Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Ceny OC w metropoliach (styczeń 2016 r. - styczeń 2019 r.)
kalendarz 03/02 2019

Ceny OC w metropoliach (styczeń 2016 r. - styczeń 2019 r.)

Ubezpieczenia

Na początku 2016 r. sprawdziliśmy ceny OC w 10 największych miastach. Po trzech latach powtórzyliśmy naszą analizę. Jej wyniki są bardzo ciekawe.  

Ubea.pl znów porównała składki dla trzech kierowców

Rzetelne porównanie aktualnego poziomu składek OC w metropoliach oraz wyników sprzed trzech lat, wymaga zastosowania niezmienionej metodologii. Dlatego eksperci Ubea.pl w styczniu 2019 r. uwzględnili dokładnie takie same założenia, jak 36 miesięcy wcześniej. W przypadku każdego z dziesięciu największych miast Polski, obliczono średnią roczną składkę OC dla następujących kierowców:

wariant numer 1 - dwudziestopięcioletniego właściciela Volkswagena Golfa V (rocznik 2006), który kupuje swoją pierwszą polisę i wcześniej nie miał historii ubezpieczeniowej

wariant numer 2 - trzydziestopięcioletniego właściciela Opla Astry IV (rocznik 2011), który posiada prawo jazdy od 2002 r. i ostatnią szkodę spowodował dwa lata temu

wariant numer 3 - pięćdziesięcioletniego właściciela Toyoty Avensis (rocznik 2011), który posiada prawo jazdy od 1988 r. i ostatnią szkodę spowodował pięć lat temu

Najbardziej podrożały polisy OC z Warszawy i Gdańska

Po wykonaniu odpowiednich obliczeń okazało się, że trzyletni wzrost średnich składek OC był bardzo dotkliwy na terenie wszystkich analizowanych miast. Średnia podwyżka dotycząca trzech wariantów analizy wyniosła:

Warszawa - 103%
Kraków - 85%
Łódź - 83%
Wrocław - 93%
Poznań - 86%
Gdańsk - 100%
Szczecin - 80%
Bydgoszcz - 98%
Lublin - 88%
Katowice - 74%

Po uwzględnieniu wyników z dziesięciu metropolii oraz trzech wariantów analizy okazuje się, że koszt obowiązkowego ubezpieczenia OC dla kierowcy przeciętnie wzrósł o 89% przez trzy lata (styczeń 2016 r. - styczeń 2019 r.). Warto zwrócić uwagę, że największe podwyżki dotyczyły Warszawy oraz Gdańska. Mowa o miastach, które pod względem średniego poziomu składek OC lokują się w ścisłej czołówce (zobacz poniższa tabela). Zainteresowanie może wzbudzać również wysoka stopa wzrostów odnotowanych na terenie Bydgoszczy (+98%). Wyniki dotyczące Katowic (+74%), Szczecina (+80%) oraz Łodzi (+83%) prezentują się nieco lepiej niż w przypadku innych miast. Nadal są one jednak bardzo wysokie. „W tym kontekście warto powołać się na przykład młodego katowickiego kierowcy z wariantu numer 1. Taki posiadacz samochodu na początku 2019 r. przeciętnie musiał zapłacić 2240 zł za roczną obowiązkową ochronę. Trzy lata wcześniej, koszt ubezpieczenia OC dla tej samej osoby oscylował na średnim poziomie 1338 zł” - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.    

Andrzej Prajsnar, ekspert Ubea.pl podkreśla, że przygotowana analiza uwzględnia ujemne zmiany kosztów OC notowane w 2018 r. Gdyby podobne porównanie składek OC wykonano rok wcześniej (tzn. na początku 2018 r.), to średnie podwyżki w wielu miastach znacząco przekraczałyby 100%.

Doświadczeni kierowcy mocno odczuli ciężar podwyżek

Dzięki obliczeniom ekspertów Ubea.pl można wyciągnąć jeszcze jeden ciekawy wniosek. Mowa o zróżnicowaniu skali trzyletnich podwyżek w zależności od profilu kierowcy. Po przeanalizowaniu danych z poniższej tabeli można dość łatwo dostrzec, że średnia stopa wzrostów składki była zdecydowanie najwyższa w przypadku kierowcy z wariantu numer 3 (wynik: +141%). Podwyżki składek obowiązkowego ubezpieczenia OC okazały się o wiele mniej dotkliwe dla właścicieli samochodów analizowanych w wariancie numer 1 (+63%) oraz numer 2 (+64%).

