Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Cofnęli licznik o 160 000 km
kalendarz 20/05 2025

Cofnęli licznik o 160 000 km

Używane / Fiat

Jeden z Youtuberów - Korsir - kupił używanego Fiata Ducato. Okazało się...

Okazało się, że ten bus miał licznik cofnięty aż o 160 tys. km. Niestety – takich przypadków jest znacznie więcej i jak pokazuje praktyka, wielu użytkowników nawet nie zdaje sobie z tego sprawy. Dane zawarte w raportach historii pojazdów okazują się niejednokrotnie przykrym zaskoczeniem.

Większość kierowców łączy temat cofania liczników i ukrywania wypadkowej przeszłości z luksusowymi samochodami osobowymi. carVertical ostrzega, że te negatywne zjawiska dotyczą również samochodów dostawczych.

Korsir to Youtuber, który postanowił zbudować kampera na bazie zwykłego, dostawczego busa. Takie przeróbki są bardzo popularne, jednak w tym przypadku twórca postanowił dokładnie zbadać przeszłość samochodu, który kupował. Skorzystał w tym celu z raportu carVertical. Samochód był wcześniej eksploatowany w Niemczech, później trafił do Polski. Tu w jednych rękach przez dwa lata przejechał 40 tys. km i ze stanem licznika 180 tys. km został ponownie wystawiony do sprzedaży.

Korsir przed zakupem sprawdził historię tego samochodu i okazało się, że auto miało licznik cofnięty aż o 160 tys. km. Co więcej, dotychczasowy użytkownik nie zdawał sobie nawet z tego sprawy. Na reklamacje do dealera, który sprowadzał auto było już za późno, ponieważ w myśl polskich przepisów sprawa już zdążyła się przedawnić.

Samochody dostawcze – takie jak np. popularne busy – są eksploatowane w różny sposób. Niektóre pracują lokalnie, inne przejeżdżają tysiące kilometrów jako pojazdy kurierskie na dalszych trasach. W skrajnych przypadkach jednym samochodem może jeździć nawet dwóch kierowców w trybie zmianowym. Wówczas miesięczne, czy roczne przebiegi osiągają niewyobrażalne wartości.
Właśnie taka specyfika eksploatacji wodzi na pokuszenie nieuczciwych handlarzy, którzy bezkarnie cofają liczniki o 100 czy nawet 200 tys. km, a przebieg wciąż wydaje się wiarygodny. Zwłaszcza dla kupującego, który nie ma doświadczenia w transporcie.

O ile może się zdarzyć, że astronomiczny, ale „autostradowy” przebieg nie pogorszył w znaczący sposób stanu technicznego samochodu, o tyle problemem staje się zaburzenie harmonogramu przeglądów. Nabywca nie wie, kiedy powinien wykonać podstawowe czynności obsługowe, które zazwyczaj wiążą się nie tylko z wiekiem pojazdu, ale także z przebiegiem.

Jedną z najważniejszych jest np. okresowa wymiana rozrządu (w samochodach z paskiem rozrządu), albo regulacja luzu zaworowego (w modelach, które tego wymagają).

Przypadek Korsira pokazał jeszcze jedno niebezpieczeństwo związane z zakupem samochodu z cofniętym licznikiem. Przy próbie odsprzedaży takiego pojazdu kolejny właściciel może wykupić raport i ujawnić prawdziwy przebieg. Zazwyczaj jest to podstawą do renegocjacji ceny albo unieważnienia transakcji, jeśli sprawa zostanie ujawniona po podpisaniu umowy.

W każdym przypadku samochód z cofniętym licznikiem naraża użytkownika na straty finansowe.

Używane busy kupowane są z różnym przeznaczeniem. Niektórzy potrzebują samochodu do pracy i nie przywiązują większej wagi ani do przebiegu, ani do wyglądu samochodu – liczy się tylko stan techniczny. Inni na jego bazie budują kampera. W takim przypadku niezwykle ważny jest stan tej bazy, czyli nie tylko kondycja silnika, skrzyni biegów, zawieszenia i nadwozia, ale także przebieg.

Zabudowa turystyczna niejednokrotnie jest droższa niż sam bus, a co gorsza – w razie wykrycia problemów prawnych lub technicznych z busem – nie da się już jej zdemontować i przełożyć na inny samochód. To znaczy jest to możliwe, ale bardzo kosztowne i nieopłacalne.  We własnym interesie kupującego warto zatem dołożyć wszelkich starań, aby sprawdzić stan techniczny kupowanego auta, jak i jego historię.

Typowe niedomagania używanych busów:

- korozja
- mechaniczne uszkodzenia nadwozia/przestrzeni ładunkowej
- uszkodzenia/zużycie drzwi do przestrzeni ładunkowej
- zużycie opon
- zużycie układu napędowego
- zniszczona tapicerka

Większość tych problemów wiąże się z przebiegiem samochodu oraz z charakterem pracy. W obu przypadkach raport historii pojazdu może okazać się bardzo pomocny. Nie tylko pomoże zweryfikować przebieg, ale również odpowie na pytanie, gdzie i w jakim charakterze wykorzystywano dany samochód. – powiedział Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny w carVertical.

źródło: carVertical


Tagi:
samochody używane, używane pojazdy dostawcze, cofnięty licznik, Fiat Ducato

Zobacz podobne artykuły:

70 lat Fiata 600
kalendarz 24/06 2025

70 lat Fiata 600

Wiadomości / Ciekawostki

2025.06.24

Fiat 600 z 1955 r. wystartował w tegorocznym wyścigu 1000 Miglia.
5 najczęstszych oszustw przy sprzedaży aut używanych
kalendarz 04/06 2025

5 najczęstszych oszustw przy sprzedaży aut używanych

Używane

2025.06.04

Zakup używanego samochodu zawsze wiąże się z pewnym ryzykiem. Czego należy się obawiać?
 Używany samochód z czystą historią
kalendarz 29/05 2025

Używany samochód z czystą historią

Używane

2025.05.29

Nieosiągalne marzenie?
Najnowsze artykuły:
Honda Civic Type R Ultimate Edition - Na pożegnanie

Honda Civic Type R Ultimate Edition - Na pożegnanie

Prezentacje / Nowości

2025.06.24

W przyszłym roku Honda zakończy sprzedaż w Europie swojego słynnego usportowionego modelu.
Lancia Flaminia Presidenziale podczas Dnia Republiki Włoskiej

Lancia Flaminia Presidenziale podczas Dnia Republiki Włoskiej

Wiadomości / Wydarzenia

2025.06.24

Od 1961 r. Lancia Flaminia pełni funkcję samochodu reprezentacyjnego prezydenta Włoch.
70 lat Fiata 600

70 lat Fiata 600

Wiadomości / Ciekawostki

2025.06.24

Fiat 600 z 1955 r. wystartował w tegorocznym wyścigu 1000 Miglia.