Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Bosch pomaga bezpiecznie zmieniać pasy ruchu
kalendarz 11/12 2014

Bosch pomaga bezpiecznie zmieniać pasy ruchu

Warsztat / Bezpieczeństwo

Spojrzenie w lusterko wewnętrzne i zewnętrzne a następnie przez ramię – w taki sposób kierowcy sprawdzają, czy można bezpiecznie wykonać manewr zmiany pasa ruchu.

Jednak nawet, gdy przestrzega się podanej wyżej kolejności, to martwe pole, czyli obszar wokół pojazdu, który podczas jazdy nie jest widoczny w lusterkach bocznych i wstecznym, stanowi duże zagrożenie w ruchu drogowym.

Niewidoczny w wewnętrznym ani zewnętrznym lusterku obszar z tyłu pojazdu i na ukos od niego jest wystarczająco duży, by zmieścił się w nim nawet niewielki bus, który łatwo przeoczyć, nawet jeśli kierowca obejrzy się za siebie. Dla zwiększenia bezpieczeństwa, Bosch asystenta pasa ruchu. Nowy czujnik radarowy średniego zasięgu przeznaczony do montażu z tyłu pojazdu dostarcza wielu ważnych informacji. – Czujnik MRR rear precyzyjnie rozpoznaje innych uczestników ruchu znajdujących się w martwym polu pojazdu – mówi Gerhard Steiger, prezes działu branżowego Chassis Systems Control.

Czujniki monitorują ruch za pojazdem

Obecnie system Boscha będzie seryjnie stosowany przez jednego z wiodących na świecie producentów samochodów, w bardzo popularnym modelu klasy średniej. Aby zapewnić bezpieczeństwo podczas zmiany pasa ruchu, europejski producent wyposaży swoje samochody w dwa czujniki zamontowane po prawej i lewej stronie tylnego zderzaka. Obydwa czujniki MRR rear monitorują obszar znajdujący się z tyłu i wzdłuż pojazdu. Zaawansowane oprogramowanie umożliwia zbieranie informacji, co pozwala stworzyć kompletny obraz ruchu za pojazdem. Jeżeli inny pojazd będzie się zbliżał z dużą prędkością lub znajdzie się w martwym polu, kierowca otrzyma ostrzeżenie, np. w formie sygnału świetlnego w okolicy lusterek zewnętrznych. Jeżeli pomimo to włączy kierunkowskaz sygnalizując chęć zmiany pasa, asystent pasa ruchu dodatkowo wygeneruje sygnał dźwiękowy lub wykorzysta technologię haptyczną, aby ostrzec o niebezpieczeństwie.

Jednak asystent pasa ruchu nie wyczerpuje szerokich możliwości czujnika MRR rear. Na bazie czujnika radarowego, Bosch przygotowuje także funkcję ostrzegania o ruchu poprzecznym. Będzie ona wspomagać kierowcę podczas wyjeżdżania z miejsc parkingowych prostopadłych do ulicy, gdy widoczność ogranicza inny parkujący obok pojazd. Funkcja o zasięgu do 50 metrów w lewą i w prawą stronę ostrzeże kierowcę o obecności pojazdów, rowerzystów i pieszych znajdujących się na ulicy, na którą wyjeżdża samochód. W razie zagrożenia kolizją, system wygeneruje sygnał dźwiękowy lub optyczny.

Mniejszy i lżejszy od kostki masła

Czujnik radarowy średniego zasięgu odniósł duży sukces. Dotyczy to także wersji przeznaczonej do montażu z przodu pojazdu, która dostarcza cennych informacji innym układom wspomagającym. – Obydwie wersje produktów bazują na czwartej generacji czujników Bosch – wyjaśnia Gerhard Steiger. MRR jest bistatycznym radarem wielofunkcyjnym posiadającym cztery niezależne kanały odbiorcze i cyfrowe formowanie wiązki (DBF). Radar wykorzystuje przeznaczone do  zastosowań motoryzacyjnych pasmo częstotliwości 76-77 gigaherców. Wersja MRR rear oferuje maksymalny kąt detekcji do 150 stopni oraz zasięg do 90 metrów. Wersja do zastosowań z przodu pojazdu ma z kolei kąt detekcji +/- 45 stopni oraz zasięg do 160 metrów.

Czujnik radarowy średniego zasięgu w wersji do montażu z przodu jest wykorzystywany przez firmę Bosch np. w układzie kontroli prędkości i odległości ACC, inteligentnym układzie hamowania awaryjnego – osobno lub razem. Od 2016 r., wyposażenie pojazdu w oparty na kamerze lub radarze inteligetny układ hamowania awaryjnego będzie jednym z podstawowych wymogów otrzymania najwyższej noty w testach zderzeniowych EuroNCAP. Dużą zaletą czujnika MMR jest jego kompaktowa konstrukcja. Mniejszy i lżejszy od kostki masła czujnik z łatwością można zamontować także w samochodach miejskich i kompaktowych. – Radar średniego zasięgu firmy Bosch to dostosowanie do potrzeb klientów, niedrogie rozwiązanie, umożliwiające seryjne stosowanie czujników radarowych we wszystkich segmentach pojazdów – dodaje Gerhard Steiger./oprac. ns/

Foto: Bosch

 

Zobacz podobne artykuły:

Światowy Dzień Trzeźwości
kalendarz 15/04 2025

Światowy Dzień Trzeźwości

Bezpieczeństwo

2025.04.15

33 proc. Polaków wciąż wierzy w mity dotyczące alkoholu.
Empatia na drodze kluczem do bezpieczeństwa
kalendarz 06/04 2025

Empatia na drodze kluczem do bezpieczeństwa

Bezpieczeństwo

2025.04.06

Niepożądane emocje na drodze.
 Co trzeci wypadek na kolei powoduje kierowca samochodu
kalendarz 25/03 2025

Co trzeci wypadek na kolei powoduje kierowca samochodu

Wiadomości / Gorące tematy

2025.03.25

Wciąż za mało jest skrzyżowań bezkolizyjnych.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/

Auto Top

mazowieckie
ul. Odlewnicza 7
03-231 Warszawa
Tel.: 602 797 066
Email.: autotop.biuro@gmail.com
https://prawojazdyodlewnicza.pl/
Najnowsze artykuły:
Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek

Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek

Wiadomości / Gorące tematy

2025.04.28

Na początek będzie oferował ubezpieczenia komunikacyjne.
53. Rajd Świdnicki: Matulka od startu do mety

53. Rajd Świdnicki: Matulka od startu do mety

Wiadomości / Moto sport

2025.04.28

Matulka i Syty wywalczyli najlepsze czasy na dziewięciu z jedenastu rozegranych OS-ach.
Cupra Kiro w malowaniu "Thunderbolts"

Cupra Kiro w malowaniu "Thunderbolts"

Wiadomości / News

2025.04.28

Bolidy Formula-E wyjechały na tor w Miami przed premierą filmu.