105. urodziny Ferruccio Lamborghini
Lamborghini świętuje 105 urodziny swojego założyciela Ferruccio Lamborghini.
Człowiek, który z producenta traktorów stał się wytwórcą sportowych aut, będących wizytówką Włoch obok Ferrari. Ferruccio Lamborghini urodził się 28 kwietnia 1916 r. w Renazzo di Cento w rodzinie rolniczej. Był najstarszym synem, który zgodnie z tradycją miał odziedziczyć rodzinne gospodarstwo.
Jednak od najmłodszych lat Ferruccio bardziej pociągała mechanika niż prowadzenie gospodarstwa. Większość wolnego czasu spędzał w warsztacie wiejskim. W późniejszym czasie został zatrudniony w warsztacie mechanicznym w Bolonii. Kiedy rozpoczęła się II wojna światowa, był już doświadczonym mechanikiem i trafił do jednostki wojskowej stacjonującej na greckiej wyspie Rodos, gdzie zajmował się pojazdami wojskowymi Włochów, Niemców i Brytyjczyków.
Po zakończeniu wojny na Rodos otworzył swój warsztat mechaniczny, a w 1946 r. wrócił do Włoch, by w Cento otworzyć warsztat mechaniczny, w którym naprawiał samochody i budował małe pojazdy użytkowe. Jednocześnie wpadł na pomysł opracowania niedrogich traktorów dla małych właścicieli ziemskich, przy wykorzystaniu dostępnych wówczas części i podzespołów pochodzących m in. ze sprzętu wojskowego.
Pierwszy ciągnik został wykonany przy użyciu podzespołów Morrisa, wyposażonego w wiele rozwiązań pomysłu Ferruccio. Produkcję 11 z nich ukończył w 1948 r, w święto patrona Cento. Ten sukces sprawił, że Ferruccio zadłużył się w banku, wykorzystując wszystko, co posiadał, w tym rodzinne gospodarstwo, jako zabezpieczenie, aby zbudować więcej ciągników. Szybko stał się czołowym producentem traktorów we Włoszech. Ponadto nowo założona firma Bruciatori zajęła się wytwarzaniem klimatyzatorów i piecy.
Będąc już zamożnym biznesmenem, Lamborghini zdecydował się na kupno Ferrari 250 GT. Nie był jednak zadowolony z działania niektórych podzespołów w swoim aucie, w tym sprzęgła. Chciał się w tej sprawie umówić na spotkanie z samym Enzo Ferrari. Ten był jednak oburzony uwagami „jakiegoś traktorzysty”. Ferruccio postanowił udowodnić, że jest lepszy. Po roku powstał słynny model Lamborghini 350 GTV a w 1964 r. 350 GT. Firma potrzebowała nowego logo, dlatego Lamborghini zwrócił się do lokalnego grafika Paolo Rambaldiego, który zapytał go o jego cechy osobiste. Ferruccio powiedział, że jest uparty jak byk. Tak powstało słynne logo marki, podkreślające upór i odnoszące się do znaku zodiaku założyciela.
Markę rozsławił model Miura w 1966 r. Lamborghini przyczynił się również do stworzenia Countacha, który jako prototyp powstał w 1971 r. i pozostał w produkcji do 1999 r, kiedy został zastąpiony przez Diablo.
Niestety, nie był świadkiem transformacji swojej firmy, ponieważ zmarł w 1993 r, ale mówi się, że Lamborghini „byłby dumny” z nowoczesnej linii superaut, w tym Urusa, który jest pierwszym SUV-em marki.
Dodajmy, że Ferruccio Lamborghini sprzedał dział zajmujący się produkcją sportowych aut już w 1972 r. Firma należała później kolejno do Georges-Henri Rossetti’ego i René Leimer’a. Zarządzający firmą Patrick Mimran w 1987 r. sprzedał udziały firmie Chrysler, która sprzedała ją następnie w 1994 indonezyjskiej firmie Megatech. W 1998 r. Automobili Lamborghini S.p.A trafiła do struktur koncernu VW.
Ferruccio Lamborghini zmarł 20 lutego 1993 r. na zawał serca./ns/
Zobacz podobne artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota
Prezentacje / Concept Cars
2024.04.18
Marcello Gandini i Lamborghini Countach
Wiadomości / Wydarzenia
2024.04.13
Fiat Panda 4x4 – 40 lat
Wiadomości / Ciekawostki
2024.04.07
Alfa Romeo - nazwa Milano już była
Wiadomości / News
2024.04.24
Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.23
Im większy luksus, tym większe… ryzyko!
Używane
2024.04.22