Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Alfa Romeo – „konie morskie”
kalendarz 28/11 2020

Alfa Romeo – „konie morskie”

Moto fanatyk / Alfa Romeo

Od łodzi rekreacyjnych poprzez statki wycieczkowe w Wenecji, aż po „wybuchowe łodzie" używane podczas II wojny światowej.

W roku 110-lecia istnienia marki, Muzeum Alfa Romeo w Arese składa hołd temu mniej znanemu rozdziałowi historii wystawą zatytułowaną „Cavalli Marini" (Konie morskie).

Na wystawie, która potrwa do 21 lutego 2021 r, prezentowane są łodzie i przedmioty, które opowiadają o „innym życiu" silników włoskiej marki - od wyścigów po transport publiczny, od pojazdów wojskowych po łodzie rekreacyjne i trawlery silnikowe. Pięć tytułów Mistrza Świata, dwa pierwsze Mistrzostwa Formuły 1 w historii, 11 Mille Miglia, 10 Targa Florio, setki innych zwycięstw w kategorii Sport i Turystyka: sportowa historia Alfy Romeo na drodze i na torze jest dobrze znana.

Mniej znana jest natomiast inna strona historii, ta „napisana na wodzie”, ponieważ technologie i innowacje opracowane przez Alfę Romeo były również wykorzystywane w sportach motorowodnych, sporcie równie ekscytującym jak wyścigi samochodowe, potrafiącym zachwycić publiczność. Od lat 30. do 80. ubiegłego wieku Alfa była jednym z liderów również w tej dziedzinie. Do użytku morskiego zostały przystosowane silniki lotnicze i samochodowe, produkowane seryjnie oraz te wyścigowe, pochodzące nie tylko z legendarnych Alfett w trakcie i po zakończeniu kariery samochodowej, ale także z Giulietty, Giulii GTA, Montreal, 2600 i innych. Wśród rekordów i tytułów światowych, europejskich i krajowych w różnych klasach, Alfa wygrała na wodzie prawie tyle samo, co na torze i na drodze.

Historycznie związana ze światem wyścigów marka, ma również bogatą listę osiągnięć w sportach motorowodnych. Aż 9 z 10 zaprezentowanych na wystawie łodzi (dziesiąta jest łodzią rekreacyjną) może poszczycić się aż 11 rekordami świata, 6 mistrzostwami świata, 7 mistrzostwami Europy i 9 mistrzostwami Włoch oraz 5 złotymi medalami Coni. Wystawa przedstawia historię wszystkich typów silników, które były wykorzystywane w sportach motorowodnych.

W przypadku sportów motorowodnych, silniki przystosowane do użytku morskiego były często przeznaczone wyłącznie do użytku tymczasowego i obsługiwane podczas wyścigów bezpośrednio przez dział wyścigów Alfa Romeo. Tak było na przykład w przypadku silników Alfetta. Wystawa jest zatem okazją do historycznej retrospektywy: zestawienia Arno II - opływowego jednokadłubowca zbudowanego przez stocznię Picchiotti w Viareggio w 1946 r. i specjalnie odrestaurowanego po 70 latach na potrzeby tej wystawy - z silnikiem, który wówczas go napędzał, pierwotnie zaprojektowanym dla Alfetty 158.

Silnik, który w 1950 r, kiedy Alfa Romeo odniosła swoje pierwsze w historii zwycięstwo w Formule 1, wygrał już trzy mistrzostwa świata na wodzie, mistrzostwo Włoch, pobił rekord prędkości i wiele innych, z Achille Castoldim jako kierowcą.

To właśnie Castoldi uzyskał w 1938 r. wyłączność na używanie w zawodach motorowodnych silnika 158. A w 1943 r. to właśnie on uratował część Alfett, ukrywając je w swoim gospodarstwie w Abbategrasso, chroniąc przed zbombardowaniem i zawłaszczeniem.

Łódź Arno II prowadził nawet Achille Varzi, który w 1948 r. stanął na podium Pucharu Luino. Pod koniec 1949 r, po wprowadzeniu rewolucyjnych „trzech punktów”, Arno II odstawiono „na boczny tor” bez silnika i nigdy więcej nie użyto. Jednakże silnik łodzi nie przeszedł na emeryturę: w wersji drogowej zdobył pierwsze dwa tytuły mistrza w historii Formuły 1, w 1950 z Nino Fariną za kierownicą Alfy 158 i w 1951 r, z Juanem Manuel Fangio, prowadzącym Alfettę 159. Kiedy rok później,  Alfa Romeo wycofała się z F1, silnik modeli Alfetta rozpoczął nową, niezwykłą przygodę. Łodzie o niezwykłych imionach Laura 1°, Moschettiere, Tamiri, Laura 3° - ta ostatnia napędzana aż dwoma silnikami Alfetta połączonymi szeregowo - zapisały niezapomniane strony w historii sportów motorowodnych, z Mistrzami, jak Mario Verga, Ezio Selva i sam Castoldi, odnoszącymi niezwykłe zwycięstwa w wyścigach i pobijającymi rekordy prędkości.

