BMW 118d SportLine - Jedyny tego typu
Nie wiecie o co mi chodzi? Podpowiem. Znajdźcie drugi kompakt na rynku z napędem na tylną oś z silnikiem montowanym wzdłużnie. Czy jednak tylko tym BMW wyróżnia się?
Obecna odmiana serii 1 pojawiła się na rynku w 2011 roku i zmuszona jest konkurować na rynku z innymi autami klasy premium takimi jak Audi A3, Mercedes klasy A czy szwedzkie Volvo V40.
Najnowsza generacja serii 1 w porównaniu do poprzednika jest dłuższa, szersza a także dysponuje większym rozstawem osi. Te parametry w połączeniu z niskim nadwoziem gwarantują lepszą aerodynamikę oraz trakcję. Wizualny aspekt BMW stanowi jego mocny punkt. Dodać przy okazji trzeba, że testowane przez nas auto wyposażono w opcjonalny pakiet stylistyczny Sport Line (8296 zł). W jego skład wchodzi m.in.grill atrapy chłodnicy z szerzej rozstawionymi żebrami, czarna końcówka rury wydechowej czy czarna poprzeczka środkowego wlotu powietrza.
Ze sportowymi akcentami
Ciekawe smaczki odnajdziemy wewnątrz pojazdu. Także tam mamy dodatki pakietu Sport. Nikogo nie zdziwi zatem sportowa wielofunkcyjna kierownica (o grubym wieńcu doskonale leżąca w dłoniach), sportowe przednie fotele, przeszycia na desce rozdzielcze, fotelach oraz kierownicy oraz czerwone listwy.Dzięki udanemu połączeniu czerwieni z aluminium udało się uzyskać sportowy klimat wnętrza.
Aby dawać radość z jazdy
BMW serii 1 zaprojektowano, aby dawała radość kierowcy. Przykładem może tutaj być chociażby konsola środkowa z 6,5-calowym ekranem, którą skierowano w stronę kierowcy. BMW przyzwyczaiło nas do tego, że obsługa pulpitu jest intuicyjna.
Na środkowym tunelu znalazło się miejsce dla iDrive. Za jego pomocą można sterować elektroniką z zestawem audio oraz nawigacją (dopłata 7000 zł) obsługiwanymi w języku polskim. W aucie znajdziemy wygodną pozycję za kierownicą. Zresztą niska pozycja za kierownicą, grube koło kierownicy, sportowe fotele posiadające regulację wysokości, szerokości oparcia i podparcia ud – to typowe cechy auta sportowego. Niska pozycja za kierownicą powoduje jednak, że z tyłu niewiele widzimy. Dlatego polecamy przednie i tylne czujniki parkowania (dopłata 3275 zł). Co prawda ilość miejsca na tylnej kanapie poprawiła się w stosunku do poprzednika, ale przestrzeń poczujemy wtedy, gdy przednie fotele nie są za mocno cofnięte. Miejsca na nogi ograniczają również nawiewy klimatyzacji czy wał napędowy. Pojemność bagażnika wynosi 360 litrów i można jego zwiększyć do 1200 litrów.
Pod maską BMW 118d znalazł się silnik o pojemności dwóch litrów. Jest to zmodernizowany turbodiesel poprzedniej generacji. Zastosowano w nim bezpośredni wtrysk typu common rail z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi oraz turbosprężarkę o zmiennej geometrii. Ma on też filtr cząstek stałych i aluminiową skrzynię korbową. Generuje on moc 143 KM przy 4000 obr./min., zaś maksymalny moment obrotowy wynosi 320 Nm i dostępny jest w zakresie od 1750 do 2500 obr/min. Dynamika auta jest w zupełności wystarczająca (sprint do 100 km/h zajmuje 8,6 s.), a spalanie w warunkach miejskich oscylowało wokół 7,5 litrów.
Poruszając się autem ciężko jest stwierdzić, że mamy do czynienia z silnikiem wysokoprężnym. Doskonale zostały wytłumione drgania oraz charakterystyczne odgłosy silnika wysokoprężnego. Z jednostka napędową współpracuje automatyczna skrzynia Steptronic. BMW umożliwia nam wybranie różnych trybów jazdy: Eco Pro, Comfort, Sport oraz Sport+ (w pakiecie SportLine). Każde z ustawień powoduje inną pracę komputera pokładowego sterującego przepustnicą i silnikiem oraz skrzynią biegów i układem stabilizacji toru jazdy DSC. BMW daje najwięcej radości podczas pokonywania zakrętów. Auto jedzie po prostu jak po szynach. Otrzymało przy tym zaawansowane zawieszenie – z przodu podwójne wahacze, z tyłu układ wielowahaczowy. Wspomnieć należy także o blisko idealnemu rozkładowi masy przód-tył. Zawieszenie jest twarde ale pasażerowie nie będą narzekać na komfort podróżowania.
Bawarski koncern we wzorowy sposób pokazuje, że nie trzeba produkować wyłącznie dużych limuzyn. Małe BMW choć do praktycznych nie należy, posiada niezaprzeczalne zalety. Serii 1 słynie ze świetnego prowadzenia, efektownego wyglądu. Do wyżej wymienionych dodać trzeba jeszcze jedno: oszczędne i dynamiczne silniki wysokoprężne.
Paweł Pusz
Zalety:
pewne zachowanie na drodze
design
automatyczna skrzynia biegów
dynamiczny i oszczędny silnik
jakość wykonania
pojemny bagażnik
Wady:
niewielka ilość na tylnej kanapie
słaba widoczność do tyłu
wysokie dopłaty za wyposażenie dodatkowe
Podstawowe parametry techniczne BMW 118d SportLine:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość): 4324/1765/1421/2690 mm
Silnik: wysokoprężny turbodoładowany z wtryskiem common rail
Pojemność: 1995 ccm
Moc silnika: 143 KM mocy przy 4000 obr./min.;
Maksymalny moment obrotowy: 320 Nm od 1750 do 2500 obr./min.
Skrzynia biegów: automatyczna ośmiobiegowa
Napęd: na tylną oś
Osiągi (0-100 km/h): 8,6 s.
Prędkość maksymalna: 212 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane) - dane testowe: 7,6/5,4/6 l/100 km
Pojemność bagażnika: 360/1200 l
Cena: od 108 500 zł
Cena auta testowanego: 156 787 zł
Zobacz podobne artykuły:
Seat Ateca 1.5 TSI DSG Xperience 150 KM – Poprawna aż do bólu?
Testy / Testy
2024.12.02
Mercedes GLC 200 4Matic – SUV z charakterem
Testy / Testy
2024.11.29
Volkswagen Amarok Style V6 3.0 TDI 240 KM 4MOTION – Solidny pracownik
Testy / Testy
2024.10.27
Nowy Fiat 500 w 2032 r.
Wiadomości / News
2024.12.11
Porsche zredukuje liczbę salonów w Chinach
Wiadomości / News
2024.12.11
Na jakiej zasadzie działają dodatki ceramiczne do oleju?
Warsztat / Porady
2024.12.11