Citroën w drodze na podium
Zespół Citroën Total World Rally Team wystawi w Rajdzie Finlandii dwie załogi: Sébastien Ogier i Julien Ingrassia oraz Esapekka Lappi i Janne Ferm.
Obie załogi to zwycięskie zespoły w poprzednich edycjach tego rajdu. W ubiegłym roku Citroën C3 WRC zajął w Rajdzie Finlandii drugie miejsce – wygrał po drodze pięć odcinków specjalnych, a jego załoga jako jedyna potrafiła oprzeć się dominacji bazującego w Jyväskyli zespołu rywali (Toyota). Samochód WRC Citroëna w bieżącym sezonie zapisał już na swoim koncie siedem miejsc na podium, w tym dwa zwycięstwa – w Rajdach Monte Carlo i Meksyku. W Finlandii zespół ma nadzieję co najmniej na wyrównanie rezultatu wywalczonego w sezonie 2018. Można na to liczyć szczególnie wobec faktu, że obie załogi: Ogier/Ingrassia oraz Lappi/Ferm mają na swoim koncie triumf w dawniejszych edycjach tego rajdu – odpowiednio w sezonach 2013 i 2017. Obydwaj kierowcy zdążyli dobrze poznać i opanować technikę jazdy, niezbędną do osiągnięcia dobrego wyniku w tym specyficznym rajdzie.
Trzeba pamiętać, że na równi liczą się w nim prędkość, precyzja w balansowaniu samochodem na leśnych duktach szutrowych wiodących przez niewidoczne szczyty oraz odwaga i zaufanie do siebie, do tego, co dyktuje pilot i do sprawności samochodu.
Sébastien Ogier i Julien Ingrassia należą do nielicznego grona zwycięzców Rajdu Finlandii spoza Półwyspu Skandynawskiego. Załogi z północy Europy przez wiele lat nie dawały szans na wygraną w tym rajdzie nikomu spoza swojego kręgu. Do dziś utrzymały wyraźną dominację na tych trasach, choć już nie na wyłączność. Ogier i Ingrassia, zajmujący obecnie drugie miejsce w klasyfikacji indywidualnej sezonu 2019 WRC (ustępujący liderom tylko o 4 pkt), walczą o swój siódmy z rzędu tytuł rajdowych mistrzów świata i zapowiadają, że w Finlandii wystartują swoim C3 WRC z dużymi nadziejami na sukces.
Sébastien Ogier i Julien Ingrassia po raz pierwszy wystąpili w Rajdzie Finlandii w 2008 r. Znacznie młodsi od nich Esapekka Lappi i Janne Ferm debiutowali na tym terenie trzy lata później Citroënem C2 R2 Max. Na tym jednak podobieństwa pomiędzy obiema załogami zespołu Citroëna kończą się. Lappi i Ferm wygrali rajd w swoim czwartym starcie za kierownicą samochodu klasy WRC.
Na pewno będzie można zobaczyć w wykonaniu zawodników to, co Finowie nazywają „Sisu”, a co oznacza ducha twardej rywalizacji połączonego ze sportową zawziętością i szaleńczą odwagą. Od lat mówi się, że fińscy kierowcy rajdowi potrafią wznieść się na najwyższy poziom na swoich rodzimych trasach właśnie dzięki Sisu… Na korzyść załogi Lappi/Fern przemawia dodatkowo to, że w pierwszym etapie rajdu będzie ona startować jako ósma, co pod warunkiem utrzymania się suchej pogody jest bardzo dogodną pozycją na drogach szutrowych.
Trzeba przyznać, że Lappi i Fern dostali od zespołu wszystko, co możliwe, by odpowiednio przygotować się do startu w Finlandii: wzięli udział w niedawnym Rajdzie Estonii, rozgrywanym na trasach o charakterze zbliżonym do fińskich, a następnie przez trzy dni trenowali i testowali swój samochód już w Finlandii. W zbliżającej się konfrontacji Citroën C3 WRC będzie oferował szerszy zakres ustawień na przedniej osi – dzięki temu, że zespół wykorzystał token, czyli regulaminowe prawo do modyfikacji auta w ciągu sezonu, a następnie podczas testów potwierdził skuteczność wprowadzonych zmian.