„Prezentowane wyniki potwierdzają nasze wcześniejsze obserwacje sugerujące, że doświadczeni i bezszkodowi kierowcy w największym stopniu odczuli skutki wzrostu cen OC z lat 2016 - 2018. Taka polityka ubezpieczycieli na pewno jest dość kontrowersyjna i nie stanowi czynnika zachęcającego do budowania dobrej historii ubezpieczeniowej” - dodaje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki polis Ubea.pl.

O skali zmian dotyczących doświadczonego kierowcy dobrze świadczy przykład Warszawy. W tym mieście posiadacz auta z wariantu numer 3, na początku I kw. 2019 r. średnio musiał zapłacić 1669 zł za obowiązkową ochronę. Trzy lata wcześniej analogiczny wynik oscylował na poziomie zaledwie 638 zł. „Trzyletni wzrost kosztów obowiązkowego OC o 1000 zł to sytuacja, której doświadczyło wielu starszych i rozważnych kierowców. Takie osoby również powinny uważnie porównywać składki polis OC, bo różnice cenowe między skrajnymi ofertami bywają nawet dwukrotne lub trzykrotne” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

 

Porównanie średnich składek ubezpieczenia OC w 10 największych miastach kraju (styczeń 2016 r. - styczeń 2019 r.)

Nazwa miasta

Dane ze stycznia 2019 r.

Wariant 1: zmiana względem stycznia 2016 r.

Wariant 2: zmiana względem stycznia 2016 r.

Wariant 3: zmiana względem stycznia 2016 r.

Średnia składka dla wariantu 1

Średnia składka dla wariantu 2

Średnia składka dla wariantu 3

Warszawa

2 660 zł

1 477 zł

1 669 zł

+72%

+77%

+162%

Kraków

2 253 zł

1 256 zł

1 285 zł

+60%

+67%

+127%

Łódź

2 431 zł

1 335 zł

1 497 zł

+54%

+56%

+138%

Wrocław

3 065 zł

1 797 zł

1 775 zł

+68%

+70%

+142%

Poznań

2 531 zł

1 414 zł

1 599 zł

+56%

+62%

+141%

Gdańsk

2 871 zł

1 614 zł

1 805 zł

+69%

+70%

+161%

Szczecin

2 429 zł

1 325 zł

1 371 zł

+59%

+61%

+121%

Bydgoszcz

2 451 zł

1 461 zł

1 566 zł

+63%

+77%

+154%

Lublin

2 193 zł

1 052 zł

1 391 zł

+64%

+43%

+157%

Katowice

2 240 zł

1 160 zł

1 074 zł

+67%

+57%

+97%

Średnia dla

10 miast

2 512 zł

1 389 zł

1 503 zł

+63%

+64%

+141%

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Ubea.pl (z 17 stycznia 2019 r.)

Analiza jest przeznaczona do dowolnego wykorzystania na Państwa portalu.

Dokładne założenia do analizy

Wariant 1: Dwudziestopięcioletni klient zakładu ubezpieczeniowego posiada prawo jazdy od 2 lipca 2012 r. Przykładowy kierowca, który pracuje jako pracownik biurowy jest kawalerem i nie ma dzieci. Klient ubezpieczyciela wcześniej nie posiadał własnego pojazdu, a pierwszy samochód kupił w miesiącu ubezpieczenia.

Ubezpieczane auto to zielony Volkswagen Golf V 1.4 FSI Trendline (5 drzwi, 90 KM). Auto z rocznika 2006, zakupione w polskim salonie, po raz pierwszy zostało zarejestrowane w marcu 2006 r. Przebieg całkowity VW Golfa to 150 000 km. Samochód posiada fabryczny autoalarm oraz immobilizer. Auto do tej pory nie miało większych uszkodzeń i jest parkowane na ulicy. Kierowca regularnie używa samochodu w kraju i nie wykorzystuje go do działalności gospodarczej.   

Wariant 2: Trzydziestopięcioletni klient zakładu ubezpieczeniowego posiada prawo jazdy od 3 czerwca 2002 r. Ubezpieczony jest pracownikiem służb mundurowych. Przykładowy klient ma żonę i dwoje dzieci (10 lat, 8 lat). Dotychczas ten klient firmy ubezpieczeniowej posiadał 12 rocznych polis. Zniżka z aktualnego ubezpieczenia (w Allianz Direct) to 10%. Ostatnia szkoda spowodowana przez przykładowego kierowcę, miała miejsce 2 lata temu. Kierowca z wariantu numer 2 posiada obecny samochód od 2014 r.

