Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Land Rover Discovery Sport Si4 HSE Luxury - Dominator
kalendarz 13/08 2015

Land Rover Discovery Sport Si4 HSE Luxury - Dominator

Testy / Land Rover / Rover

Land Rover po raz kolejny próbuje zawojować rynek kompaktowych SUV-ów. Czy mu się uda? Mieliśmy okazję sprawdzić, czy ma szansę...
Niewątpliwie Land Rover wkracza z mocną propozycją. Czy jednak uda się przebić ofertę liderów rynków luksusowych SUV-ów, takich jak Audi czy BMW? Brytyjski producent chce przy okazji zapewnić lukę po wycofaniu ze sprzedaży modelu Freelander. Na pierwszy rzut oka wydawać się może, że przecież Discovery Sport to następca większego brata, czyli Discovery. Jednak nic bardziej mylnego. Od jakiegoś czasu producent Land Rovera wyodrębnił dwie linie modelowe: Discovery oraz Range Rover. Do tej pierwszej grupy zaliczyć możemy również model Defender. Jednak ten owiany legendarnymi właściwościami terenowymi model po 68 latach został wycofany ze sprzedaży. Szkoda...


Wróćmy jednak do naszego bohatera
Na pierwszy rzut oka, wyróżnia się nowoczesną stylistyką. Można znaleźć podobieństwo do Range Rovera Evoque, z tyłu zaś do większych i bardziej luksusowych aut brytyjskiego koncernu. Największą zmianę dostrzeżemy jednak wewnątrz auta. W oczy rzucają się bardzo dobrej jakości materiały wykończeniowe oraz rozwiązania technologiczne. Dodatkowo auto umożliwia przewóz nawet 7 osób. Takie rozwiązanie wymaga jednak dopłaty 7 tys. zł.
Jeśli chodzi o kabinę, to nie odkryję Ameryki stwierdzeniem, że na brak miejsca nikt narzekać nie powinien. Ale akurat w tej kwestii producent zdołał już nas do tego przyzwyczaić. Pasażerowie na przednich siedzeniach mieć będą dużo miejsca zarówno nad głowami, jak i nogami. Podobnie sytuacja przedstawia się zresztą na tylnej kanapie. 
Tak jak wspomniałem, podczas tworzenia tego modelu, dużo uwagi poświęcono tematowi funkcjonalności wnętrza. Dlatego też istnieje możliwość przesuwania drugiego rzędu siedzeń (o 16 cm). Słowem, przestrzeń można dostosowywać do własnych potrzeb. Podobnie jest chociażby z regulacją oparć siedzenia z tyłu. Można w zależności od upodobania ustawiać je pod różnym kątem. Fotele trzeciego rzędu chowane są w podłogę bagażnika. Czy możecie udać się na nich w dalszą podróż? Raczej nie, ewentualnie tylko na krótsze odcinki drogi. No, chyba, że jesteście dziećmi....Choć sam mam 182 cm wzrostu, i udało mi się bez problemów zająć miejsce, to w  podróży zdecydowanie preferowałbym albo przednie fotele, albo środkową kanapę. Gdy się już tak rozsiądziemy w środku, to szczególnie w dobie afrykańskich upałów, jakie zapanowały w naszym kraju, docenimy możliwość regulacji nadmuchu oraz dodatkowe złącza USB w ostatnim rzędzie foteli. Niby detale, a cieszą. Discovery Sport dysponuje bagażnikiem, którego objętość po złożeniu drugiego rzędu siedzeń przestrzeń może wynieść aż 1698 litrów.