Powiedzieli:
Pierre Budar, Dyrektor Citroën Racing:
Czekająca nas runda jest jedyna w swoim rodzaju. Wyróżniają ją wysokie prędkości i małe różnice czasowe pomiędzy zawodnikami. Kto chce myśleć o dobrym wyniku w Finlandii, musi stanąć na linii startu pełen zaufania do siebie i do porządnego przygotowania załogi i samochodu. W dodatku o czas walczyć trzeba od pierwszych metrów; nie ma tu miejsca na wstępne rozgrzanie się do walki. My przygotowaliśmy się najlepiej, jak potrafiliśmy. Specjalnie w tym celu wzięliśmy udział w Rajdzie Estonii, a później podczas trzydniowych testów pracowaliśmy nad detalami ustawień naszych C3 WRC. Testy przeprowadziliśmy już w Finlandii, na drogach podobnych do tych, na których nasi zawodnicy będą się ścigali za kilka dni. Co więcej, na tę rundę wprowadzimy modyfikacje przedniej osi naszych samochodów – po to, by dać kierowcom szerszy zakres możliwych ustawień. Mamy w składzie dwie załogi, które już wygrywały w Finlandii, i szczerze wierzymy, że mamy wszystkie atuty potrzebne do tego, by osiągnąć cel, którym jest wywalczenie miejsc na podium.
Sébastien Ogier:
Ten rajd, rozgrywany, można powiedzieć, na własnym podwórku jednego z naszych głównych konkurentów, będzie dla nas niewątpliwie poważnym wyzwaniem. Na szczęście udało mi się naładować baterie podczas letniej przerwy. Czuję się świeży, silny i tak jak zawsze gotów do walki. Dla Finlandii charakterystyczne są wysokie prędkości – to jest rajd, w którym warunkiem dobrego wyniku jest absolutna jedność kierowcy z samochodem. Mogę zapewnić, że po dwóch dniach testów, jakie ostatnio odbyłem, czuję się za kierownicą mojego C3 WRC dobrze i pewnie. Modyfikacja wprowadzona przez zespół na tę rundę daje nam więcej możliwości ustawień podwozia na rajdy pozostające do końca sezonu.
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Finlandii: 11
Liczba zwycięstw: 1 (2013)
Esapekka Lappi:
Po porządnej rozgrzewce na szybkich trasach Rajdu Estonii mieliśmy jeszcze okazję do ostatecznego dostrojenia ustawień auta podczas testu zorganizowanego w Finlandii. Czuję, że po raz kolejny poprawiła się przyczepność i ogólne prowadzenie C3 WRC. Rajd, w którym wystartujemy za kilka dni, jest dla nas oczywiście bardzo szczególnym wydarzeniem. Najważniejsze to dobrze się czuć na trasie i mieć przyjemność z jazdy – gdy to mi się udaje, wynik na ogół przychodzi zupełnie naturalnie. Tak czy inaczej, czuję się pewnie i odczuwam wielką chęć, by zrobić wszystko, co tylko będzie w mojej mocy.
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Finlandii: 7
Liczba zwycięstw: 1 (2017)
źródło: Citroën
Zobacz podobne artykuły:
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji
Wiadomości / Moto sport
2024.04.22
Druga runda WEC 2024
Wiadomości / Moto sport
2024.04.20
Elfyn Evans powtórzy sukces w Chorwacji?
Wiadomości / Moto sport
2024.04.19
Majówka 2024 – raport drogowy
Bezpieczeństwo
2024.04.26
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?
Testy / Testy
2024.04.26
Wypadek na rajdzie ulicznym
Finanse / Ubezpieczenia
2024.04.25