Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Aerodynamika Cupry Leona Competición
kalendarz 11/05 2020

Aerodynamika Cupry Leona Competición

Technika / Seat

Nowy model Cupry został po raz pierwszy poddany działaniu sił natury, zanim jeszcze powstał fizyczny prototyp.

Przy projektowaniu samochodów, które mają zapewnić maksimum osiągów w skrajnie różnych warunkach, inżynierowie szczególną uwagę zwracają na aerodynamikę. Przykładem auta o dopracowanym współczynniku oporu powietrza może być Cupra Leon Competición, stworzony do rywalizacji w wyścigach zarówno w serii TCR, jak i Endurance.

Nowy model Cupry został po raz pierwszy poddany działaniu sił natury, jeszcze zanim powstał fizyczny prototyp. Było to możliwe dzięki wykorzystaniu jednego z najpotężniejszych komputerów w Europie – MareNostrum 4. Urządzenie znajdujące się w Barcelonie korzysta z 165 888 procesorów Intel Xeon, co przekłada się na 390 terabajtów pamięci oraz moc obliczeniową 11,15 petaflopów. MareNostrum 4 jest obecnie najmocniejszym komputerem w Hiszpanii, 7. w Europie i 30. na świecie według listy TOP500. Dzięki niemu inżynierowie mogli określić optymalne rozwiązania na zmniejszenie oporu powietrza jeszcze na etapie wirtualnego projektu. Pomimo zaawansowania programów komputerowych projektanci nie rezygnują z testowania samochodów w tunelu aerodynamicznym.

Podczas testów możemy zbadać rzeczywiste właściwości poszczególnych elementów samochodu w skali 1:1 – tłumaczy Xavi Serra, dyrektor techniczny projektu Cupra Racing. – Dzięki temu wiemy, jak samochód zachowa się na torze wyścigowym.

Cupra Leon Competición została poddana w tunelu aerodynamicznym ekstremalnym testom. Samochód musiał zmierzyć się z wiatrem o prędkości dochodzącej do 300 km/h, wytwarzanym przez 20 skrzydeł wiatraka o średnicy 5 metrów. Dane z czujników zamontowanych w strategicznych punktach karoserii przekazywane były w czasie rzeczywistym do komputerów monitorujących opór powietrza. Lepsze właściwości aerodynamiczne przekładają się na niższe spalanie, większy komfort i bezpieczeństwo jazdy, a także lepsze osiągi sportowe. Podczas testów aerodynamicznych specjaliści starają się jak najwierniej odwzorować warunki panujące na drodze. W tym celu w tunelu zamontowano prowadnice kół pozwalające na symulację jazdy z prędkością 235 km/h.

– Najważniejsze dla nas jest to, że mamy możliwość odwzorowania nawierzchnię drogi – podkreśla Stefan Auri, inżynier obsługujący tunel aerodynamiczny. – Możemy symulować nawet wchodzenie w zakręty, dzięki elektrycznym silnikom poruszającymi specjalnymi pasami pod samochodem.

Zebrane w ten sposób dane zostały wykorzystane przy opracowywaniu wyglądu i właściwościach ostatecznego projektu auta. Jednocześnie informacje te posłużą również podczas prac projektowych nad kolejnymi modelami samochodów osobowych i wyścigowych hiszpańskiej marki.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z wprowadzonych zmian. Udało nam się zmniejszyć opór powietrza i ulepszyć siłę dociskającą – wymienia Xavi Serra. – Dzięki temu stworzyliśmy model Cupry Leona Competición, który jest bardziej wydajny od poprzednich generacji. Przełoży się to na lepszy czas na torze.

Cupra Leon Competición rozpędza się do 264 km/h przy 410 Nm momentu obrotowego. Napęd przekazywany jest za pośrednictwem 6-biegowej sekwencyjnej przekładni. Wypracowany wynik współczynnika oporu powietrza pozostaje pilnie strzeżoną tajemnicą przed konkurentami./oprac. ns/

Foto: Seat


Tagi:
Seat, Cupra Leon Competición, Cupra, Leon, Seat Leon, aerodynamika, współczynnik oporu powietrza

Zobacz podobne artykuły:

 Immobilizer – co to jest i jaka jest jego zasada działania?
kalendarz 28/03 2020

Immobilizer – co to jest i jaka jest jego zasada działania?

Warsztat / Technika

2020.03.28

Eksperci są zgodni – nie istnieje urządzenie, które uniemożliwiłoby kradzież samochodu. Są jedynie takie, które mogą ją utrudnić lub wydłużyć proces, przez co zwiększa się szansa wykrycia incydentu.
Hit czy kit? Mechanicy oceniają systemy wspomagające bezpieczeństwo
kalendarz 22/02 2020

Hit czy kit? Mechanicy oceniają systemy wspomagające bezpieczeństwo

Warsztat / Technika

2020.02.22

Coraz więcej popularnych modeli wyposażonych jest w systemy, które kiedyś były dostępne tylko jako opcja dodatkowa.
Seat Leon ukryty pod barcelońską mozaiką
kalendarz 27/01 2020

Seat Leon ukryty pod barcelońską mozaiką

Wiadomości / Ciekawostki

2020.01.27

Wygląd Leona czwartej generacji wciąż pozostaje tajemnicą. Na razie oprócz zdjęć fragmentów auta, ujawniono bryłę pojazdu, osłoniętą folią kamuflującą o wyjątkowym wzorze.
Najnowsze artykuły:
Za kierownicą Lexusa, ale w domu

Za kierownicą Lexusa, ale w domu

Moto fanatyk

2020.06.06

W jakich grach znajdziemy auta japońskiej marki?
 VW Arteon – Facelifting i nowa wersja

VW Arteon – Facelifting i nowa wersja

Wiadomości / News

2020.06.06

W tym miesiącu VW zaprezentuje odświeżoną wersję modelu Arteon. Niespodzianką ma być nowa wersja nadwoziowa.
Rusza motosport w Polsce

Rusza motosport w Polsce

Wiadomości / Moto sport

2020.06.05

Najpierw WSMP, a potem RMPST i Motul HRSMP.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.