22 rajdówki w najdłuższej rundzie sezonu
Po szutrowej przygodzie, jaką był PZM 76. Rajd Polski, uczestnicy Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski wracają do rywalizacji na asfaltowych OS-ach.
Kolejną rundą tego cyklu będzie Rajd Rzeszowski, którego odcinki specjalne zaskakiwały trudnością nawet uczestników mistrzostw Europy. W dniach 8-10 sierpnia zmierzą się z nimi także 22 załogi zgłoszone do czwartej tegorocznej rundy Motul HRSMP.
W tym roku zostanie rozegrana 28. edycja Rajdu Rzeszowskiego, druga w randze rundy Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Po raz pierwszy uczestnicy rywalizowali na podkarpackich OS-ach w sezonie 2018. Nadchodzące zawody będą wymagające dla kierowców i pilotów w historycznych rajdówkach nie tylko ze względu na trudną trasę, ale także jej długość. Stawka HRSMP pokonuje te same OS-y, co załogi we współczesnych rajdówkach, a w przypadku Rajdu Rzeszowskiego oznacza to 177,66 km ścigania w wysokich temperaturach, które często panują podczas tej imprezy.
Łącznie do czwartej rundy Motul HRSMP zgłosiły się 22 załogi, z czego 18 powalczy o jak najlepsze wyniki na próbach sportowych, a cztery pojadą bez pomiaru czasu, zbierając jednak cenne rajdowe doświadczenie. Naturalnie zgodnie z regulaminem mistrzostw samochody są podzielone na klasy wiekowe.
Z najwyższym, 101. numerem startowym, pojadą aktualni liderzy Historycznej Klasyfikacji Generalnej i klasy FIA 3 – Piotr Zaleski i Piotr Szadkowski, którzy wracają do Porsche 911 SC po tym, jak w PZM 76. Rajdzie Polski wystartowali FSO Polonezem 2000.
30 punktów zdobytych w Mikołajkach wywindowało załogę Robert Luty/Marcin Celiński na pozycję wiceliderów cyklu i pierwszą pozycję w klasie FIA 4/J2, więc w Rajdzie Rzeszowskim ten duet naklei na swoje Subaru Legacy numer 102. Do grona zawodników w samochodach z napędem 4x4 zaliczają się również Marcin Grzelewski z Krzysztofem Niedbałą oraz Marek Suder z Dariuszem Gurdziołkiem (obie załogi w Fordach Sierra), a także Mariusz Polak i Tadeusz Gargas (Audi Quattro, prowadzą w klasie PZM 6).
W Rajdzie Rzeszowskim, podobnie jak w poprzednich rundach, najpopularniejszym samochodem w stawce Motul HRSMP będzie BMW 318 (E30). Taką rajdówką pojedzie m.in. powracający do rywalizacji Zbigniew Kotarba (Elefant), pilotowany przez Marcina Boryckiego. Na liście zgłoszeń jest także BMW 318is Filipa Stopy i Rafała Ślęczki, zajmujących obecnie trzecie miejsce w Historycznej Klasyfikacji Generalnej. Ponadto, na starcie w Rzeszowie stawią się liderzy poszczególnych klas, czyli Tomasz Curyło i Jarosław Skwarek (Syrena 104, prowadzą w FIA 1), Piotr Kiepura i Mateusz Galle (Fiat 125p Monte Carlo, liderzy FIA 2), Jerzy Skrzypek i Krzysztof Marczewski (Fiat Ritmo Abarth, na czele FIA FIA 4/J1) oraz Jakub Wolski i Bartosz Krawiec (BMW 318is, prowadzą w PZM 5).
W Rajdzie Rzeszowskim w Motul HRSMP zadebiutuje Andrzej Banaś, a na prawym fotelu jego Lancii Bety Monte Carlo usiądzie Rafał Chronowski. Po przerwie na Rajdy Nadwiślański i Polski za kierownicę rajdówki wraca Mariusz Ziółkowski (FSO Polonez 2000), który tym razem pojedzie z Tomaszem Puczem. Sukcesu z ubiegłego roku nie powtórzy natomiast najszybsza załoga 27. Rajdu Rzeszowskiego, czyli Grzegorz Olchawski i Łukasz Wroński (Audi Quattro). Ich samochód jest obecnie przebudowywany i ten duet nie zgłosił się do czwartej rundy Motul HRSMP.
Podczas podkarpackiej imprezy kontynuowana będzie inicjatywa „Wyprzedzamy nowotwór”. Zainicjowano ją rok temu właśnie w Rajdzie Rzeszowskim, którego trasę otwierała Toyota Yaris GRMN z logotypami akcji, a naklejki z hasłem „Wyprzedzamy nowotwór” po raz pierwszy pojawiły się na historycznych rajdówkach. Odcinki tegorocznej edycji Rzeszowskiego również pokona załoga w barwach Fundacji Pomocy Dzieciom z Chorobą Nowotworową – Wojciech Sroczyński i Emilia Kotarska w Oplu Astrze. Ideą akcji jest zwracanie uwagi na problem wczesnego wykrywania nowotworów u dzieci.
W 28. edycji zawodów o punkty powalczą także załogi we współczesnych samochodach rajdowych, ponieważ Rajd Rzeszowski to nie tylko runda Motul HRSMP. W imprezie zmierzą się również uczestnicy międzynarodowego cyklu FIA European Rally Trophy, a także zawodnicy walczący w ramach Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski oraz FIA CEZ (mistrzostwa strefy Europy Centralnej).
Zobacz podobne artykuły:
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji
Wiadomości / Moto sport
2024.04.22
Druga runda WEC 2024
Wiadomości / Moto sport
2024.04.20
Elfyn Evans powtórzy sukces w Chorwacji?
Wiadomości / Moto sport
2024.04.19
Majówka 2024 – raport drogowy
Bezpieczeństwo
2024.04.26
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?
Testy / Testy
2024.04.26
Wypadek na rajdzie ulicznym
Finanse / Ubezpieczenia
2024.04.25