Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Coraz więcej motocyklistów rozszerza OC? Tak, ale…
kalendarz 07/04 2021

Coraz więcej motocyklistów rozszerza OC? Tak, ale…

Ubezpieczenia

W 2020 r. wzrosła liczba właścicieli skuterów i motocykli, którzy rozszerzyli obowiązkowe OC o dobrowolne ubezpieczenia. Jednak tylko OC wciąż wybiera 80 proc. motocyklistów.

Z 10 do 16 proc. wzrosła w ciągu roku liczba właścicieli jednośladów kupujących NNW. Pozostałe 20 proc. posiadaczy jednośladów wybrało przynajmniej jedno dobrowolne ubezpieczenie (np. AC, NNW, assistance). To o 5 proc. więcej niż rok wcześniej.

- Zainteresowanie bez wątpienia wzrosło w ostatnim roku, ale motocykliści nadal traktują dobrowolne ubezpieczenia z bardzo dużą rezerwą. Statystyki świetnie pokazują, że rodzaje ochrony od dawna powszechne wśród kierowców aut osobowych, to rzadkość w kategorii jednośladów. Dotyczy to w zasadzie wszystkich dodatkowych ryzyk – zarówno najczęściej dodawanego do OC skuterów i motocykli NNW, jak i bardzo, bardzo rzadko wybieranego AC – komentuje Damian Andruszkiewicz, odpowiedzialny za ubezpieczenia komunikacyjne w Compensa TU SA Vienna Insurance Group.

W przypadku samochodów osobowych, proporcje w zakupie ubezpieczeń są niemal dokładnie odwrotne. Tylko 20-25 proc. kierowców kupuje wyłącznie OC, a w 75-80 proc. przypadków polisy zawierają przynajmniej jeden dodatek (najczęściej assistance).

Częstsze „tak” dla NNW, wciąż „nie” dla AC

Jeśli motocykliści rozszerzają obowiązkowe ubezpieczenie OC, najczęściej sięgają po NNW – robi tak 16 proc. z nich. Wciąż niski odsetek tego rodzaju polis zaskakuje, bo wypadek na motocyklu wiąże się dużym ryzykiem poważnego urazu. Co ciekawe, właściciele samochodów w ponad 60 proc. rozszerzają OC o NNW, choć w ich przypadku ryzyko poważnej utraty zdrowia w wypadku jest mniejsze.

- Polisa NNW pozwala na otrzymanie odszkodowania, jeśli wskutek wypadku dojdzie do trwałego uszczerbku na zdrowiu. Warto zauważyć, że w całej grupie kierowców jednośladów podejście do tego ryzyka jest bardzo zróżnicowane. Najrzadziej, bo tylko w 10 proc., z NNW korzystają kierowcy skuterów. Skłonność do zakupu tego ubezpieczenia ewidentnie rośnie wraz z pojemnością. W ubezpieczeniach motocykli powyżej 250 cm3 odsetek polis z NNW przekracza 50 proc. - mówi Damian Andruszkiewicz z Compensy.

W statystykach rzuca się w oczy śladowa liczba ubezpieczeń AC – ten rodzaj ochrony służy finansowemu wsparciu po kradzieży pojazdu lub zniszczeniu go z winy właściciela, wskutek wandalizmu, czy działania sił przyrody. Tylko 2 proc. motocyklistów kupuje AC. Z assistance korzysta jedynie 6 proc. z nich, choć w wielu przypadkach odpowiedni byłby dla nich najtańszy wariant ubezpieczenia z holowaniem na stosunkowo krótkim dystansie.

- Myślę, że podejście właścicieli skuterów i motocykli do ubezpieczeń ma dwa źródła. Z jednej strony wciąż często spotykamy się z opiniami, że ubezpieczyciele niechętnie obejmują ochroną jednoślady, a polisy dużo kosztują. Na rynku było przed laty tak, że ochrona potrafiła kosztować nawet 25 proc. wartości pojazdu. Od dawna tak jednak nie jest. Drugi powód wynika moim zdaniem z sezonowości jazdy na skuterach i motocyklach. Ubezpieczenie kupuje się na 12 miesięcy, a to zazwyczaj dłużej niż okres eksploatacji pojazdów w ciągu roku. To wydaje mi się jednak krótkowzrocznym podejściem, zwłaszcza że w branży ubezpieczeń mamy przykłady szkód jednośladów – w tym szkód kradzieżowych – przez cały rok. Dlatego na starcie nowego sezonu warto zrobić przegląd posiadanych ubezpieczeń i rozważyć dopasowanie ochrony do potencjalnych problemów z motocyklem – na drodze i poza nią – dodaje Damian Andruszkiewicz.

źródło: Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group


Tagi:
OC, ubezpieczenie OC motocykla, ubezpieczenie motocykla

Zobacz podobne artykuły:

Auto z Chin – jak ubezpieczyć bez problemów?
kalendarz 16/10 2025

Auto z Chin – jak ubezpieczyć bez problemów?

Finanse / Ubezpieczenia

2025.10.16

Chińskie marki zdobywają coraz większą popularność na polskim rynku, ale pozostaje kwestia ich ubezpieczenia.
Nietrzeźwy sprawca wypadku a odszkodowanie
kalendarz 16/09 2025

Nietrzeźwy sprawca wypadku a odszkodowanie

Finanse / Ubezpieczenia

2025.09.16

Co w takich przypadkach z odszkodowaniem dla poszkodowanych?
 Zniżki na OC
kalendarz 27/06 2025

Zniżki na OC

Finanse / Ubezpieczenia

2025.06.27

Od ilu lat i jak są liczone?
Najnowsze artykuły:
Pierwszy SUV McLarena pojawi się w 2028 r.

Pierwszy SUV McLarena pojawi się w 2028 r.

Wiadomości / News

2025.11.15

Firma planuje wprowadzać nowy model co roku.
Światowy Dzień Pamięci Ofiar Wypadków Drogowych

Światowy Dzień Pamięci Ofiar Wypadków Drogowych

Bezpieczeństwo

2025.11.15

Dzień ten przypomina, że za każdą liczbą kryje się ludzkie życie.
Połączenie dwóch „światów” w jednej klasie

Połączenie dwóch „światów” w jednej klasie

Wiadomości / Moto sport

2025.11.14

Nowa klasa łącząca dwie dyscypliny.