Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
BAC – Inny niż wszyscy
kalendarz 16/06 2021

BAC – Inny niż wszyscy

Ciekawostki / BAC

Ściśle limitowana i spersonalizowana produkcja. Inspiracje czerpane z topowych serii wyścigowych na świecie.

Auto stworzone z myślą o kierowcy. I tylko dla niego. Brytyjska marka BAC niskoseryjnych supersamochodów świętuje 10-lecie premiery pierwszego modelu. Co warto o niej wiedzieć.

BAC to brytyjska firma, która uchodzi za lidera w wykorzystywaniu ultralekkich materiałów. To także pionier w pracach rozwojowych i zastosowaniu grafenu, a także rewolucyjnego połączenia grafenu z włóknem węglowym. W panelach zastosowanych w modelach Mono oraz Mono R pozwoliło to zaoszczędzić 22 proc. masy jednego panelu, który teraz waży zaledwie 32 kg. A masa własna całego auta to ledwie 560 kg w przypadku modelu Mono R.

Ponadto firma pracuje nad wykorzystaniem niobu w konstrukcji samochodu. Ten pierwiastek pomaga wzmocnić właściwości aluminium przy jednoczesnej redukcji masy i może być stosowany przy produkcji elementów podwozia oraz zawieszenia. To oznacza, że potrzebna będzie mniejsza ilość materiału do osiągnięcia strukturalnych celów. I znów - auto będzie lżejsze. A że to właściwa droga pokazują przykłady z sektora kosmicznego, czy energetycznego, gdzie niob jest stosowany powszechnie.

Rzut oka na BAC Mono lub Mono R i skojarzenie jest jedno - to rasowa, jednomiejscowa wyścigówka z otwartym kokpitem, czyli coś co doskonale znamy z torów Formuły 1. Kierowca siedzi w centralnym miejscu, za sobą pod efektowną pokrywą znajduje się silnik, z tyłu między kołami umieszczono całkiem pokaźnych rozmiarów spoiler. To auto to spełnienie marzeń Neila i Iana Briggsów, założycieli firmy, którzy przez lata pracowali dla największych koncernów motoryzacyjnych biorąc udział w pracach projektowo-inżynieryjnych. Wygląda absolutnie kosmicznie, jest połączeniem pomysłów rodem z science-fiction z ascetycznym podejściem do ozdobników.

“Samochód ma architekturę wyścigówki i wykorzystuje tę samą skrzynię biegów, co samochody w Formule 3. Ale oczywiście, to samochód na ulice. A to oznacza nieco inne wyzwania niż w motosporcie. Interwały serwisowe są inne.” – mówi Neill Briggs, współzałożyciel firmy. Drogowy charakter zdradzają światła, lusterka oraz miejsce na tablicę rejestracyjną.

Niska masa produkowanych przez BAC aut to jedna z podstaw do tego, by oferowały ponadprzeciętne osiągi. W samochodach montowany jest 2.5-litrowy, 4-cylindrowy silnik Mountune, który w modelu Mono R osiąga moc 340 KM i 333 Nm. Do tego dochodzi sekwencyjna 6-biegowa skrzynia biegów. Efekt? Przyspieszenie od 0 do 100 km/h to mniej niż 3 sekundy.

Niska masa i duża moc pomogły Mono pobić rekordy dla samochodów produkcyjnych na takich torach jak Hungaroring, Zolder czy Sepang, a także zebrać pochwały od tuzów motoryzacyjnego dziennikarstwa czy nagród od najbardziej prestiżowych magazynów świata. “To jeden z najpiękniej zbudowanych i najpieczołowiciej zaprojektowanych samochodów, które można kupić. A doświadczenia zza kierownicy są po prostu bezcenne” - stwierdził Tiff Needell, były kierowca wyścigowy i dziennikarz.

Mono i Mono R wyglądają kosmicznie, raczej nie pozwolą na przywiezienie weekendowych zakupów z supermarketu, ale to samochody, które posiadają drogową homologację i mogą się poruszać po ulicach. Także od strony technicznej samochód został przygotowany tak, by nie tylko dostarczać niezapomnianych wrażeń na torze, ale też nie nastręczać zbyt wielu problemów na co dzień.

BAC to bez wątpienia producent małoseryjnych supersamochodów. Model Mono był ściśle limitowany do zaledwie 35 sztuk i każda z nich wyglądała inaczej, bo firma realizuje wizualne życzenia swoich klientów. “Kupowanie tego auta, to jak wizyta u krawca, który uszyje garnitur dokładnie na twoją miarę” - podsumował magazyn Top Gear. W sumie producent w swojej 10-letniej historii sprzedał 130 samochodów do 45 krajów na czterech kontynentach. A to oznacza, że szanse spotkania takiego auta na drodze lub wyścigowym torze są o wiele mniejsze niż choćby uważanego za bardzo egzotycznego Bugatti Chirona.

Ale to się może zmienić. “Chcemy być obecni w kolejnych 25 krajach w Europie, wkrótce zaprezentujemy kolejną generację Mono i rozszerzymy naszą ofertę. Bo nasze cele i aspiracje ewoluują. Nigdy byśmy nie wyśnili sobie takiego rozwoju firmy. Chcemy jednak zachować wyjątkowość naszych aut, dlatego nie planujemy produkować więcej niż 100 egzemplarzy rocznie” - mówi Briggs./oprac. ns/


Tagi:
BAC, BAC Mono, BAC Mono R, Neill Briggs

Zobacz podobne artykuły:

 BMW 750iL – Dla Bonda i nie tylko
kalendarz 19/09 2021

BMW 750iL – Dla Bonda i nie tylko

Wiadomości / Ciekawostki

2021.09.19

BMW 750iL było flagowym wariantem trzeciej generacji modelu E38.
Dwa wyścigi, jedno serce. Co samochody Hondy mają wspólnego z bolidami Formuły 1?
kalendarz 20/07 2021

Dwa wyścigi, jedno serce. Co samochody Hondy mają wspólnego z bolidami Formuły 1?

Wiadomości / Ciekawostki

2021.07.20

Na czym polega wyjątkowość hybrydowych układów napędowych wykorzystywanych w samochodach osobowych Hondy?
Tuningowane Porsche 911 GT2 RS z rekordem na Nürburgringu
kalendarz 18/07 2021

Tuningowane Porsche 911 GT2 RS z rekordem na Nürburgringu

Wiadomości / Ciekawostki

2021.07.18

Porsche 911 GT2 RS z zestawem Manthey Performance Kit został najszybszym drogowym autem na północnej pętli toru Nürburgring.
Najnowsze artykuły:
 BMW 750iL – Dla Bonda i nie tylko

BMW 750iL – Dla Bonda i nie tylko

Wiadomości / Ciekawostki

2021.09.19

BMW 750iL było flagowym wariantem trzeciej generacji modelu E38.
Kia może zrezygnować ze Stingera?

Kia może zrezygnować ze Stingera?

Wiadomości / News

2021.09.17

Producent co prawda odświeżył swojego sportowego sedana, ale…
 Remonty dróg w Warszawie – czy będą korki w mieście?

Remonty dróg w Warszawie – czy będą korki w mieście?

Wiadomości / Gorące tematy

2021.09.17

Południowa Obwodnica Warszawy (POW) jest już na ukończeniu.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.