Trzy do wyboru
Pod maska Land Rovera mogą znaleźć się trzy warianty silnikowe. Jedną z nich jest odmiana benzynową o mocy 240 KM (właśnie nią jeździliśmy), a dwa pozostałe wysokoprężne o mocy wynoszącej odpowiednio 150 oraz 190 KM (ciekawostka – jednostki wysokoprężne pochodzą z grupy PSA, zaś pierwsza jest dziełem Forda). Jednak pod koniec tego roku zadebiutować ma nowa gama wysokoprężnych dwulitrówek. Silnik benzynowy, który mogliśmy przetestować dysponuje mocą 240 KM oraz maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 320 Nm. Dzięki temu auto  nie tylko dobrze przyspiesza, ale wysoki moment obrotowy umożliwia dynamiczną jazdę w każdych warunkach. Z silnikiem współpracuje 9-biegowa, automatyczna skrzynia biegów. Charakteryzuje się płynną pracą, zaś poszczególne biegi zmieniane są w sposób bezszelestny. Ważące prawie 1900 kg auto osiąga pierwszą ,,setkę” już po upływie 8,2 sekundy. W warunkach miejskich Discovery Sport zużył 10 litrów benzyny.


Nie tylko uliczna terenówka

Gdyby zapytać się wielu zwolenników motoryzacji, z czym kojarzy się Land Rover, zapewne od razu wymieniliby jednym tchem, że chodzi o najlepsze możliwości terenowe. Także w tym modelu (chociaż nie jest to typowo przeprawowa terenówka, jak model Defender), nie zapomniano o tradycjach koncernu w tym zakresie. Dlatego pod kątem właściwości terenowych, Discovery Sport góruje nad resztą SUV-ów. Stanowi o innowacjach w tym segmencie. W przeciwieństwie od konkurencji, w której napęd na obie osie przenoszony jest za pomocą mechanizmu Torsena (samoblokujący mechanizm różnicowy) lub sprzęgła lepkościowego Haldex, napęd przenoszony jest za pomocą Active Driveline. To nowy system z dwoma sprzęgłami, w którym część zadań Haldexa przejęła skrzynia biegów. Jazdę na każdym rodzaju nawierzchni wspomaga Terrain Response. Jest to zaawansowany system. System Terrain Response ingeruje w działanie układu kierowniczego, silnika, skrzyni biegów, układ kontroli trakcji, a nawet amortyzatorów. To wszystko, aby zoptymalizować możliwości auta. Do wyboru są cztery tryby pracy: asfalt, błoto i śnieg, piasek. Do tego doliczyć trzeba jeszcze inne systemy, takie jak: Hill Descent Control (HDC, system ułatwiający zjazd ze wzniesienia), Gradient Release Control (GRC, kontrola prędkości podczas zjazdu ze wzniesienia), Wade Sensing (czujnik poziomu lustra wody), Roll Stability Control (RSC, system zapobiegający dachowaniu), Dynamic Stability Control (DSC, elektroniczna stabilizacja toru jazdy), Electronic Traction Control (ETC, elektroniczna kontrola trakcji) oraz Engine Drag torque Control (EDC, kontrola momentu obrotowego silnika).
Wyposażony w nowoczesny układ napędu 4x4 Land Rover, precyzyjnie rozdziela moment obrotowy na poszczególne koła, dzielnie pokonując teren. Wszędobylska elektronika na każdym kroku czuwa, żeby kierowca się nie pomylił. Podczas wjazdów wystarczy trzymać pedał przyspieszania w jednej pozycji, a komputer sterujący robi resztę. Tak samo jest podczas zjazdów. Wówczas włączyć należy asystenta zjazdu i to wszystko... Auto same powoli wykona manewr. Dla uzyskania jak najniższego spalania, poruszając się po asfalcie ze stałą prędkością  następuje automatyczne oddzielenie tylnego napędu. Same parametry off-roadowe auta są godne podkreślenia. Prześwit wynosi 212 mm, zaś głębokość brodzenia aż 600 mm.
Komfortowo
Trzeba przyznać, że podczas projektowania modelu, od podstaw stworzony został układ kierowniczy i zawieszenie. Z przodu i z tyłu mamy do czynienia z zawieszeniem wielowahaczowym. Gdybyśmy mieli tylko takie życzenie, to opcjonalnie możemy wyposażyć samochód w zmienną twardość amortyzatorów. Dzięki temu rozwiązaniu auto prowadzi się jeszcze lepiej. Zawieszenie jest miękkie i komfortowe.
Skoro mowa o zapewnieniu jak największego komfortu, to nie zabrakło również poświęconego czasu na tematykę związaną z bezpieczeństwem. Auto w testach zderzeniowych otrzymało notę pięciu gwiazdek. Przy okazji doceniono jego walory i przyznano tytuł „Best in class”. Ta prestiżowa nagroda była możliwa do uzyskania dzięki bardzo bezpiecznej konstrukcji. Do jej budowy wykorzystano stal magnezową oraz stopy aluminium oraz liczne systemy bezpieczeństwa, takie jak chociażby  ESP, czujnik martwego pola, automatyczny system hamowania awaryjnego. Mógłbym tak dalej wyliczać, ale innowacyjna poduszka powietrzna chroniąca pieszych, umieszczoną na masce to nowość w tym segmencie.
Na koniec pora powiedzieć o cenach. Zaczynają się one od 159 900 zł. Wersja benzynowa zaczyna się od 179 400 zł (wersja PURE), zaś za wersję wyposażeniową najbogatszą (HSE Luxury) zapłacimy 246 500 zł.
Paweł Pusz

