1000 Miglia 2024 - Alfa Romeo i mistrz DTM Nicola Larini
Mistrz DTM z 1993 r. wystartuje za kierownicą modelu 1900 Sport Spider (1954).
Odbywająca się od 11 do 15 czerwca 42. edycja wyścigu 1000 Miglia jest historyczną rekonstrukcją „najpiękniejszego wyścigu na świecie”, jak określił to wydarzenie Enzo Ferrari. W będącym od zawsze trochę wyścigiem, a trochę przygodą, tegorocznym wydarzeniu weźmie udział ponad 400 modeli samochodów zabytkowych. Ponad 50 z nich to Alfy Romeo, co czyni z nich największą reprezentację, a markę niekwestionowaną ikoną włoskich sportów motorowych. Dwa z nich to prestiżowe modele z zabytkowej kolekcji Alfy Romeo, zwykle prezentowane w muzeum w Arese: 1900 Super Sport (1954) i 1900 Super Sprint (1956).
Za kierownicą pierwszego zasiądzie Nicola Larini, mistrz DTM z 1993 r. prowadzący wtedy Alfę Romeo 155 V6 TI, wraz z pilotem rajdowym Giacomo Ciucci. Jednym z aut, które również wzbudzi entuzjazm, będzie model 1900 Super Sprint (1956), który prowadzony przez Andreę Farina, dziennikarza i eksperta od samochodów zabytkowych, któremu towarzyszyć będzie pilot Davide Cironi.
Dwóm niezwykle rzadkim zabytkowym samochodom towarzyszyć będą nowe Giulia i Stelvio Quadrifoglio Super Sport, w specjalnej limitowanej serii, którą marka dedykuje pierwszemu zwycięstwu Alfy Romeo w wyścigu 1000 Miglia w 1928 r, odniesionemu modelem 6C 1500 Super Sport. Odwiedzający będą mogli również po raz pierwszy zobaczyć Alfę Romeo Junior w ruchu.
W słynnym wyścigu 1000 Miglia wezmą udział dwa prawdziwe dzieła sztuki na czterech kołach należące do kolekcji Heritage, będącej częścią działu Stellantis zajmującego się ochroną i promocją dziedzictwa kulturowego włoskich marek. Model 1900 Sport Spider (1954) to niezwykle rzadki wyścigowy spider, wyprodukowany w liczbie zaledwie dwóch egzemplarzy, wyposażony w 4-cylindrowy silnik z dwoma wałkami. Samochód rozwija maksymalną moc 138 KM, co pozwala rozpędzić to ważące zaledwie 880 kg auto o efektywnej aerodynamice do prędkości 220 km/h. Wyróżniający się innowacyjną stylistyką, zaprojektowany przez Franco Scaglione dla atelier Carrozzeria Bertone, 1900 Sport Spider wyposażony jest w pięciostopniową skrzynię biegów oraz most tylny De Dion. W rezultacie jego osiągi i właściwości jezdne porównywalne są ze współczesnymi samochodami: auto na polecenia reaguje szybko i płynnie oraz znakomicie trzyma się drogi. Ten niezwykły samochód będzie rywalizował z numerem startowym „289”. Z numerem startowym „392” w wyścigu weźmie udział Alfa Romeo 1900C Super Sprint (1956), eleganckie coupé, które stanowi odmianę „gran turismo" XX w. Model stał się sławny w latach 50. XX w, dzięki hasłu „rodzinny sedan, który zwycięża w wyścigach”. Alfa Romeo 1900 Super Sprint powstała na bazie skróconego podwozia Alfy Romeo 1900 sedan i została wyposażona w dwulitrowy, 4-cylindrowy silnik (z typowym dla marki podwójnym wałkiem rozrządu) o mocy 115 KM przy 5500 obr./min. Jak to było przyjęte w latach 50. ubiegłego wieku, wielcy włoscy projektanci kupowali podwozia od Alfy Romeo i tworzyli nadwozia zaprojektowane i wyprodukowane we własnym atelier. Tak też uczyniła mediolańska firma Touring, która w latach 1954-1955 zbudowała prawie 300 modeli opartych na Alfie Romeo 1900C Super Sprint.
W latach 1992-2007 Alfa Romeo zdominowała wyścigi samochodowe w klasie Touring, najpierw dzięki modelowi 155, a następnie Alfie 156, zapisując niezapomniane rozdziały w historii sportów motorowych dziesiątkami zwycięstw w mistrzostwach we Włoszech, Niemczech, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. Pierwsze sukcesy pojawiły się w 1992 r. wraz ze zwycięstwem Nicoli Lariniego w mistrzostwach Włoch Superturismo za kierownicą Alfy 155 GTA, a rok później w Mistrzostwach Niemiec Samochodów Turystycznych (DTM) za kierownicą 155 V6 TI, bijąc wszelkie rekordy w najbardziej prestiżowych wówczas mistrzostwach samochodów turystycznych. Na początku lat 90-tych lista uczestników Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM) składała się wyłącznie z niemieckich producentów. Trwało to do 1993 r, kiedy to marka Alfa Romeo zdecydowała o oficjalnym uczestnictwie Alfy 155 V6 Ti prowadzonej przez kierowców Alessandro Nanniniego i Nicolę Lariniego oraz innych samochodów powierzonych półamatorskim zespołom. Początki były niesamowite: podczas pierwszego spotkania w Zolder w Belgii, 155 V6 Ti odniosła zwycięstwo w obydwu wyścigach. W całym sezonie, na 20 wyścigów, Larini wygrał aż 10, które dodane do 2 zwycięstw Nanniniego i w połączeniu z licznymi miejscami na podium oraz wysokimi lokatami tych dwóch włoskich kierowców, dało Alfie Romeo tytuł zwycięzcy w klasyfikacji konstruktorów, a Lariniemu tytuł mistrzowski serii DTM. Było to prawdziwym szokiem dla niemieckiej konkurencji, która musiała pogodzić się ze zdobyciem miana Mistrza DTM 1993 przez włoską markę, debiutującą w tych wysokiej rangi zawodach. Następnie Alfa Romeo triumfowała w Mistrzostwach Wielkiej Brytanii Samochodów Turystycznych w 1994 r. oraz odniosła wiele zwycięstw w każdej części świata. Po wyczynach 155, w 1998 r. przyszła kolej na Alfę 156, która kontynuowała swoją drogę do sukcesu, zdobywając 13 tytułów mistrzowskich w klasyfikacji producentów i zespołów w ciągu swojej 10-letniej kariery, a nawet odnosząc zwycięstwo w swoim ostatnim wyścigu w 2007 r., kiedy model 156 został już wycofany z produkcji./oprac.ns/
źródło: Alfa Romeo
Zobacz podobne artykuły:
Citroën na Retro Motor Show 2024
Moto fanatyk
2024.09.21
IX Zlot Miłośniczek Zabytkowych Mercedesów
Moto fanatyk
2024.09.12
Wstrzymanie dopłat do leasingu „elektryków” może zahamować popyt
Wiadomości / Gorące tematy
2024.10.07
Humanoidalny robot może zostać "zatrudniony" w fabryce BMW
Wiadomości / Ciekawostki
2024.10.06