Citroen DS5 2.0 BlueHDi So Chic – Kwintesencja oryginalności
Mówiąc o „DS”, zawsze przychodzi na myśl model, który pojawił się w 1955 r. słynny po wsze czasy Citroen DS. Samochód o lata wyprzedzał swoich konkurentów. Uwagę wszystkich przyciągało nie tylko futurystyczne nadwozie, ale i rozwiązania. DS otrzymał m in. pneumatyczne zawieszenie, wspomaganie układu kierowniczego, półautomatyczną skrzynię biegów, czy „skręcające” reflektory. Każdy następny model Citroena musiał się zmierzyć z legendą. Pomimo wielu innych ciekawych konstrukcji francuskiej marki, pierwszy DS pozostał jedyny w swoim rodzaju.
Inny niż rywaleW odniesieniu do najnowszego dzieła inżynierów Citroena, na pewno nie można odmówić mu oryginalności. Śmiałą decyzją w tym segmencie rynku jest zaproponowanie dużego hatchbacka zamiast tradycyjnego sedana. Uwagę zwraca nie tylko ciekawa linia nadwozia ale i szczegóły – przetłoczenia, chromowane wstawki, kształt reflektorów.
Niebanalny jest także wystrój wnętrza – spłaszczone koło kierownicy, oryginalne uchwyty na drzwiach, trzyczęściowy szklany dach. Nie można narzekać na jakość wykończenia – choć deska rozdzielcza nie jest pokryta skórą, jak w DS4 – a także na pozycję za kierownicą. Łatwy jest odczyt wskaźników i obsługa poszczególnych funkcji. Przyzwyczajenia wymaga umieszczenie przycisków szyb i rolet dachowych na centralnym panelu. Nieporozumieniem jest natomiast ulokowanie z tyłu przycisków opuszczania szyb na dole, między przednimi fotelami. Zaletą jest przestronne wnętrze i chyba „największy na świecie” podłokietnik z przodu. 468-litrowy bagażnik pozwala na zabranie bagaży na wakacyjny wyjazd. Dodajmy, że w przypadku w wersji z napędem hybrydowym, pojemność przedziału bagażowego zmniejsza się do 325 l.
Mniej mocy, bardziej ekoW gamie modelu DS5 nowością jest wysokoprężna jednostka o poj. 2.0, która zastąpiła dotychczas oferowany silnik 2.2 HDi o mocy 200 KM. Nowa jednostka dysponuje mocą 181 KM ale jest bardziej ekologiczna od poprzednika. Mniejsza moc nie jest w tym przypadku wadą. Samochód dość żwawo reaguje na dociśnięcie pedału gazu, choć praca automatycznej 6-biegowej przekładni nie należy do wzorowych. Zużycie paliwa jest zadowalające. Podczas testu w warunkach miejskich wyniosło 6,5 l/100 km a w trasie 4,5 l/ 100 km.
Wbrew pozorom DS5 nie jest przesadnie komfortowy. Dość twarde zawieszenie nie pozwala na żadne kołysanie podczas dynamiczniej pokonywanych zakrętów. Samochód nie posiada hydropneumatycznego zawieszenia, jak w modelu C5. Jeżeli ktoś oczekuje miękkiego resorowania, poczuje się zawiedziony.
Oryginał, aleTego auta na pewno nie można pomylić z innym. W segmencie D, pierwsze miejsce za styl ma zapewnione. DS5 jest dobrą odpowiedzią na pytanie, jak powinien wyglądać niebanalny samochód. Mimo wielu zalet tego modelu, pozycja słynnego poprzednika nadal jest niezagrożona. Producent chce oferować gamę DS jako oddzielną markę, wyżej pozycjonowaną od Citroena. Stąd zapewne wyższa cena. Chyba jednak nieco przesadzona.
Norbert Szwarc Foto: Paweł Pusz i autorWyposażenie standardowe: ABS, ESP, wspomaganie ruszania ze wzniesienia, sześć airbagów, kamera cofania, czujniki parkowania, lusterka boczne sterowane elektrycznie, ogrzewane i składane z kierunkowskazami LED, reflektory biksenonowe kierunkowe z systemem dynamicznego doświetlania zakrętów (AFS), czujnik ciśnienia w ogumieniu, klimatyzacja automatyczna dwustrefowa z nawiewami w drugim rzędzie, komputer pokładowy, radio CD/MP3 z podwójnym tunerem + gniazdo USB, nawigacja kolorowa eMy Way z 7-calowym ekranem.
Zalety auta: -stylizacja -przestronne wnętrze -oszczędny i dynamiczny silnik -bogate wyposażenie -wysoka jakość wykonania Wady: - widoczność do tyłu - pojemność bagażnika - komfort - cena Podstawowe parametry techniczne Citroena DS5 2.0 BlueHDi: Wymiary (długość/szerokość/wysokość) - 4530/1871/1505 mm Silnik: wysokoprężny, turbodoładowany Pojemność: 1997 cm3 Moc maksymalna: 181 KM przy 3750 obr/min Maksymalny moment obrotowy: 400 Nm przy 2000 obr/min Osiągi (0-100 km/h) – 9,2 s. Prędkość maksymalna: 220 km/h Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) – 5,1/4,1/4,4 l/100 km Pojemność bagażnika: 468 – 1288 l Pojemność zbiornika paliwa: 60 l Cena auta: od 105 700 zł (2.0 BlueHDi 120 KM) Cena auta testowego: 150 000 zł [gallery ids="48254,48285,48284,48283,48282,48281,48280,48279,48278,48277,48276,48275,48274,48273,48272,48271,48270,48269,48268,48267,48266,48265,48264,48263,48262,48261,48260,48259,48258,48257,48256,48255"]Zobacz podobne artykuły:
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?
Testy / Testy
2024.04.26
Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia
Testy / Testy
2024.04.04
Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE 213 KM – Świat stanął na głowie
Testy / Testy
2023.09.22
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?
Testy / Testy
2024.04.26
Wypadek na rajdzie ulicznym
Finanse / Ubezpieczenia
2024.04.25
Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?
Warsztat / Eksploatacja
2024.04.25