Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Audi Tradition na wystawie samochodów Techno Classica
kalendarz 06/04 2019

Audi Tradition na wystawie samochodów Techno Classica

Moto fanatyk / Audi

„Cuda przestrzeni – od Schnellastera do Avanta”.

Centralnym elementem ekspozycji Audi Tradition podczas tegorocznej wystawy samochodów zabytkowych Techno Classica w Essen, będą modele typu kombi z różnych okresów historycznych przedsiębiorstwa. Największa na świecie wystawa klasycznej motoryzacji, odbywająca się w tym roku w dniach od 10 do 14 kwietnia, będzie sceną prezentacji siedmiu motoryzacyjnych projektów znaczących historię Audi. Hasłem, pod którym zbudowano całe stoisko, jest: „Cuda przestrzeni – od Schnellastera do Avanta”. Przy tej okazji koncern świętuje również siedemdziesiątą rocznicę uruchomienia fabryki w Ingolstadt.

Po zakończeniu drugiej wojny światowej wszystko wskazywało na to, że Auto Union jest marką martwą. Wyglądało to tak, że wywłaszczone przez sowieckie władze okupacyjne ze swej siedziby w Saksonii i usunięte w 1948 r. z rejestru handlowego w Chemnitz przedsiębiorstwo, nie miało już przed sobą przyszłości. Odrodziło się jednak pomimo wszelkich przeciwności rok później, w amerykańskiej strefie okupacyjnej. Skromne początki nowego Auto Union GmbH związane są z rozpoczęciem produkcji w dawnych koszarach w bawarskim mieście Ingolstadt. Z czasem, firma przemianowana została na Audi AG i dziś świętuje swoje 70-lecie.

Pierwszymi pojazdami wyprodukowanymi tu w 1949 r, był samochód DKW Schnellaster oraz motocykl DKW RT 125 W. Obydwa wystawiane będą w Essen, na stoisku Audi w hali nr 4. DKW Schnellaster F89 L był pierwszym samochodem, jaki kiedykolwiek wyprodukowany był w Ingolstadt. Choć opierał się na przedwojennych jeszcze rozwiązaniach technicznych napędu na przednie koła i dwucylindrowego, dwusuwowego silnika, to jednak już wtedy wyprzedzał swoje czasy konstrukcją nadwozia, gdzie silnik umieszczony był pod kabiną pasażerską. Niezawodny i nieskomplikowany samochód dostawczy był dostępny w różnych wersjach nadwozia: od furgonetki, przez auto z otwartą platformą, po przystosowany do transportu zwierząt, a nawet po luksusowy niewielki autobus. Schnellaster był typowym dzieckiem swoich czasów. Pojazd ten, stworzony podczas trudnych powojennych lat, był dostosowany do potrzeb odbudowy Niemiec. Natomiast motocykl DKW RT 125 W, w którym W oznacza „West” – zachód, nie był konstrukcją nową. Jego założenia powstały jeszcze w 1939 r. w fabryce DKW w Zschopau. Oprócz nieco bardziej zaokrąglonego zbiornika paliwa, nie różnił się właściwie od modelu przedwojennego. Miał trapezowy widelec, zawieszenie oparte na elementach gumowych, dwusuwowy silnik o mocy 4,75 KM i trzybiegową, obsługiwaną nogą skrzynię przekładniową. Motocykl ten w dużej mierze przyczynił się do umocnienia się firmy w latach ’40 i ’50.

Innym świadkiem tego powojennego okresu jest DKW Meisterklasse Universal, F89 S z 1951 r. W 1950 r, po wyczerpaniu z powodu braku miejsca możliwości większej produkcji samochodów osobowych w Ingolstadt, Auto Union uruchomiło kolejną swą fabrykę, w Düsseldorfie. Na początku, z przyczyn technicznych, wskrzeszono tylko markę DKW, ponieważ auta te miały prostą konstrukcję i nieskomplikowany, dwusuwowy silnik. Pierwsze powojenne samochody osobowe DKW były połączeniem rozwiązań technicznych modelu DKW F 8 z 1939 r. z opływową karoserią trzycylindrowego DKW F 9, którego produkcja miała rozpocząć się w 1940 r. Z tych dwóch samochodów powstało auto oznaczone połączonym symbolem DKW F 89.

Na ekspozycji Audi na Techno Classica, obok kolejnych samochodów: Audi 80 Variant z 1967 r. i Audi 100 Avant GLS z 1978, staną dwa egzotyczne modele. Będą to DKW Imosa F 1000 D – mały van, którego zaledwie 110 tysięcy sztuk powstało w latach 1960 – 1975 w Hiszpanii oraz Audi Foxwagon, dostępne wyłącznie na rynku amerykańskim. Wystawiany w Essen Foxwagon pochodzi z 1978 r. i bazuje na pierwszym Audi 80. Na rynku północnoamerykańskim Audi 80 sprzedawane było pod nazwą „Audi Fox”. Do produkcji jego wersji kombi, znanej jako „Audi Foxwagon” i cieszącej się w USA sporą popularnością, koncern z Ingolstadt użył podzespołów z VW Passata./oprac. ns/

Foto: Audi


Tagi:
Audi, wystawa Techno Classica, DKW Schnellaster, DKW RT 125 W, DKW Schnellaster F89 L, DKW Meisterklasse Universal, DKW F 8, DKW F 9, DKW F 89, Audi 80 Variant, Audi 100 Avant GLS, DKW Imosa F 1000 D, Audi Foxwagon

Zobacz podobne artykuły:

Zlot Stulecia Citroëna
kalendarz 18/04 2019

Zlot Stulecia Citroëna

Moto fanatyk

2019.04.18

Fani marki mają czas tylko do 30 kwietnia, żeby zgłosić zabytkowe modele Citroëna do Zlotu Stulecia (Le Rassemblement du Siècle).
Toyota odpala GR Supra GT Cup
kalendarz 17/04 2019

Toyota odpala GR Supra GT Cup

Moto fanatyk

2019.04.17

Kto będzie najszybszym kierowcą nowej GR Supry?
Ruszają zapisy do najbardziej kobiecego rajdu off-road w Polsce
kalendarz 15/04 2019

Ruszają zapisy do najbardziej kobiecego rajdu off-road w Polsce

Moto fanatyk

2019.04.15

22 czerwca najbardziej kobiecy rajd off-road: Women’s Challenge 4x4 ponownie odbędzie się w Wiśle.
Najnowsze artykuły:
Problemy z elektryką w samochodach – najczęściej zgłaszane usterki

Problemy z elektryką w samochodach – najczęściej zgłaszane usterki

Warsztat / Eksploatacja

2019.04.18

Awarie układów elektrycznych to jedne z najczęściej zgłaszanych przez kierowców typów usterek, które mają wpływ na prawidłowe funkcjonowanie wielu innych podzespołów.
Zlot Stulecia Citroëna

Zlot Stulecia Citroëna

Moto fanatyk

2019.04.18

Fani marki mają czas tylko do 30 kwietnia, żeby zgłosić zabytkowe modele Citroëna do Zlotu Stulecia (Le Rassemblement du Siècle).
Światowy Samochód Roku 2019 - Jaguar I-Pace

Światowy Samochód Roku 2019 - Jaguar I-Pace

Wiadomości / News

2019.04.18

Podczas wystawy New York Auto Show ogłoszono wyniki konkursu World Car of the Year 2019.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.