Audi museum mobile obchodzi dwudzieste urodziny
Muzeum zostało otwarte 15 grudnia 2000 r. Dla uczczenia tej rocznicy, Audi postanowiło pokazać zwiedzającym najważniejsze swoje osiągnięcia.
Począwszy od 15 grudnia, na gości Audi museum mobile czekać będą 34 nowe historyczne eksponaty. Najbardziej spektakularnym elementem wystawy jest obrotowa winda, tzw. paternoster. Dzięki temu urządzeniu, na ekspozycjach, na których dotychczas wymieniano eksponaty w ramach wystaw tematycznych, od teraz krążyć będą wystawowe samochody związane z historią marki. Z wyjątkiem Auto Union Silberpfeile (Srebrna Strzała), które pozostaną na swoim tradycyjnym miejscu na trzecim piętrze muzeum, wszystko to, co od lat sześćdziesiątych sprawiło, że Audi stało się sportową marką, będzie prezentowane na platformach obrotowych, które towarzyszą zwiedzającym na wszystkich czterech piętrach. Zamiast obecnych pięciu eksponatów, będzie ich teraz czternaście. Wśród nich znajdzie się Audi A4 DTM – zwycięzca serii z 2007 r, prototyp Audi Le Mans R8 LMP z 2002 r, Audi A4 STW z 1996 r, Audi Rally quattro Group 4 z 1980 r, Audi Sport quattro Rally Group B z 1985 r, NSU 1300 TT "Jägermeister" z 1975 r, a także DKW F11/64 z 1963 r.
Zmiana ta umożliwiła przeprojektowanie poprzedniej powierzchni wystawienniczej sportów motorowych na drugim piętrze i ustawienie na niej najnowszych ikon marki. Zwiedzający zobaczą tu Audi TT Coupé oraz Audi A2 i Audi A8 – którym producent powrócił do segmentu samochodów luksusowych. Pokazane zostaną również Audi RS 4 i Audi Convertible z 5-cylindrowym silnikiem, reprezentujące sportowy charakter marki oraz Audi Allroad quattro z 2001 r, będące zapowiedzią współczesnych SUV-ów. Do tego dochodzi jeszcze Audi Duo III, którym marka z Ingolstadt już w latach dziewięćdziesiątych testowała elektryczną mobilność. Ponadto, fani techniki zobaczą trzy różne modele silników wykorzystywanych w przeszłości przez Audi. W sekcji samochodów przedwojennych obejrzeć będzie można funkcjonującą kopię pierwszej innowacji Augusta Horcha - płynnie pracujący silnik z 1901 r, natomiast na drugim piętrze, wraz z pozostałymi modelami silników, umieszczono 2-cylindrowy, dwusuwowy silnik rzędowy DKW z lat pięćdziesiątych oraz silnik obrotowy NSU/Wankel z 1968 r.
Po dwudziestu latach funkcjonowania Audi museum mobile, konieczne okazało się również zastąpienie niektórych eksponatów innymi, o równorzędnej wartości historycznej, z racji tego, że pozostawianie pojazdów zabytkowych na dłuższy okres czasu w bezruchu nie jest dla nich korzystne. Muzeum opuści np. Horch 303 z 1927 r, pierwszy niemiecki samochód z silnikiem 8-cylindrowym. Ten wyjątkowy samochód zostanie zastąpiony przez jego następcę - Horcha 305 z 1928 r, z nadwoziem Landaulett, jednego z ostatnich ocalałych tego typu pojazdów. Do wystawy dołączy też Audi Front Roadster z 1936 r, jeden z dwóch ostatnich istniejących egzemplarzy, które Audi Tradition przywróciło do stanu sprzed lat. Pojawią się tu również dwa kolejne przedwojenne samochody. Jednym z nich Horch 930 S, pojazd studyjny z opływowym nadwoziem, pokazany po raz pierwszy w 1939 r, na targach motoryzacyjnych w Berlinie, przez poprzednika Audi, firmę Auto Union AG. Kolejnym pojazdem, który zostanie włączony do stałej ekspozycji jest prototyp DKW F 9 z 1940 r. Wojna uniemożliwiła seryjną produkcję obu modeli, ale zwiedzający Audi museum mogą je zobaczyć właśnie w tym miejscu.
Na wystawie znalazł się jeszcze jeden szczególny, choć właściwie współczesny świadek rozwoju motoryzacji. To samochód wyznaczający niezwykle ważny moment w historii firmy: DKW Munga, zbudowany przez Auto Union GmbH w 1956 r. Ten terenowy pojazd został zamówiony przez założone 65 lat temu współczesne, niemieckie siły zbrojne. Zamówienie to pomogło młodej firmie z Ingolstadt przetrwać trudne powojenne czasy i przyczyniło się do dynamicznego rozwoju marki w kolejnych latach./oprac. ns/
źródło: Audi
Zobacz podobne artykuły:
NSU Ro 80 - Futurystyczne i aerodynamiczne
Moto fanatyk
2024.04.07
Audi Q6 e-tron i sztuka
Wiadomości / Wydarzenia
2024.04.05
VW Golf - 50 lat i 37 mln egzemplarzy
Moto fanatyk
2024.04.01
52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki
Wiadomości / Moto sport
2024.04.17
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy
Wiadomości / News
2024.04.16
Najgorsze "silniki roku" w autach używanych
Warsztat / Porady
2024.04.16