Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
40 lat Citroëna 2CV Charleston
kalendarz 25/12 2020

40 lat Citroëna 2CV Charleston

Ciekawostki / Citroen

Wersja specjalna Charleston, wyprodukowana w liczbie 8000 sztuk, odniosła tak wielki sukces, że w lipcu 1981 r. weszła na stałe do gamy i była oferowana aż do zakończenia produkcji 2CV.

W październiku 1980 r. podczas Salonu Samochodowego w Paryżu, Citroën zaprezentował model 2CV 6 Charleston. Samochód kosztował 24 800 franków. Jak podano w opublikowanym wówczas komunikacie prasowym: „aby zadowolić purystów 2CV, przednie reflektory są okrągłe i zostały umieszczone w czerwonej obudowie”. Z szykownym, a zarazem ekstrawaganckim stylem, 2CV 6 Charleston reprezentował najwyższy poziom wykończenia oraz największą moc wśród wszystkich wersji tego modelu. Po wersji 2CV Spot z 1976 r, 2CV 6 Charleston otworzył nowy rozdział serii specjalnych.

Chociaż jego wykończenie zostało zapożyczone z modelu Club, 2CV 6 Charleston wyróżniał się specjalną tapicerką i okrągłymi przednimi światłami, zaprojektowanymi na wzór reflektorów modelu 2CV Spécial.

W kolejnym roku, w lipcu 1981, seria limitowana stała się tak popularna, że przestano ograniczać jej produkcję: od tego momentu wersja masowo produkowana w zakładzie w Levallois weszła na stałe do gamy Citroëna. Wersja wielkoseryjna różniła się od edycji limitowanej chromowanymi przednimi reflektorami i szarą tapicerką z motywem rombów.

Produkcja była kontynuowana w 1988 r. w zakładzie Mangualde w Portugalii. Modele produkowane w tym zakładzie można łatwo rozpoznać po oknach, na których umieszczona jest nazwa hiszpańskiego producenta szkła „Covina”.

27 lipca 1990 r. o godz. 16:30, ostatni 2CV opuścił linię produkcyjną zakładu Mangualde. Był to model 2CV 6 Charleston w kolorach Szary Nocturne i Szary Cormoran. To 5 114 969. i jednocześnie ostatni wyprodukowany egzemplarz 2CV.

2CV nadal jest ikoną motoryzacji i ulubieńcem wielu kolekcjonerów z całego świata. Charleston przyczynił się do sukcesu modelu przez ostatnie 10 lat produkcji. Obecnie, nadająca się do jazdy wersja w dobrym stanie 2CV Charleston jest wyceniana na 14 500 euro w oryginalnej serii limitowanej, a wersja katalogowa na 10 500 euro.

2CV 6 Charleston wyróżnia się dwukolorowym nadwoziem, którego kolory oddziela zaokrąglona linia, odwołuje się do linii oryginalnego prototypu 2CV z 1939 r. W Charlestonach w serii limitowanej obudowy przednich świateł były w kolorze Czerwony Delage. W masowo produkowanych modelach obudowy były chromowane. Zderzaki polakierowano na metaliczny szary, a kwadratowa naklejka z nazwą modelu znajdowała się na klapie bagażnika. Panele boczne zostały wyposażone w chromowane listwy. Zapożyczone z Dyane kołpaki również były chromowane. Deska rozdzielcza przypomina wykończenie znane z 2CV 6 Club. Zastosowano tu duży prędkościomierz i prostokątne przyciski do uruchamiania wycieraczek, świateł awaryjnych oraz kontrolkę płynu hamulcowego. Jednoramienna kierownica to również element wyposażenia stosowany w wysokiej klasy modelach 2CV od 1976 r. W samochodzie zamontowano dwie osłony przeciwsłoneczne. Osłona po stronie pasażera ma wbudowane lusterko. Za nimi znajdują się dwa małe zaczepy pozwalające odblokować dach kabrioletu i otworzyć go od wewnątrz.

Drzwi od wewnątrz są pokryte szarym materiałem, a czarny plastikowy panel z przetłoczeniem na uchwyt do otwierania drzwi, który jednocześnie maskuje zamek, otacza klamkę, aby ułatwić zamykanie drzwi samochodu. Edycja limitowana 2CV 6 Charleston jest wykończona tapicerką w pepitkę, a wersje produkowane masowo wykończono szarą tapicerką ze wzorem w kształcie rombów.

