Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Alfa Romeo Tonale na służbie we włoskiej policji
kalendarz 15/12 2023

Alfa Romeo Tonale na służbie we włoskiej policji

Wydarzenia / Alfa Romeo

850 SUV-ów dołączy do floty włoskiej policji w pierwszej połowie 2024 r.

Na włoskich drogach pojawi się Alfa Romeo Tonale w barwach Polizia di Stato (policji państwowej). „Pantera” będzie wkrótce wykorzystywana przez Komendę Główną Policji.

Nowy radiowóz lotnego patrolu (Volante) został symbolicznie przekazany Polizia di Stato w Turynie. Wydarzenie odbyło się w Turynie w Centrum Stylu Alfa Romeo z udziałem ministra spraw wewnętrznych Matteo Piantedosi, szefa policji Vittorio Pisani, dyrektora generalnego Alfy Romeo Jean-Philippe Imparato oraz dyrektora zarządzającego Stellantis Italia Santo Ficili.

Samochód wyposażony w napęd hybrydowy, składający się z silnika benzynowego o poj. 1.5 o mocy 163 KM, współpracujący z 7-biegową automatyczną przekładnią, z ochroną balistyczną i przeciwodłamkową oraz technologią „Mercurio Extended”.

Przypomnijmy, że współpraca między policją a Alfą Romeo sięga lat pięćdziesiątych XX w.  wraz z modelem 1900 Super TI Special, a następnie kontynuowaną w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX w. wraz z produkcją Giulietty 1300 i Giulii super 1600, aż po niebiesko-białe radiowozy Volante, które pojawiły się na włoskich drogach na początku lat osiemdziesiątych wraz z Alfą Romeo 33, zastąpioną później przez Alfę Romeo 155, 159 i Giulię.

Chociaż symbol umieszczony na boku samochodów lotnego patrolu (Squadra Mobile) pojawił się dopiero na początku lat 60-tych, nazwa „Pantera” pojawiła się już w 1952 r, kiedy samochód zaczął być używany przez policję. Zamówiono  około 400 samochodów tego modelu, w wersji  1900 TI (Turismo Internazionale) i 1900 TI Super, wyposażonych w silnik 2.0 i rozwijający prędkość maksymalną do 180 km/h. W kolorze czarnym, nie były specjalnie przygotowane pod kątem mechanicznym, ale posiadały pewne modyfikacje: opancerzenie (za wyjątkiem wersji Stradale) chroniło silnik i kabinę, wyposażoną również w kuloodporną przednią szybę. Metalowe zasłony łańcuchowe chroniły przednie koła, a dodatkowo samochód wyposażono w światła przeciwmgłowe i regulowane reflektory. Aby policjanci mogli strzelać na stojąco, zamontowano także przesuwany szyberdach, a specjalne wyposażenie obejmowało system radiowy umożliwiający patrolowi pozostawanie w kontakcie z centralą.

Odświeżone pod względem kolorów i wyposażenia, Alfy 1900 pozostały w służbie do 1964 r, chociaż niektóre modele były nadal używane jako samochody serwisowe.

Później policja korzystała z prawie wszystkich modeli produkowanych przez Alfę. W latach pięćdziesiątych, oprócz 1900 M „Matta” - słynnego modelu w czerwonych barwach jednostek mobilnych „Celere”, - pojawią się liczne Giulietty i Giulietty TI, chętnie wybierane ze względu na swoje osiągi. W tym samym czasie do służby weszły również samochody dostawcze Romeo i Romeo 2, zastąpione później przez F12.

W następnej dekadzie, 2600 Sprint przyjmuje szaro-zielone barwy: wyjątek stanowi Ferrari 250 GTE - był to najmocniejszy i najszybszy samochód w Policji.

Następnie pojawiła się Giulia, absolutna gwiazda tamtych czasów: w wersjach przeznaczonych dla Policji był to nie tylko jeden z najpopularniejszych i najbardziej rozpoznawalnych samochodów, ale także dał początek prawdziwemu gatunkowi filmowemu. Najpierw były to filmy klasy B, ale z czasem gatunek ten stał się wręcz kultowy. Nazwano go „Poliziottesco” i charakteryzował się zapierającymi dech w piersiach pościgami po ulicach dużych włoskich miast.

Pierwsza „Pantera” trafiła do służby w Turynie w 1963 r, choć Ministerstwo Spraw Wewnętrznych zakupiło kilka samochodów nie w barwach policyjnych już kilka miesięcy wcześniej. Była to pierwsza z długiej serii, po której pojawiła się Giulia Super, choć do służby trafiły również modele 1300, 1300 TI i 1300 Super, a także kilka niezwykle rzadkich samochodów TI Super.

