Autobusy miejskie napędzają sprzedaż gazu CNG
W ubiegłym roku wzrost sprzedaży wyniósł 31 proc.
Jak wynika z komunikatu spółki PGNiG Obrót Detaliczny, jest to zasługa głównie transportu publicznego: w samym ubiegłym roku polskie miasta zakupiły 165 autobusów napędzanych CNG, a ich łączna liczba wynosi obecnie blisko 800 w skali całego kraju.
Według prezesa PGNiG SA Pawła Majewskiego, zastosowanie gazu w transporcie publicznym oznacza dla miast zarówno poprawę jakości powietrza, jak i obniżenie kosztów użytkowania floty. „Wykorzystanie gazu umożliwia szybką redukcję szkodliwych emisji” – podkreśla Majewski.
„Ekologiczne i konkurencyjne w cenie paliwo CNG to aktualnie najbardziej optymalna oferta dla transportu miejskiego w Polsce, zwłaszcza gdy przewoźnicy obserwują spadek dochodów, głównie w związku z pandemią” – dodaje Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny.
W 2020 r. prawie co drugi sprzedawany w Polsce autobus na paliwo alternatywne był napędzany gazem CNG. W ostatnich latach na wykorzystanie gazu ziemnego w transporcie publicznym postawiły m.in. Warszawa, Rzeszów, Tarnów, Tychy czy Bielsko-Biała – przypomina PGNiG Odbiór Detaliczny w komunikacie.
Spółka rozwija również sprzedaż gazu ziemnego w postaci skroplonej (LNG). M.in. pod koniec 2020 r. uruchomiono stację regazyfikacji przy zakładzie LG Electronics w Biskupicach Podgórnych koło Wrocławia. PGNiG Obrót Detaliczny na mocy umowy z LG przez pięć lat dostarczy do tej instalacji blisko 19 tys. ton gazu ziemnego.
„Umowa z LG to największy w historii Polski kontrakt na dostawy LNG dla przemysłu. Między innymi dzięki temu w 2020 r. zwiększyliśmy sprzedaż skroplonego gazu ziemnego o 18 proc.” – mówi Marcin Szczudło, wiceprezes PGNiG Odbiór Detaliczny odpowiedzialny za obszar CNG/LNG.
Spółka wskazuje, że popularność LNG rośnie nie tylko w przemyśle, ale również w transporcie ciężkim, ponieważ coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na wykorzystanie ciężarówek gazowych ze względu m.in. na atrakcyjną cenę paliwa.
„Obserwujemy wzmożone zainteresowanie paliwem LNG w segmencie dalekobieżnego transportu kołowego. A skroplony gaz ziemny gwarantuje też konkretne korzyści ekologiczne” – podkreśla Szczudło.
Firma rozwija też od 2019 r. komercyjną ofertę bunkrowania LNG statków. W ub.r. spółka została dopuszczona do prowadzenia operacji bunkrowania (czyli dostarczania paliwa do zbiorników jednostek pływających) w portach podległych Urzędowi Morskiemu w Szczecinie.
To oznacza, że do portów w Gdańsku i Gdyni dołączyły trzy kolejne nowe porty – w Szczecinie, Świnoujściu oraz Policach. Dotychczas spółka zrealizowała bunkrowania dla 12 różnych statków, co plasuje ją na pozycji jednego z najbardziej doświadczonych podmiotów w tej części Europy.
źródło: PAP
Zobacz podobne artykuły:
Alfa Romeo - nazwa Milano już była
Wiadomości / News
2024.04.24
VW R – oddzielną marką?
Wiadomości / News
2024.04.21
Smart Concept #5 - zapowiedź
Wiadomości / News
2024.04.20
Alfa Romeo - nazwa Milano już była
Wiadomości / News
2024.04.24
Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.23
Im większy luksus, tym większe… ryzyko!
Używane
2024.04.22