Na wystawie prezentowane są również inne egzemplarze mogące poszczycić się imponującymi osiągnięciami: Loustic 2, łódź wyścigowa klasy LV-1300 zbudowana w stoczni Celli w Wenecji i napędzana silnikiem o pojemności 1300 cm3 pochodzącym z Giulietty AR530. W 1964 r, zdobyła trzy tytuły mistrza świata w wyścigach na 5, 10 i 15 mil w swojej kategorii. Można podziwiać także wyjątkową łódź Molinari-Alfa Romeo 2500, jedyny istniejący egzemplarz, który zdobył tytuł mistrza świata w 1966 r. Zbudowana dla kierowcy motorówki należącego do zespołu Agusta Fortunato Libanori, posiada kadłub wykonany z lotniczego stopu aluminium produkowanego na wydziale śmigłowców firmy Agusta. W hołdzie dla współpracy z tą branżą, ogon łodzi zdobią kolory charakterystyczne dla samolotów Alitalii.

A oprócz tego, łódź „Dalla Pietà - Alfa Romeo”, która w latach 1968-1970 zdobyła 3 europejskie i dwa włoskie tytuły Mistrza w europejskich wyścigach w klasie Runabouts/Inboard. Wyjątkowy egzemplarz zbudowany dla Luigiego Raineriego, słynnego tunera silników Alfy do łodzi wyścigowych.

Na wystawie można podziwiać również „Molivio - Alfa Romeo GTA”, którą ścigał się Leopoldo Casanova, kierowca motorowodnej formuły 1 i rekordzista wyścigów motorówkami napędzanych silnikami Alfa Romeo Autodelta: w latach 1968-1972 zdobył jeden tytuł europejski, 4 tytuły włoskie i cztery razy ustanowił światowy rekord prędkości w 3 różnych kategoriach.

„Celli” z 1970 r. to pierwsza z 4 łodzi wyścigowych 2500 napędzanych silnikiem Montreal-Autodelta przeznaczonym do łodzi motorowych. Za jej sterami stanął Antonio Pietrobelli, znany kierowca i przez 10 lat zwycięzca licznych wyścigów we Włoszech, Europie i na świecie.

Gamę sportowych motorówek dopełnia „wyścigówka” zbudowana w stoczni Lucini w Como dla Franco Cantando, rekordzisty świata w kategorii R3 w 1974 r. i mistrza świata w kolejnym roku. Zwieńczeniem wystawy jest „Popoli-Alfa Romeo” z kolekcji Muzeum Alfy Romeo. Ten rodzaj kadłuba i silnik Tipo 33 marki Autodelta zmniejszony do pojemności dwóch i pół litra,  pozwoliły Leopoldowi Casanova ustanowić rekord świata w kategorii KC 500 KG, przy średniej prędkości 225,145 km/h, który do tej pory nie został pobity.

„Morska” historia zapisana przez Alfę Romeo to nie tylko wyścigi i rekordy, lecz znacznie więcej. Przykładem wykorzystania silników marki w branży turystycznej jest „Glauco”, niezwykle rzadki egzemplarz tradycyjnej łodzi jednokadłubowej Vidoli z 1932 r,  napędzany równie rzadkim silnikiem 6C 1750. Była to typowa łódź rekreacyjna dla zamożnych rodzin ówczesnych czasów, należąca obecnie do kolekcji Muzeum Lariana Boat w Como.

Zwycięstwa, wyzwania, ale również historia weneckich vaporetti napędzanych silnikami Alfa Romeo, czy niesławnych „wybuchowych motorówek” używanych podczas II wojny światowej, opowiedziane są na wystawie za pomocą unikalnych makiet, historycznych obrazów i bogatej kolekcji przedmiotów i dokumentów.

Wystawę, wspieraną przez włoską federację Federazione Italiana Motonautica-Coni, na której prezentowane są liczne eksponaty pochodzące z najważniejszych światowych kolekcji oraz z Museo Barca Lariana - Międzynarodowego Muzeum Zabytkowych Łodzi w Como, można zwiedzać w godzinach otwarcia Muzeum (sobota i niedziela od 10:00 do 18:00). Koszt zwiedzania wystawy jest już w cenie biletu wstępu./oprac. ns/

źródło: Alfa Romeo


Tagi:
Alfa Romeo, silniki Alfa Romeo, Muzeum Alfa Romeo, łodzie z silnikami Muzeum Alfa Romeo

Zobacz podobne artykuły:

Tajemniczy prototyp Peugeota
kalendarz 18/04 2024

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy
kalendarz 16/04 2024

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.
 NSU Ro 80 - Futurystyczne i aerodynamiczne
kalendarz 07/04 2024

NSU Ro 80 - Futurystyczne i aerodynamiczne

Moto fanatyk

2024.04.07

Pierwszy niemiecki samochód z tytułem „Samochód Roku – Car of the Year”.
Najnowsze artykuły:
Elfyn Evans powtórzy sukces w Chorwacji?

Elfyn Evans powtórzy sukces w Chorwacji?

Wiadomości / Moto sport

2024.04.19

Zespół Toyoty będzie bronił prowadzenia w kategorii producentów podczas Rajdu Chorwacji.
 Luksusowy „elektryk” spłonął w Warszawie

Luksusowy „elektryk” spłonął w Warszawie

Wiadomości / News

2024.04.19

Do zdarzenia doszło w piątkowy poranek na warszawskim Mokotowie.
Uzbierał 30 pkt i zapłaci 6500 zł mandatu

Uzbierał 30 pkt i zapłaci 6500 zł mandatu

Wiadomości / News

2024.04.19

To efekt niebezpiecznej jazdy, na którą zdecydował się 40-letni mieszkaniec Sosnowca.