Samochody Abarth w Targa Florio
Legendarny „Targa Florio" to najstarszy na świecie wyścig samochodowy, który w tym roku odbywa się po raz 102.
W dniach 4-7 października na Sycylii odbywa się „Targa Florio Classica", cykliczne zawody samochodów zabytkowych, które nawiązują do najstarszych na świecie wyścigów samochodowych, pierwotnie planowanych, finansowanych i organizowanych przez magnata z Palermo Vincenza Florio, którego celem było ustanowienie „praktycznego i dokładnego kryterium do oceny samochodu podróżnego". Zawody, w różnych formach, odbywały się od 1906 r.
Na tegoroczne Targa Florio Classica, z kolekcji Abartha wybrano trzy modele: Abarth 2400 coupé (1964), Autobianchi A112 Abarth 58 HP (1974) oraz Fiat 500 (1974) stuningowany przy użyciu nowej „skrzyni tuningowej Abarth Classiche 595". Każdy z tych samochodów reprezentuje jedną z trzech dużych „kategorii" samochodów cywilnych produkowanych przez markę. I tak, 2400 z nadwoziem Alleman, jest przykładem Abartha, jako samodzielnego konstruktora samochodów granturismo najwyższej klasy; „charakterna" A112 przypomina o wejściu Abartha do działu wyścigów Fiata, po przejęciu Abartha w 1971 r. Ponadto Fiat 500 stuningowany został przy użyciu nowej skrzyni tuningowej 595 stworzonej przez FCA Heritage, jako wyraz hołdu dla okresu, w którym Abarth stworzył słynne wersje tuningowe samochodów Fiata o małej pojemności.
Ponadto, by uświetnić 110. rocznicę urodzin Carlo Abartha (Wiedeń, 15 listopada 1908-23 października 1979), w sycylijskim wydarzeniu uczestniczą dwie osobistości, które mają symboliczne znaczenie dla marki: Anneliese Abarth, która otworzyła imprezę za kierownicą 2400 Coupé, należącego kiedyś do jej męża oraz Eris Tondelli, legendarny kierowca i technik testujący Abartha, który pracował nad projektem 595 w latach 60. i który poprowadzi Fiata 500, stuningowanego przy użyciu repliki skrzyni tuningowej. Ponadto, na placu Verdi w Palermo wystawiono aktualną gamę marki Abarth, a w znanym Mondello można przetestować niektóre modele z logo Skorpiona.
Równocześnie z Targa Florio, w dniach 1-3 października, FCA Heritage zorganizował w Motor Village Palermo specjalną sesję certyfikacji autentyczności, skierowaną do wszystkich sycylijskich właścicieli zabytkowych samochodów Abarth i Lancia.
Abarth 2400 coupé (1964)
Pod projektem tego wspaniałego coupé podpisał się Michelotti, a zostało ono zaprezentowane w Genewie w 1959 r. Jest to wersja Gran Turismo Fiata 2100, który był produkowany w zakładach karoserii Allemano w latach 1962-1964, najpierw pod nazwą 2200 coupé, a w ostatnim roku - kiedy zostało stworzone na bazie Fiata 2300 - jako 2400 coupé. 6 cylindrów w rzędzie 2400, rozwijającego moc 140 KM, pozwoliło osiągnąć maksymalną prędkość 200 km/h. Samochód należał do samego Carlo Abartha.
Autobianchi A112 Abarth 58 HP (1974)
Zaprezentowane na Salonie Samochodowym w Turynie w październiku 1969 r, Autobianchi A112 to wygodny, luksusowy samochód użytkowy, dzięki swoim kompaktowym rozmiarom idealnie nadający się do miasta. Interesujący jest schemat mechaniczny tego auta: zamontowany z przodu 4-cylindrowy silnik oparty był na jednostce wykorzystywanej w Fiacie 850 i umieszczony został poprzecznie; napęd był na przód, a zawieszenia były z niezależnymi kołami. W 1971 r. zadebiutowała zaprojektowana we współpracy z marką Abarth sportowa wersja A112 Abarth, która mogła poszczycić się zwiększoną pojemnością, mocą i momentem obrotowym. Oczywiście, odbiło się to pozytywnie na osiągach: A112 Abarth przekraczał 150 km/h i przyspieszał od 0 do 100 km/h w nieco powyżej 12 sek. Również estetyka samochodu została zmieniona tak, by wyglądał bardziej sportowo: w środku zestaw wskaźników został wzbogacony o obrotomierz, amperomierz, manometr i termometr oleju. Niedawno zakupiony przez FCA Heritage egzemplarz biorący udział w Targa Florio Classica pochodzi z drugiej serii.
Fiat 500 (1974) stuningowany przy użyciu „skrzyni tuningowej Abarth Classiche 595"
W sycylijskich zawodach bierze udział również legendarny Fiat 500 stuningowany przy pomocy „skrzyni tuningowej Abarth Classiche 595". 500 - prawdziwe „laboratorium na kółkach", specjalnie przystosowany przez FCA Heritage do przetestowania repliki skrzyni tuningowej - testowany przez eksperta: kierowcę Erisa Tondelli, który pracował nad projektem tych samochodów w latach 60. Skrzynia tuningowa jest repliką takiego samego zestawu, który tworzył historię Abartha i ustanowił go marką, która wynalazła zestawy tuningowe do samochodów przeznaczonych do masowej produkcji. W nowym zestawie znajdują się: tuleje i tłoki o średnicy 73,5 mm, sprężyny zaworowe, wałek rozrządu, uszczelka głowicy, miska olejowa, gaźnik Weber 28, kompletny wydech oraz wsporniki mocujące. Wszystkie elementy umieszczone są w specjalnej, drewnianej skrzyni z grafiką inspirowaną oryginałem i z plombą Abarth Classiche, która gwarantuje, że produkt został zaprojektowany i stworzony zgodnie ze sportową tradycją marki z logo Skorpiona./oprac. ns/
źródło: Abarth
Zobacz podobne artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota
Prezentacje / Concept Cars
2024.04.18
NSU Ro 80 - Futurystyczne i aerodynamiczne
Moto fanatyk
2024.04.07
VW Golf - 50 lat i 37 mln egzemplarzy
Moto fanatyk
2024.04.01
Majówka 2024 – raport drogowy
Bezpieczeństwo
2024.04.26
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?
Testy / Testy
2024.04.26
Wypadek na rajdzie ulicznym
Finanse / Ubezpieczenia
2024.04.25