Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 Analiza niepowodzeń Audi podczas Rajdu Dakar
kalendarz 15/06 2023

Analiza niepowodzeń Audi podczas Rajdu Dakar

Wydarzenia / Audi

Zespół Audi Sport po Rajdzie Dakar 2023 przygotował test analityczny zawieszenia i opon.

Podczas piętnastu styczniowych rajdowych dni, załogi prowadzące Audi RS Q e-tron w składzie: Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger i Carlos Sainz/Lucas Cruz, łącznie czternaście razy stawały na podium. Start w tegorocznej edycji najsławniejszej rajdowej imprezy świata był też dla Audi znaczony wieloma niepowodzeniami. Podczas gdy innowacyjna koncepcja napędu elektrycznego działała bez zarzutu, awarie opon wyraźnie szkodziły wszystkim trzem załogom. Dlatego też zespół Audi Sport od razu po zakończeniu imprezy rozpoczął szczegółową analizę sytuacji, której podsumowaniem były testy przeprowadzone w Arabii Saudyjskiej.

Szef Audi Motorsport Rolf Michl, wyznaczył swojemu zespołowi jasny cel: „Nasza technika, cały zespół oraz nasi kierowcy i piloci mają potencjał, by znajdować się w czołówce. Dowiodły tego nasze wyniki etapowe. Tym bardziej irytujące było to, że awarie opon i inne drobne problemy nie pozwalały nam w Dakarze na lepsze wyniki. Musimy znaleźć rozwiązanie tego problemu. Nasz systematycznie zaplanowany test był, po analizie teoretycznej, kolejnym ważnym krokiem na tej drodze.”

W trzecim tygodniu maja, zespół Q Motorsport oraz trzej kierowcy: Mattias Ekström, Carlos Sainz i Stéphane Peterhansel, spędzili kilka dni w Arabii Saudyjskiej, pracując nad rozwiązaniami.

Korzystając z dwóch różnych typów opon dostarczanych przez partnera - BF Goodrich, zespół porównał osiągi i próbował odtworzyć warunki, w których w styczniu dochodziło do uszkodzeń. W tym celu opracowano różne przebiegi tras: Na żwirowo-piaskowym torze sprinterskim o długości niespełna 13 km, sprawdzano m in. wydajność. Na dystansie około 110 km z kamienistym podłożem, skupiono się na trwałości i rodzajach uszkodzeń. Ponadto sprawdzono pracę amortyzatorów. Analizę wspierały czujniki w podwoziu, mierzące obciążenia i przyspieszenia.

Sven Quandt, szef teamu Q Motorsport, tak podsumował tych kilka dni: „Postawiliśmy sobie wiele wymagań związanych z testami, a Audi Sport bardzo nas w tym wspierało. Podczas jazd testowych byliśmy w stanie odtworzyć awarie opon, co cieszy, ponieważ pozwala nam bardzo dobrze przeanalizować warunki i okoliczności, które przysporzyły nam bólu głowy w styczniu. Z tym ściśle związane są ustawienia zawieszenia – zmieniliśmy je. Nie wypracowaliśmy jeszcze stuprocentowego rozwiązania, ale test był wartościowy i jesteśmy na dobrej drodze.”

Carlos Sainz wrócił już do sprawności po styczniowym wypadku i startował ze swoim stałym pilotem Lucasem Cruzem. Stéphane Peterhansel również wziął udział w testach, ale jemu też towarzyszył Lucas Cruz. „To była słuszna decyzja, aby nie korzystać ponownie z regularnego pilota Stéphane'a, Edouarda Boulangera po jego styczniowej kontuzji, ponieważ trasy testowe były bardzo wymagające fizycznie. W końcu każdy dodatkowy dzień bez ekstremalnego stresu wspomaga dalszy proces leczenia” - mówi Rolf Michl. Mattias Ekström startował standardowo z pilotem Emilem Bergkvistem.

W Arabii Saudyjskiej zespół Audi Sport doświadczył temperatur sięgających 42 stopni Celsjusza i silnych podmuchów wiatru. Warunki dawały się we znaki zwłaszcza szeregowym pracownikom zespołu. Audi RS Q e-tron z napędem elektrycznym i niskoemisyjnym konwerterem energii zasilanym paliwem reFuel, ukończyło test bez zarzutu. Na dystansie 2568 km nie tylko potwierdziło dojrzałość innowacyjnej koncepcji, ale pozwoliło na ukończenie intensywnego programu zgodnie z założeniami. Korzyścią z testów w Arabii Saudyjskiej zarówno dla kierowców, jak i dla inżynierów, oprócz spostrzeżeń technicznych było również doskonalenie umiejętności w zakresie podejmowania decyzji i stylu jazdy. Po powrocie zaplanowano kompleksową analizę wszystkich zarejestrowanych danych.

Zdobyte w ten sposób doświadczenie pozwoli Audi i Q Motorsport na dalsze przygotowania do Rajdu Dakar 2024./ns/

źródło: Audi


Tagi:
Audi, Audi Sport, Q Motorsport, Audi RS Q e-tron, Dakar, Rajd Dakar, Rajd Dakar 2023, Mattias Ekström, Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel, Edouard Boulanger, Carlos Sainz, Lucas Cruz

Zobacz podobne artykuły:

Marcello Gandini i Lamborghini Countach
kalendarz 13/04 2024

Marcello Gandini i Lamborghini Countach

Wiadomości / Wydarzenia

2024.04.13

Słynny stylista opowiada o jednym ze swoich projektów.
Audi Q6 e-tron i sztuka
kalendarz 05/04 2024

Audi Q6 e-tron i sztuka

Wiadomości / Wydarzenia

2024.04.05

Andrés Reisinger jest jednym z najbardziej rozchwytywanych artystów cyfrowych i projektantów na świecie.
Ghostbusters: Frozen Empire z udziałem Mercedesa Sprintera
kalendarz 21/03 2024

Ghostbusters: Frozen Empire z udziałem Mercedesa Sprintera

Wiadomości / Wydarzenia

2024.03.21

W najnowszym filmie o Pogromcach Duchów obok znanego samochodu bohaterów Ecto-1, występuje również pojazd towarzyszący.
Najnowsze artykuły:
Startuje sezon rajdowych MP

Startuje sezon rajdowych MP

Wiadomości / Moto sport

2024.04.26

27 kwietnia rusza 69 sezon Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.
Majówka 2024 – raport drogowy

Majówka 2024 – raport drogowy

Bezpieczeństwo

2024.04.26

Przed nami pierwszy długi weekend majowy. Czego możemy spodziewać się w tym roku, wyruszając w trasę na majówkę?
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Testy / Testy

2024.04.26

Najnowszy Nissan Qashqai może się podobać. Jednak Nissan proponuje swoim klientom jeszcze coś... Oferuje bowiem połączenie auta spalinowego i elektrycznego.