Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Audi coraz bliżej Dakaru
kalendarz 08/04 2021

Audi coraz bliżej Dakaru

Wydarzenia / Audi

Trwają końcowe prace przy budowie prototypu przeznaczonego do udziału w Rajdzie Dakar 2022.

Jak podkreślają przedstawiciele Audi, pojazd ten powstaje specjalnie z przeznaczeniem na najtrudniejszy na świecie rajd typu cross-country. Pierwsze testy planowane są na połowę tego roku. Odpowiedzialny za opracowanie tego auta jest Andreas Roos, który w Audi Sport odpowiadał ostatnio za udany program DTM.

„Zgłaszając swoje uczestnictwo w Rajdzie Dakar 2022, pozostajemy wierni naszej filozofii wystawiania najpierw w sportach motorowych nowych rozwiązań technicznych, które są przełomowe i które w przyszłości mogą być użyte w samochodach produkowanych seryjnie” - mówi Julius Seebach, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH, odpowiedzialny za wszystkie działania Audi w zakresie sportów motorowych. „W naszej rajdowej historii był to na przykład układ napędowy quattro, a teraz, w Rajdzie Dakar, przetestujemy w ekstremalnych warunkach podzespoły przyszłych elektrycznych układów napędowych. Jednocześnie mamy zamiar dostarczyć klientom i kibicom Audi wielu ekscytujących wrażeń.”

„Projekt Dakar to ogromne wyzwanie dla całego zespołu” - mówi Andreas Roos. „Mamy napięty harmonogram realizacji naszej innowacyjnej koncepcji. Jesteśmy pierwszym na świecie producentem, który weźmie udział w Rajdzie Dakar w samochodzie z elektrycznym układem napędowym. Wszyscy w zespole pracują na najwyższych obrotach, byśmy byli gotowi na czas.”

Innowacyjny prototyp wykorzystuje zespół generatora-silnika (motor-generator unit - MGU), który Audi opracowało od podstaw z myślą o wyścigach Formuły E w sezonie 2021. Wykorzystane zostaną trzy silniki: „Będziemy mieli jeden MGU na przedniej osi i jeden na osi tylnej. Trzeci MGU służyć będzie jako generator do ładowania akumulatora wysokiego napięcia podczas jazdy” - mówi Roos. „Oczywiście musimy wprowadzić modyfikacje, ponieważ pustynia dostarcza zupełnie innych wyzwań niż wyścigi Formuły E, w których w tym sezonie uczestniczymy. Będziemy się mierzyć z piaskiem, bardzo długimi etapami, tzw. hopkami, ale w zasadzie możemy bazować na doświadczeniu z Formuły E i z naszych prototypów Le Mans z e-tron quattro na czele."

Akumulator wysokiego napięcia, który zostanie użyty w samochodzie przygotowywanym na Dakar, będzie opracowany przez Audi we własnym zakresie. W Formule E jest inaczej: to element dostarczany przez jednego dostawcę dla wszystkich zespołów biorących udział w tej serii wyścigów. Energię do ładowania akumulatora dostarczy natomiast czterocylindrowy silnik TFSI rodem z DTM. „Ten silnik jest niewiarygodnie wydajny i najnowocześniejszy pod względem masy i zużycia paliwa” - mówi Andreas Roos. „Ważne jest to, że nasz układ napędowy jest w pełni elektryczny. Silnik TFSI jest wykorzystywany tylko do ładowania akumulatorów na odcinkach specjalnych. Akumulatory muszą być ładowane podczas jazdy, ponieważ na pustyni nie ma obecnie innych możliwości, by to zrobić.” Audi planuje, że na wszystkich odcinkach dojazdowych samochód będzie jeździł wyłącznie na napędzie elektrycznym.

„Rajd Dakar jest wyjątkowy. To jedna z ostatnich wielkich przygód na świecie” - mówi Sven Quandt, szef zespołu Q Motorsport, który wspólnie z Audi Sport weźmie udział w tej pustynnej imprezie. „Jestem przekonany, że dzięki udziałowi w Rajdzie Dakar marka może wiele zyskać. Zwłaszcza konsekwentnie podążając dalej drogą, którą obrała w przypadku elektrycznego układu napędowego.”

„Dobra strategia partnerska jest kluczowa by osiągnąć sukces w sportach motorowych” - mówi Julius Seebach. „Q Motorsport to doświadczony partner z potwierdzonym doświadczeniem w Dakarze. Na maj planujemy kolejne, bardzo ważne wydarzenie: prezentację składu kierowców Audi na Rajd Dakar 2022.”

Pierwszy prototyp Audi na Rajd Dakar powstaje w Audi Sport w Neuburgu nad Dunajem. Ukończenie prac planowane jest na koniec czerwca, a w lipcu odbędzie się jego światowa premiera. Następnie, jeszcze przez Rajdem Dakar, który startuje w styczniu 2022 roku, planowana jest faza intensywnych testów./oprac. ns/

Foto: Audi


Tagi:
Audi, prototyp Audi na Rajd Dakar, Rajd Dakar 2022, Audi Sport

Zobacz podobne artykuły:

Rekord produkcji Audi R8 LMS
kalendarz 11/06 2021

Rekord produkcji Audi R8 LMS

Wiadomości / News

2021.06.11

Liczba egzemplarzy Audi R8 LMS drugiej generacji przekroczyła liczbę pierwszej generacji.
Audi zapowiada nowe RS 3
kalendarz 10/06 2021

Audi zapowiada nowe RS 3

Wiadomości / Wydarzenia

2021.06.10

Modele typu R i RS biją rekordy sprzedaży. Z ponad 15 modelami typu R i RS, Audi Sport może pochwalić się największą w historii gamą.
Audi i Stella McCartney
kalendarz 04/06 2021

Audi i Stella McCartney

Wiadomości / News

2021.06.04

Stoisko Audi na targach Design Shanghai 2021 powstało przy współpracy ze słynną projektantką mody.
Najnowsze artykuły:
Dwa razy Ratajczak w Mazda MX-5 Cup

Dwa razy Ratajczak w Mazda MX-5 Cup

Wiadomości / Moto sport

2021.06.14

Na torze Poznań odbyła się w miniony weekend inauguracja pierwszego sezonu polskiej edycji Mazda MX-5 Cup Poland.
Hołowczyc i Kurzeja z kompletem punktów w Mistrzostwach Polski

Hołowczyc i Kurzeja z kompletem punktów w Mistrzostwach Polski

Wiadomości / Moto sport

2021.06.14

Krzysztof Hołowczyc z Łukaszem Kurzeją w BMW X3 CC wygrali ciężyli w drugiej rundzie Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych.
Skoda 130 RS – Deklasowała rywali

Skoda 130 RS – Deklasowała rywali

Moto fanatyk

2021.06.13

W rywalizacji o rozmaite trofea prześcigali się Abarth, Lancia, Porsche czy Audi, a w 1975 r. na rajdowych OS-ach pojawił się także zespół Skoda Motorsport.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.