Główne modyfikacje objęły przód samochodu, na którym (podobnie jak w TI Super) dwa centralne reflektory zastąpiono prostymi kratkami, pod którymi ukryto syrenę, a następnie także migające światło i antenę radiową. W niektórych przypadkach zamontowano także lampę ostrzegawczą. Akumulator został przeniesiony do bagażnika, a wnętrze - z brązową tapicerką ze skaju - wyposażono w radio policyjne.

Giulia „w mundurze” naznaczyła epokę modernizacji policji: dyspozytornie zostały wyposażone w elektroniczne centrale, dostępny był stały kontakt radiowy, organizowano szkolenia „kierowców”, rozwijała się flota samochodowa i serwisy. Występująca w różnych wersjach i poddana różnym usprawnieniom, Giulia pozostawała w służbie do początku lat 80-tych. Policja drogowa (Polizia Stradale) miała również do dyspozycji Giulię Combinata z nadwoziem kombi.

W latach 70. do służby trafiła z kolei Alfetta, która nawet w powszechnej wyobraźni miała przejąć schedę po Giulii, która jednak pozostała we flocie. Zakupiono niemal wszystkie dostępne serie Alfetty, głównie z silnikami 1.8. W tym samym czasie „nowa” Giulietta, zaprezentowana w 1977 r, od razu znalazła swoją niszę w barwach policji. Została wybrana do lotnego patrolu, który przekładał zwinność Giulietty nad moc służącej policji drogowej Alfetty, ponieważ bardziej nadawała się ona do kontrolowania lokalnych obszarów i poruszania się w ruchu miejskim.

W połowie lat 70. Policja zrezygnowała z szaro-zielonych barw na rzecz obowiązującego do dziś malowania biało-niebieskiego. Obok mocniejszych Alfetty i Giulietty, ważną rolę w policji odegrała także „mała” Alfasud, pierwsza Alfa z napędem na przednie koła i prekursorka rodziny samochodów kompaktowych. W 1972 r, niedługo po prezentacji, która odbyła się rok wcześniej, do służby trafiły pierwsze samochody z 4-cylindrowym silnikiem typu bokser 1.2. Jednak to druga seria z silnikami 1.3 i 1.5 stanowiła większość floty.

W latach 80-tych flota policyjna wzbogaciła się o nowe modele: model Alfasud ustąpił miejsca 33, nawet w swojej flagowej wersji Quadrifoglio Verde, natomiast nowa Giulietta została zastąpiona jej kolejną odsłoną, Alfą 75, znów wyposażoną w silnik 1.8, tak samo jak  model 155 z następnej dekady, tym razem wyposażony w napęd na przednie koła. W tych latach policja zaczęła również wystawiać oficjalne załogi w różnych kategoriach sportów motorowych: w niebiesko-białych barwach, w wyścigach brały udział modele Alfasud 1300 Gruppo N, Alfa 33 i 75 w kategorii Tourismo, a także 155 V6 TI.

Napęd na przednie koła posiadał również model 156. Używany jako patrol przez policję drogową występował zarówno w wersji sedan, jak i kombi, a później nawet z silnikiem wysokoprężnym JTD. Podobnie model 159 był dostępny zarówno z silnikami benzynowymi, jak i wysokoprężnymi, a także z napędem na wszystkie koła Q4. W tych latach samochody stały się na powrót opancerzone, aby chronić załogę.

Z kolei Giulietta była używana przez policję zarówno z silnikiem 1.6 JTDm-2, jak i dwulitrowym silnikiem wysokoprężnym. Specjalne wyposażenie dla policji było dostępne w dwóch wariantach: ze standardowymi tylnymi siedzeniami lub z przegrodą dzielącą kabinę pasażerską i zmywalną plastikową tylną kanapą./oprac.ns/

źródło: Alfa Romeo


Tagi:
Alfa Romeo, Alfa Romeo Tonale, Alfa Romeo Tonale w barwach Polizia di Stato

Zobacz podobne artykuły:

Alfa Romeo - nazwa Milano już była
kalendarz 24/04 2024

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy
kalendarz 16/04 2024

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.
Marcello Gandini i Lamborghini Countach
kalendarz 13/04 2024

Marcello Gandini i Lamborghini Countach

Wiadomości / Wydarzenia

2024.04.13

Słynny stylista opowiada o jednym ze swoich projektów.
Najnowsze artykuły:
Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.