Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 Ceny OC młodych kierowców średnio są dwa razy wyższe
kalendarz 18/10 2019

Ceny OC młodych kierowców średnio są dwa razy wyższe

Ubezpieczenia

Młodzi kierowcy (18-25 lat) wydali średnio 1238 zł na OC – wynika z raportu kwartalnego Punkty.

To blisko dwa razy więcej niż wynosiła średnia cena tego ubezpieczenia dla ogółu kierowców (669 zł). Rekordzista wśród młodych za obowiązkową polisę zapłacił 6062 zł. Jest też dobra wiadomość. W ciągu ostatnich 9 miesięcy to właśnie młodym kierowcom najbardziej spadły ceny – średnio o 10 proc. A posiadacz najtańszej polisy w tej grupie przeznaczył na nią zaledwie 344 zł.

Mimo ogólnej stabilizacji cen OC, ubezpieczyciele nieco ostrzej rywalizują o młodego klienta. Ta grupa kierowców może w tej chwili liczyć na ulgowe traktowanie, bo to im stawki za obowiązkowe ubezpieczenie spadły najbardziej w ciągu ostatnich 9 miesięcy. Być może jest to zapowiedź trendu, gdzie zamiast wrzucać młodych do jednego worka najbardziej szkodowych kierowców, towarzystwa będą wyceniać OC dla tej grupy w sposób bardziej spersonalizowany, premiując tych jeżdżących bezpiecznie. – powiedział Bartłomiej Roszkowski, członek zarządu Punkty.

Najwięcej młodzi kierowcy płacą w województwie dolnośląskim - 1481 zł, mazowieckim - 1376 zł oraz pomorskim - 1358 zł. Nie jest też zaskoczeniem, że z najwyższymi składkami za OC muszą się liczyć młodzi kierowcy z największych miast. Najdrożej wypada Wrocław - 1984 zł, o 34 proc. więcej niż przeciętny kierowca w wieku 18-25 lat z dolnośląskiego i aż 60 proc. więcej niż wynosi średnia składka dla młodego kierowcy w skali całego kraju. Dalej są młodzi kierowcy z Warszawy - 1626 zł oraz Szczecina - 1531 zł.

Z kolei najtaniej za OC płacą młodzi właściciele aut z podkarpackiego – 903 zł, świętokrzyskiego – 958 zł i opolskiego – 1027 zł. To w tych województwach zanotowano też skokowe spadki składki za obowiązkowe ubezpieczenie dla tej grupy kierowców – odpowiednio o 27 proc., o 22 proc. i o 17 proc.

Młody kierowca na starcie postawiony jest w trudnej sytuacji. Nie ma zniżek za bezszkodową jazdę. Do tego krótkie doświadczenie za kierownicą i tzw. młodzieńcza fantazja oznaczają dla ubezpieczycieli dużo wyższe prawdopodobieństwo stłuczki lub wypadku. Przekłada się to na wyższe stawki za OC już z założenia. Przykładowo w porównaniu z kierowcami 55+ młody płaci średnio o 107 proc. więcej za obowiązkową polisę samochodu.

Jak znaleźć tańsze OC?

Finalna stawka za obowiązkową polisę zależy od kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu  czynników, począwszy od stanu cywilnego, poprzez miejsce zamieszkania, po historię jazdy. Istotne znaczenie mogą mieć cechy auta, np.:

- Rodzaj paliwa – statystycznie ubezpieczyciele preferują samochody benzynowe oraz z fabrycznymi instalacjami. W gorszej sytuacji mogą być kierowcy aut zasilanych paliwem PB+LPG, czy posiadacze diesli.

- Wiek auta – co do zasady auta nie starsze niż 10-letnie mogą skutkować nieco lepszą ceną OC. Wygląda na to, że im starsze auto tym mniej nim bezpiecznie jeździmy.

- Miejsce zakupu auta – ubezpieczyciele często „lepiej” traktują samochody kupione w Polsce niż sprowadzane  z zagranicy. Ze znacznymi zwyżkami muszą się liczyć właściciele pojazdów z kierownicą po prawej stronie.

- Pojemność silnika - młodym kierowcom samochodów z dużą pojemnością silnika (od 2,5 l) towarzystwa przypisują większe ryzyko spowodowania szkody. Różnice w cenach OC po uwzględnieniu pojemności silnika w tej grupie kierowców mogą okazać się znacznie większe niż dla ogółu kierowców.

Młodzi kierowcy więcej płacą też za auta tunningowane oraz sportowe. Nie jest też tajemnicą, że towarzystwa wyraźnie jedne marki „lubią” bardziej, inne mniej. Zwykle wynika to z parametrów technicznych danego auta. Na przykład mniej kosztuje ubezpieczenie OC Opla, Skody czy Fiata, niż Audi, BWM lub Mercedesa.

Firmy ubezpieczeniowe różną wagę przywiązują do poszczególnych czynników wpływających na cenę OC. W odmienny też sposób podchodzą do niedoświadczonych kierowców. Między kalkulacjami towarzystw mogą występować więc istotne różnice, dlatego wybór nowej polisy warto zacząć od sprawdzenia ofert. Często opłaca się też finalizować zakup ubezpieczenia przez internet.


Tagi:
OC, OC dla młodych kierowców, gdzie jest najdroższe ubezpieczenie OC, co wpływa na wysokie OC

Zobacz podobne artykuły:

Jak samodzielnie zlikwidować szkodę po stłuczce?
kalendarz 30/03 2020

Jak samodzielnie zlikwidować szkodę po stłuczce?

Finanse / Ubezpieczenia

2020.03.30

Ograniczenie do minimum kontaktu z pracownikami ubezpieczyciela nabrało szczególnego znaczenia w czasie pandemii.
Top 10 modeli samochodów elektrycznych dostępnych w Polsce
kalendarz 06/02 2020

Top 10 modeli samochodów elektrycznych dostępnych w Polsce

Finanse / Ubezpieczenia

2020.02.06

Ile będzie kosztować ubezpieczenie?
Właściciele tych samochodów mają najdroższe OC
kalendarz 24/01 2020

Właściciele tych samochodów mają najdroższe OC

Finanse / Ubezpieczenia

2020.01.24

Czy to prawda, że kierowcy BMW mają droższe OC? A może jest to domeną aut klasy premium?

Firmy z branży

SoldiCredit

mazowieckie
ul. Klaudyny 12 lokal 72
Warszawa
Tel.: 503 969 995
http://www.soldicredit.pl/
Najnowsze artykuły:
Volkswagen Transporter T6.1 ABT – Nie tylko do pracy

Volkswagen Transporter T6.1 ABT – Nie tylko do pracy

Moto fanatyk / Tuning

2020.03.31

Popularny Transporter jest dobrze znanym autem i cenionym za walory użytkowe. Nie musi być jednak tylko nudnym vanem.
GR Supra GT4 w Toyota Gazoo Racing Trophy 2020

GR Supra GT4 w Toyota Gazoo Racing Trophy 2020

Wiadomości / Moto sport

2020.03.31

Nowa Toyota GR Supra GT4 oraz rajdowe i wyścigowe odmiany Toyoty GT86 w tegorocznej rywalizacji trzeciego sezonu Toyota Gazoo Racing Trophy.
Samorządy chcą być ekologiczne – biorą się za elektromobilność

Samorządy chcą być ekologiczne – biorą się za elektromobilność

Wiadomości / Gorące tematy

2020.03.30

Zgodnie z Ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych do końca 2020 r. w Warszawie musi powstać tysiąc ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.