Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Aerodynamika Cupry Leona Competición
kalendarz 11/05 2020

Aerodynamika Cupry Leona Competición

Technika / Seat

Nowy model Cupry został po raz pierwszy poddany działaniu sił natury, zanim jeszcze powstał fizyczny prototyp.

Przy projektowaniu samochodów, które mają zapewnić maksimum osiągów w skrajnie różnych warunkach, inżynierowie szczególną uwagę zwracają na aerodynamikę. Przykładem auta o dopracowanym współczynniku oporu powietrza może być Cupra Leon Competición, stworzony do rywalizacji w wyścigach zarówno w serii TCR, jak i Endurance.

Nowy model Cupry został po raz pierwszy poddany działaniu sił natury, jeszcze zanim powstał fizyczny prototyp. Było to możliwe dzięki wykorzystaniu jednego z najpotężniejszych komputerów w Europie – MareNostrum 4. Urządzenie znajdujące się w Barcelonie korzysta z 165 888 procesorów Intel Xeon, co przekłada się na 390 terabajtów pamięci oraz moc obliczeniową 11,15 petaflopów. MareNostrum 4 jest obecnie najmocniejszym komputerem w Hiszpanii, 7. w Europie i 30. na świecie według listy TOP500. Dzięki niemu inżynierowie mogli określić optymalne rozwiązania na zmniejszenie oporu powietrza jeszcze na etapie wirtualnego projektu. Pomimo zaawansowania programów komputerowych projektanci nie rezygnują z testowania samochodów w tunelu aerodynamicznym.

Podczas testów możemy zbadać rzeczywiste właściwości poszczególnych elementów samochodu w skali 1:1 – tłumaczy Xavi Serra, dyrektor techniczny projektu Cupra Racing. – Dzięki temu wiemy, jak samochód zachowa się na torze wyścigowym.

Cupra Leon Competición została poddana w tunelu aerodynamicznym ekstremalnym testom. Samochód musiał zmierzyć się z wiatrem o prędkości dochodzącej do 300 km/h, wytwarzanym przez 20 skrzydeł wiatraka o średnicy 5 metrów. Dane z czujników zamontowanych w strategicznych punktach karoserii przekazywane były w czasie rzeczywistym do komputerów monitorujących opór powietrza. Lepsze właściwości aerodynamiczne przekładają się na niższe spalanie, większy komfort i bezpieczeństwo jazdy, a także lepsze osiągi sportowe. Podczas testów aerodynamicznych specjaliści starają się jak najwierniej odwzorować warunki panujące na drodze. W tym celu w tunelu zamontowano prowadnice kół pozwalające na symulację jazdy z prędkością 235 km/h.

– Najważniejsze dla nas jest to, że mamy możliwość odwzorowania nawierzchnię drogi – podkreśla Stefan Auri, inżynier obsługujący tunel aerodynamiczny. – Możemy symulować nawet wchodzenie w zakręty, dzięki elektrycznym silnikom poruszającymi specjalnymi pasami pod samochodem.

Zebrane w ten sposób dane zostały wykorzystane przy opracowywaniu wyglądu i właściwościach ostatecznego projektu auta. Jednocześnie informacje te posłużą również podczas prac projektowych nad kolejnymi modelami samochodów osobowych i wyścigowych hiszpańskiej marki.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z wprowadzonych zmian. Udało nam się zmniejszyć opór powietrza i ulepszyć siłę dociskającą – wymienia Xavi Serra. – Dzięki temu stworzyliśmy model Cupry Leona Competición, który jest bardziej wydajny od poprzednich generacji. Przełoży się to na lepszy czas na torze.

Cupra Leon Competición rozpędza się do 264 km/h przy 410 Nm momentu obrotowego. Napęd przekazywany jest za pośrednictwem 6-biegowej sekwencyjnej przekładni. Wypracowany wynik współczynnika oporu powietrza pozostaje pilnie strzeżoną tajemnicą przed konkurentami./oprac. ns/

Foto: Seat


Tagi:
Seat, Cupra Leon Competición, Cupra, Leon, Seat Leon, aerodynamika, współczynnik oporu powietrza

Zobacz podobne artykuły:

Jak Skoda testuje wodoszczelność samochodów?
kalendarz 24/11 2020

Jak Skoda testuje wodoszczelność samochodów?

Warsztat / Technika

2020.11.24

Nowe auta Skody przechodzą testy szczelności podczas kontroli w trakcie produkcji seryjnej i w specjalnym laboratorium.
 Nowy rower dla osób niepełnosprawnych
kalendarz 10/09 2020

Nowy rower dla osób niepełnosprawnych

Warsztat / Technika

2020.09.10

Sport lub rekreacja - to pierwsze skojarzenie związane z rowerem.
Ibizy Cupra nie będzie
kalendarz 31/08 2020

Ibizy Cupra nie będzie

Wiadomości / News

2020.08.31

Przedprodukcyjny hot hatch Cupra Ibiza zaprezentowany w 2018 r. nigdy nie przeszedł etapu projektowania.

Firmy z branży

Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów

mazowieckie
ul. Wał Miedzeszyński 572
03-994 Warszawa
Tel.: 720 888 001
http://stacjakontrolipojazdow.pl/
Najnowsze artykuły:
 Transport publiczny cierpi na pandemii

Transport publiczny cierpi na pandemii

Wiadomości / Gorące tematy

2020.11.26

Potrzebna pomoc państwa.
Hyundai Bayon – nowy model w gamie marki

Hyundai Bayon – nowy model w gamie marki

Wiadomości / News

2020.11.25

Hyundai ujawnił nazwę nowego SUV-a.
 Wyższa kara za brak OC w 2021 roku

Wyższa kara za brak OC w 2021 roku

Finanse / Ubezpieczenia

2020.11.25

Ile zapłacą zapominalscy kierowcy?

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.