe, właściciele samochodów w ponad 60 proc. rozszerzają OC o NNW, choć w ich przypadku ryzyko poważnej utraty zdrowia w wypadku jest mniejsze.

- Polisa NNW pozwala na otrzymanie odszkodowania, jeśli wskutek wypadku dojdzie do trwałego uszczerbku na zdrowiu. Warto zauważyć, że w całej grupie kierowców jednośladów podejście do tego ryzyka jest bardzo zróżnicowane. Najrzadziej, bo tylko w 10 proc., z NNW korzystają kierowcy skuterów. Skłonność do zakupu tego ubezpieczenia ewidentnie rośnie wraz z pojemnością. W ubezpieczeniach motocykli powyżej 250 cm3 odsetek polis z NNW przekracza 50 proc. - mówi Damian Andruszkiewicz z Compensy.

W statystykach rzuca się w oczy śladowa liczba ubezpieczeń AC – ten rodzaj ochrony służy finansowemu wsparciu po kradzieży pojazdu lub zniszczeniu go z winy właściciela, wskutek wandalizmu, czy działania sił przyrody. Tylko 2 proc. motocyklistów kupuje AC. Z assistance korzysta jedynie 6 proc. z nich, choć w wielu przypadkach odpowiedni byłby dla nich najtańszy wariant ubezpieczenia z holowaniem na stosunkowo krótkim dystansie.

- Myślę, że podejście właścicieli skuterów i motocykli do ubezpieczeń ma dwa źródła. Z jednej strony wciąż często spotykamy się z opiniami, że ubezpieczyciele niechętnie obejmują ochroną jednoślady, a polisy dużo kosztują. Na rynku było przed laty tak, że ochrona potrafiła kosztować nawet 25 proc. wartości pojazdu. Od dawna tak jednak nie jest. Drugi powód wynika moim zdaniem z sezonowości jazdy na skuterach i motocyklach. Ubezpieczenie kupuje się na 12 miesięcy, a to zazwyczaj dłużej niż okres eksploatacji pojazdów w ciągu roku. To wydaje mi się jednak krótkowzrocznym podejściem, zwłaszcza że w branży ubezpieczeń mamy przykłady szkód jednośladów – w tym szkód kradzieżowych – przez cały rok. Dlatego na starcie nowego sezonu warto zrobić przegląd posiadanych ubezpieczeń i rozważyć dopasowanie ochrony do potencjalnych problemów z motocyklem – na drodze i poza nią – dodaje Damian Andruszkiewicz.

źródło: Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group


Tagi:
OC, ubezpieczenie OC motocykla, ubezpieczenie motocykla

Zobacz podobne artykuły:

Kiedy kończy się moje ubezpieczenie?
kalendarz 20/05 2021

Kiedy kończy się moje ubezpieczenie?

Finanse / Ubezpieczenia

2021.05.20

To zależy od polisy…
Raport Punkty: Ceny OC w I kw. 2021 roku nadal w dół
kalendarz 14/04 2021

Raport Punkty: Ceny OC w I kw. 2021 roku nadal w dół

Finanse / Ubezpieczenia

2021.04.14

Czy to cisza przed burzą?
Na wypadek kradzieży z włamaniem można się ubezpieczyć
kalendarz 05/03 2021

Na wypadek kradzieży z włamaniem można się ubezpieczyć

Finanse / Ubezpieczenia

2021.03.05

Jak zrobić to właściwie?

Firmy z branży

TANIE OC DLA MŁODYCH

pomorskie
ul. ul. Krzywoustego 1 E
Gdańsk Oliwa
Tel.: 604 515 522
Email.: b.u.t@wp.pl
https://tanioacoc.pl/
Najnowsze artykuły:
Dwa razy Ratajczak w Mazda MX-5 Cup

Dwa razy Ratajczak w Mazda MX-5 Cup

Wiadomości / Moto sport

2021.06.14

Na torze Poznań odbyła się w miniony weekend inauguracja pierwszego sezonu polskiej edycji Mazda MX-5 Cup Poland.
Hołowczyc i Kurzeja z kompletem punktów w Mistrzostwach Polski

Hołowczyc i Kurzeja z kompletem punktów w Mistrzostwach Polski

Wiadomości / Moto sport

2021.06.14

Krzysztof Hołowczyc z Łukaszem Kurzeją w BMW X3 CC wygrali ciężyli w drugiej rundzie Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych.
Skoda 130 RS – Deklasowała rywali

Skoda 130 RS – Deklasowała rywali

Moto fanatyk

2021.06.13

W rywalizacji o rozmaite trofea prześcigali się Abarth, Lancia, Porsche czy Audi, a w 1975 r. na rajdowych OS-ach pojawił się także zespół Skoda Motorsport.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.