
BMW Concept X5 eDrive – Różnice trudno zauważyć
W Nowym Jorku BMW zaprezentowało dobrze znany z naszych ulic model X5 z napędem hybrydowym typu plug-in. Konwencjonalny silnik spalinowy – 4-cylindrowa jednostka benzynowa o mocy 245 KM z technologią BMW TwinPower Turbo współpracuje z technologią BMW eDrive i silnikiem elektrycznym o mocy 95 KM. Jak podkreśla producent, X5 eDrive może poruszać się na zasilaniu elektrycznym do prędkości 120 km/h, na dystansie do 30 km lub w trybie łączonym ze średnim zużyciem paliwa na poziomie 3,8 l/100 km (emisja CO2 na poziomie poniżej 90 g/km).
Silnik elektryczny zasilany jest z akumulatorów litowo-jonowych, które czerpią energię z ładowania w trakcie jazdy lub mogą być doładowywane z tradycyjnego gniazdka elektrycznego w domu (przy wykorzystaniu specjalnej ładowarki Wallbox). Akumulatory ulokowano pod podłogą bagażnika, przez co są one w najbezpieczniejszym pod względem zderzeniowym miejscu i nie zmniejszają jednocześnie wielkości przedziału bagażowego. Jednocześnie podobnie jak w modelu z tradycyjnym napędem, tylną kanapę można złożyć w proporcji 40:20:40, otrzymując płaską podłogę.
X5 eDrive poza typowymi dla każdego X5 trybami jazdy wybieranymi za pośrednictwem przełącznika BMW Driving Experience Control, umożliwia dodatkowo wybór trybu pracy układu hybrydowego pomiędzy Auto eDrive (optymalna współpraca wszystkich komponentów systemu), Max eDrive (czysto elektryczna jazda) i Save Battery (utrzymanie stanu naładowania akumulatorów). Kierowca za pośrednictwem przełącznika Driving Experience Control może wybrać klasyczne tryby jazdy – Comfort, Sport i Eco Pro (ten ostatni dostosowano do potrzeb systemu plug-in hybrid).
W odróżnieniu od innych hybryd plug-in, takich jak Chevrolet Volt, silnik benzynowy w X5 eDrive nie służy jako „uzupełnienie” systemu, do naładowania akumulatorów. Zastosowana technologia BMW eDrive, wykorzystana została również w BMWi3 - pierwszym w pełni elektrycznym modelu BMW Group, jak i sportowym - hybrydowym i8. Studyjny model X5 eDrive jest zaś następcą zaprezentowanego w 2012 r. prototypu BMW Concept Active Tourer, pierwszym hybrydowym BMW plug-in.
BMW Concept X5 eDrive to pierwsze zastosowanie technologii BMW eDrive w połączeniu z napędem czterech kół (BMW xDrive). Konstruktorzy połączyli w tym modelu zalety, z których znane jest X5 – optymalna trakcja w różnych warunkach, z domieszką sportu. Wysoki moment obrotowy - 95-konny silnik elektryczny jest w stanie sprawnie napędzać samochód do prędkości 120 km/h. Rozwija on 250 Nm, co w połączeniu z silnikiem benzynowym pozwala na uzyskanie przyspieszenia od 0 do 100 km/h w 7,0 s. Nad optymalną praca obydwu silników czuwa chłodzony cieczą inwerter. Zajmuje się on rozdziałem i kierowaniem przepływu energii między silnikami i akumulatorami, synchronizując funkcjonowanie każdego z elementów układu.
Na razie BMW nie zdradza więcej szczegółów na temat tego auta, ale jak wynika z nieoficjalnych informacji, model produkcyjny może się pojawić w 2015 r. Byłby to pierwszy tego typu pojazd w gamie BMW.
Norbert Szwarc Foto: BMW
[gallery ids="45423,45430,45429,45428,45427,45426,45425,45424"]Zobacz podobne artykuły:
Zmieniające się oczekiwania kupujących napędzają transformację w Polsce
Wiadomości / Gorące tematy
2025.04.21
Rejestracja samochodu za granicą
Wiadomości / Gorące tematy
2025.04.14
Awangarda dźwiękowa Jean-Michela Jarre’a w samochodach Renault
Wiadomości / Wydarzenia
2025.04.11
Elektryczny Jeep Avenger na służbie
Wiadomości / News
2025.04.25
Poznań Motor Show 2025 – Premiery
Wiadomości / News
2025.04.25
Klara Kowalczyk na podium w Walencji
Wiadomości / Moto sport
2025.04.25