Zalety auta:
-atrakcyjna sylwetka
-komfortowe wnętrze
-bogate wyposażenie
-wysoki poziom bezpieczeństwie czynnego i biernego
-najlepsze właściwości terenowe w swojej klasie
-dynamiczny silnik

Wady auta:
-zbyt miękkie zawieszenie

Podstawowe parametry techniczne Land Rovera Discovery Sport Si4 HSE Luxury:

Wymiary (długość/szerokość/wysokość): 4599/2069/1724 mm
Silnik: benzynowy
Pojemność: 1999 cm3
Moc maksymalna: 240 KM przy 5800 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy: 340 Nm przy 1750 obr./min
Napęd: 4x4
Osiągi (0-100 km/h): 8,2 s
Prędkość maksymalna: 199 km/h
Zużycie paliwa w producenta (miasto/trasa/średnio): 10,6/6,5/8,6 l
Pojemność bagażnika: 981/1698 l
Pojemność zbiornika paliwa: 70 l
Cena auta:od 159 000 zł (2.0 diesel PURE 150 KM)
Cena wersji testowej: 246 500 zł 

galeria: [gallery ids="53449,53450,53451,53452,53453,53454,53455,53456,53457,53458,53459,53460,53461,53462,53463,53464,53465,53466,53467,53468,53469,53470,53471,53472,53473,53474,53475,53476,53477,53478,53479,53480,53481,53482,53483,53484,53485,53486,53487,53488,53489,53490,53491,53492,53493,53494,53495,53496,53497,53498,53499,53500,53501,53502,53503,53504,53505"]

Zobacz podobne artykuły:

Mercedes-Benz V 250 CDI 7-G Tronic Plus: Kiedy S-Klasa to za mało
kalendarz 08/11 2017

Mercedes-Benz V 250 CDI 7-G Tronic Plus: Kiedy S-Klasa to za mało

Testy / Testy

2017.11.08

Z autami jest tak, jak z butami. Czasem ładny, może być zbyt mały. No więc, co zrobić, kiedy S-Klasa to za mało? Kupić V-Klasę!
Nissan Navara IV Double Cab 6MT 2.3 DCi 190KM – W klasie Lux, czyli z rancza do opery…
Lexus NX 200T AWD – Typ nadzwyczajny
kalendarz 20/09 2017

Lexus NX 200T AWD – Typ nadzwyczajny

Testy / Testy

2017.09.20

Najnowsze artykuły:
NEVS 9-3 – Powrót do Szwecji?

NEVS 9-3 – Powrót do Szwecji?

Wiadomości / News

2017.12.11

Chińska firma planuje ponowne uruchomienie produkcji w dawnej fabryce Saaba w Trollhatan w Szwecji.
Fiat Ducato liderem w Polsce

Fiat Ducato liderem w Polsce

Wiadomości / News

2017.12.11

Ducato osiągnął najwyższą sprzedaż wśród samochodów dostawczych w 2017 r.
Samochody Beetlesów na aukcji

Samochody Beetlesów na aukcji

Wiadomości / News

2017.12.11

Na londyńskiej aukcji Bonhams na sprzedaż trafiły Aston Martin DB5 Paula McCartneya oraz Mini Ringo Starra.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.