Alfa Romeo Giulia GTA i GTAm testowana przez Räikkönena i Giovinazziego
Alfa Romeo Giulia GTA i GTAm testowana przez Räikkönena i Giovinazziego
Na słynnym torze Balocco Proving Ground, kierowcy Formuły 1 Alfa Romeo Racing, wzięli udział w sesji testowej najnowszej limitowanej wersji Giulii GTA i GTAm.
Model o wysokich osiągach był od dawna oczekiwany, ale jak można oczekiwać, data premiery usportowionej wersji Giuli zbliża się dużymi krokami. Przeprowadzona na torze Balocco Proving Ground, gdzie wszystkie sportowe Alfy testowane od lat 60. ubiegłego wieku, sesja pozwoliła kierowcom F1 przetestować samochody zdobyć cenne informacje, które pozwolą zwrotne w realnych warunkach.
Dodajmy, że oba kierowcy F1 odwiedzili także warsztat „Autodelta", legendarny dział Alfy Romeo zajmujący się wyścigami. Mistrz Świata Räikkönen i młoda włoska gwiazda Giovinazzi współpracowali z inżynierami, skupiając się na ich sugestiach technicznych dla zoptymalizowania aerodynamiki i jakości prowadzenia. Aby sfinalizować tuningowanie GTA i GTAm, kierowcy F1 przeanalizowali zmiany wprowadzone w samochodzie i zrelacjonowali swoje wrażenia z jazdy na torze.
Giovinazzi przekazał wskazówki dotyczące konfiguracji samochodu, zwracając uwagę na nowe elementy z włókna węglowego i nowe rozwiązanie techniczne zastosowane w piastach, zestawione w celach rozwojowych z prototypowymi felgami, których ostateczny krój będzie nawiązywał do tradycyjnych pięciu slotów Alfy Romeo, jak we wcześniejszym koncepcie GTAm.
Z kolei Räikkönen współpracował z działem aerodynamiki nad innowacyjnymi dodatkami zarówno z przodu - z nowym, regulowanym aerosplitterem zintegrowanym z nowymi zderzakami przednimi - jak i z tyłu, gdzie zamontowano nowe, ręcznie regulowane skrzydło. Przeanalizował również ogólną równowagę, jaką zapewnia współpraca tych nowych elementów z wlotem powietrza i osłoną podwozia. „Uważam, że jest to doskonałe połączenie nadające się do codziennego użytkowania i jazdy na torze" - powiedział Kimi.
Alfa Romeo powierzyła firmie Sauber Engineering produkcję większości komponentów z włókna węglowego GTA i GTAm, zwłaszcza tych, które mają wpływ na aerodynamikę. Należą do nich: nowy zderzak przedni, listwy progowe, wloty powietrza, spoiler GTA, a także aerodynamiczne skrzydło GTAm. Ze względu na ręcznie regulowane skrzydła, przednie i tylne, Giulia GTAm może dostosować swoje aerodynamiczne możliwości do każdego rodzaju toru lub drogi, dokładnie według życzeń i preferencji kierowcy. Pomiary w tunelu aerodynamicznym nie ograniczyły się tylko do wykończenia skrzydeł, ale zostały również rozszerzone na podwozie, które - jak w przypadku Giulii Quadrifoglio - jest w pełni zabezpieczone osłoną. GTA i GTAm mają również specjalny, nowy dyfuzor, który może zwiększyć docisk samochodu, gwarantując tym samym odpowiednią przyczepność na drodze przy dużych prędkościach. W przypadku Giulii GTAm, duża siła aerodynamiczna jest w stanie zapewnić imponujący współczynnik docisku, dwa razy większy niż w GTA i trzy razy większy niż w Giulii Quadrifoglio.
Sauber Group szczyci się 50-letnim doświadczeniem w sportach motorowych, w tym 27-letnim w Formule 1. Dzięki temu zdobył doświadczenie w projektowaniu i wykorzystywaniu włókna węglowego oraz dogłębną wiedzę na temat aerodynamiki na najwyższym poziomie wydajności.
Szwajcarski zespół jest jednocześnie jednym z nielicznych zespołów F1 z własnym tunelem aerodynamicznym. Obiekt znajdujący się w Szwajcarii, w Hinwil należy do najbardziej zaawansowanych w Europie, wyposażonym w najnowocześniejszą technologię. Korzyści płynące z tej współpracy sięgają od inżynierii, poprzez szybkie prototypowanie, aż po produkcję komponentów.
Odnowiona Alfa Romeo Giulia GTA inspirowana jest Giulią GTA z 1965 r. - „Gran Turismo Alleggerita" - stworzoną przez Autodeltę w oparciu o Giulię Sprint GT, która ma na koncie wiele sportowych sukcesów. Nowa limitowana edycja Giulii GTA oparta jest na modelu Giulia Quadrifoglio. Model ten wyposażono jest w zmodernizowaną wersję silnika 2.9 V-6 bi-turbo teraz o mocy 540 KM, a w „ekstremalnej" wersji GTAm może szczycić się zmniejszoną o 100 kg masą, osiągając najlepszy w swojej klasie stosunek wagi do mocy na poziomie 2,82 kg/KM.
Norbert Szwarc
Foto: Alfa Romeo
Zobacz podobne artykuły:
SUV Mercedes-AMG wyjechał na drogi
Prezentacje / Nowości
2024.12.12
DS 8 – Tajemniczy
Prezentacje / Nowości
2024.11.26
Mercedes CLA - Najinteligentniejszy model marki
Prezentacje / Nowości
2024.11.21
Toyota przed nowym sezonem WRC
Wiadomości / Moto sport
2024.12.12
38-latka "zarobiła" 47 punktów karnych
Wiadomości / News
2024.12.12