W przeciwieństwie do 2CV 6 Club i Spécial, w tej wersji niedostępne było sprzęgło odśrodkowe. Od dnia premiery, przez cały cykl życia modelu, silnik 2CV 6 Charleston nie został poddany żadnym istotnym zmianom. Samochód był oferowany z silnikiem A06/635 o mocy 29 KM DIN przy momencie obrotowym 5750 obr./min. Te osiągi udało się uzyskać poprzez dodanie w 1978 r. dwugardzielowego gaźnika Solex 26/35 CSIC. Poza tym montowany w samochodach od 1970 r. silnik o pojemności 602 cm3 miał właściwie niezmienioną specyfikację. Przednie zawieszenie było sprzężone z kołami tylnymi za pomocą sprężyn śrubowych. Hamulce bębnowe z przodu i z tyłu miały jednoobwodową pompę hamulcową.

Zabytkowy 2CV może poszczycić się tym, że we Francji i niektórych krajach europejskich został wprowadzony w 10 seriach specjalnych:

Francja:

1976: 2CV Spot
1980: 2CV Charleston
1981: 2CV 007 James Bond
1983 i 1984: 2CV France 3
1985 i 1986: 2CV Dolly
1986: 2CV Cocorico

Hiszpania:

1982: 2CV Marcatelo

Niemcy i Szwajcaria:

1985: 2CV Ente Grün

Anglia:

1987: 2CV Bamboo

Belgia:

1988: 2CV Perrier

W 2008 r, z okazji 60-lecia premiery 2CV, została wprowadzona seria limitowana Charleston oparta na innym modelu z gamy Citroëna, który również był kabrioletem: C3 Pluriel Charleston w tym samym kolorze nadwozia./oprac. ns/

źródło: Citroën


Tagi:
Citroën, Citroën 2CV, Citroën 2CV Charleston

Zobacz podobne artykuły:

 Samochody, które budzą emocje
kalendarz 17/01 2022

Samochody, które budzą emocje

Wiadomości / Ciekawostki

2022.01.17

Jakie kryteria musi spełniać samochód, o którym mówi się, że jest wyjątkowy, najciekawszy czy niepowtarzalny?
TRANSLATOR e:TECHNOLOGII HONDY POMOŻE PRZEBRNĄĆ PRZEZ TERMINOLOGIĘ POJAZDÓW ELEKTRYCZNYCH
kalendarz 10/01 2022

TRANSLATOR e:TECHNOLOGII HONDY POMOŻE PRZEBRNĄĆ PRZEZ TERMINOLOGIĘ POJAZDÓW ELEKTRYCZNYCH

Wiadomości / Ciekawostki

2022.01.10

TRANSLATOR e:TECHNOLOGII HONDY POMOŻE PRZEBRNĄĆ PRZEZ TERMINOLOGIĘ POJAZDÓW ELEKTRYCZNYCH
Toyota Hilux Dakar trafiła do muzeum Fernando Alonso
kalendarz 01/01 2022

Toyota Hilux Dakar trafiła do muzeum Fernando Alonso

Wiadomości / Ciekawostki

2022.01.01

Toyota Hilux Dakar, którą w 2020 roku Fernando Alonso zadebiutował w Rajdzie Dakar, trafiła do muzeum hiszpańskiego kierowcy nieopodal Oviedo.
Najnowsze artykuły:
Lexus (częściowo) żegna się ze swoim logo?

Lexus (częściowo) żegna się ze swoim logo?

Wiadomości / News

2022.01.25

Co wyróżnia tylną część nadwozia nowego Lexusa NX?
Fiat 500 Hybrid Launch Edition 1,0 70 KM 6MT – Coś elektrycznego

Fiat 500 Hybrid Launch Edition 1,0 70 KM 6MT – Coś elektrycznego

Testy / Testy

2022.01.24

Można zaryzykować twierdzenie, że Włosi przespali początki elektromobilizacji. Fiat do niedawna nie miał w ofercie nawet miękkiej hybrydy. Na szczęście, włodarze włoskiego giganta w porę się połapali. Elektryfikację gamy zacz...
Volkswagen ID3 58 kWh 204 KM – Z Golfem się nie udało...

Volkswagen ID3 58 kWh 204 KM – Z Golfem się nie udało...

Testy / Testy

2022.01.24

Kto by pomyślał, że Volkswagen przestanie wierzyć w diesla? A jednak. Niemcy stali się elektroentuzjastami. A wszystko to za sprawą Dieselgate. 

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.