Ubezpieczany samochód to czerwony Opel Astra hatchback IV 1.4 Enjoy (5 drzwi, 101 KM). Auto z rocznika 2011, zakupione w polskim salonie, po raz pierwszy zostało zarejestrowane w marcu 2011 r. Przebieg całkowity Opla Astry to 60 000 km. Samochód posiada fabryczny GPS, autoalarm oraz immobilizer. Auto do tej pory nie miało uszkodzeń i jest parkowane w garażu wspólnym. Kierowca regularnie używa samochodu w kraju i nie wykorzystuje go do działalności gospodarczej.   

Wariant 3: Pięćdziesięcioletni klient zakładu ubezpieczeniowego posiada prawo jazdy od 3 listopada 1988 r. Ubezpieczony jest właścicielem własnej firmy. Przykładowy klient ma żonę i jedno dorosłe dziecko (23 lata). Kierowca z wariantu numer 3 wcześniej miał 21 polis OC. Zniżka z aktualnego ubezpieczenia (w Allianz Direct) to 40%. Ostatnia szkoda spowodowana przez tego kierowcę, miała miejsce 5 lat temu. Przykładowy kierowca posiada obecny samochód od 2011 r.

Ubezpieczany pojazd to czarna Toyota Avensis sedan 1.6 Luna (4 drzwi, 132 KM). Auto z rocznika 2011, zakupione w polskim salonie, po raz pierwszy zostało zarejestrowane w kwietniu 2011 r. Przebieg całkowity Toyoty Avensis to 80 000 km. Samochód posiada fabryczny GPS, autoalarm oraz immobilizer. Auto do tej pory nie miało uszkodzeń i jest parkowane w garażu indywidualnym. Kierowca regularnie używa samochodu w kraju i nie wykorzystuje go do działalności gospodarczej.   

 

 

 

 


Tagi:
ubea, składki oc, składki oc dla kierowców, oc

Zobacz podobne artykuły:

Nie tylko OC bije po kieszeni polskich kierowców
kalendarz 19/06 2019

Nie tylko OC bije po kieszeni polskich kierowców

Finanse / Ubezpieczenia

2019.06.19

44 proc. Polaków nie lubi kupować OC, a kolejne 24 proc. ankietowanych niechętnie płaci za ubezpieczenia nieobowiązkowe: AC, NNW i Assistance.
Na OC wydajemy nawet 40 proc. pensji
kalendarz 10/06 2019

Na OC wydajemy nawet 40 proc. pensji

Finanse / Ubezpieczenia

2019.06.10

Najwięcej na obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne OC wydają studenci, sportowcy i pracownicy działów IT. Najmniej emeryci, renciści, rolnicy oraz nauczyciele.
Obowiązkowe OC dla rowerzystów może stać się koniecznością
kalendarz 02/05 2019

Obowiązkowe OC dla rowerzystów może stać się koniecznością

Finanse / Ubezpieczenia

2019.05.02

Pilnego uregulowania wymaga użytkowanie elektrycznych hulajnóg.
Najnowsze artykuły:
Nie tylko OC bije po kieszeni polskich kierowców

Nie tylko OC bije po kieszeni polskich kierowców

Finanse / Ubezpieczenia

2019.06.19

44 proc. Polaków nie lubi kupować OC, a kolejne 24 proc. ankietowanych niechętnie płaci za ubezpieczenia nieobowiązkowe: AC, NNW i Assistance.
Seat Ibiza FR 1,5 TSI 150 KM 6MT - Trochę więcej sportu

Seat Ibiza FR 1,5 TSI 150 KM 6MT - Trochę więcej sportu

Testy / Testy

2019.06.19

Piątą generacje Ibizy Hiszpanie zaprezentowali w 2017 roku. Auto kontynuuje myśl stylistyczną zapoczątkowaną jeszcze w 2013 roku przez Seata Leona. Oczywiście, że nietrudno odnaleźć odniesienia do poprzedniczki, ale w porówna...
Tylko innowacje pozwolą sprostać nowym regulacjom emisji spalin

Tylko innowacje pozwolą sprostać nowym regulacjom emisji spalin

Wiadomości / Gorące tematy

2019.06.19

Dzięki produkowanym w Polsce nowoczesnym katalizatorom ekologiczne mogą być także silniki diesla.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.