Z nieukrywaną ciekawością podchodziłem do tego testu. Może dlatego, że zastanawiałem się, ile w tym Fiacie jest Dodge'a.
Miłośnicy motoryzacji wiedzą bowiem doskonale o czym pisze, bowiem jeszcze przed paroma laty model ten zamiast Freemont nazywał się Journey. I był kojarzony z marką Dodge.
Ile jest w nim nadal Amerykanina a ile Włocha?
Wydaje się, że Freemont to Amerykanin ubrany we włoski garnitur. Dobrze skrojony trzeba przyznać. Zmiany na szczęście nie ograniczyły się jedynie do zmiany jedynie marki, ale znacznie poprawione zostało zawieszenie oraz układ kierowniczy.
Freemont stanowi ciekawą propozycję, którą ulokować należałoby pomiędzy crossoverem a minivanem. Nadwozie Fiata liczy 491 cm długości i 188 cm szerokości. Wymiary są gwarancją sporej przestrzeni dla pasażerów. Uwagę zwraca spory jak na tę klasę prześwit nadwozia, wynoszący aż 197 mm. Z drugiej strony pojemność bagażnika jest porównywalna do tego, co oferują kompaktowe crossovery.
Idealny w dłuższe trasy
Fiat to idealny samochód na dalekie podróże. Zresztą słowo journey oznacza nic innego jak podróż. Bogate wyposażenie niewątpliwie przydaje się podczas wojaży. Plus należy się również za pełnowymiarowe fotele. Tylna kanapa dzielona jest w stosunku 40/60. Można ją przesuwać, oparcia zaś dowolnie odchylać. Dzięki drzwiom otwieranym pod kątem 90-stopni będziemy mieli znacznie łatwiej zamontować fotelik dla dziecka. Nabywca Fiata już w wyposażeniu podstawowym otrzymuje trójstrefową klimatyzację. Auto, jak każde siedmioosobowe oferuje w trzecim rzędzie dwa fotele. Niewątpliwie wewnątrz można ,,pobawić się” w chowanego. Wszystko za sprawą aż 20 schowków. Jeden z nich kryje się nawet pod siedzeniem pasażera. Dodatkowe znajdziemy również w podłodze pod stopami pasażerów drugiego rzędu oraz w w bagażniku przy samej krawędzi załadunku. Szkoda, że w tym wszystkim zabrakło stolików w oparciach przednich foteli oraz rolety bagażnika. To nieporozumienie, że można ją jedynie zamówić.
Dla umilenia podróży
Na niedogodności na pewno nie powinni narzekać pasażerowie. Pojazd wyposażony został w odtwarzacz do oglądania filmów dla pasażerów z tylnych rzędów. Wychodzący z sufitu ekran pozwala na podłączenie dwóch par słuchawek za pomocą kabla lub bluetooth, zaś kierowca dzięki dodatkowemu lusterku może obserwować to, co dzieje się z tyłu.
Deska rozdzielcza Fiata rzuca się głównie dzięki 8,4-calowemu ekranowi dotykowemu. Odpowiedzialny on jest za obsługę multimediów i klimatyzacji. Przed oczami kierowcy umiejscowiony został komputer pokładowy. Za jego pomocą dowiemy się, jakie mamy średnie zużycie paliwa, a także jaka jest aktualna temperatura cieczy chłodzącej, oleju silnikowego, w skrzyni biegów, czy poznać możemy wartość ciśnienia oleju.
Pod maską Freemonta pracował mocny 280-konny silnik benzynowy o pojemności 3,6 – litra. Prawie dwutonowemu autu zapewnia przyzwoite osiągi. Sprint do 100 km/h zajmuje mu zaledwie 8,4 s. 6-cio biegowa skrzynia automatyczna mogłaby być co prawda bardziej dynamiczna, ale istnieje również możliwość manualnego przełożenia poszczególnych biegów. Do zaakceptowania wydaje się być zużycie paliwa. Podczas spokojnego poruszania się po mieście możemy osiągnąć niecałe 13 litrów.
Zbyt miękkie zawieszenie
Auto prowadzi się dobrze. Niestety dość miękkie zawieszenie ma swoje plusy na nierównościach., natomiast odczujemy to w mieście czy na wąskich drogach. Słaba jest także średnica zawracania, co w połączeniu z dużymi gabarytami nie ułatwiają np. szukania miejsca parkingowego.
Napęd AWD działa jedynie wówczas, gdy jest ku temu potrzeba. Nie znajdziemy tu żadnego przycisku, dźwigni reduktora. O wszystkim decyduje sterowany elektronicznie system, który w oparciu o wskazania układu czujników ocenia stopień przyczepności kół i decyduje o stopniu rozdziału mocy na oś tylną. Konstruktorzy ponoć chwalą się, że w przypadku jazdy na asfalcie działanie AWD generuje dodatkową przyczepność, zwiększając tym samym bezpieczeństwo jazdy podczas pokonywania zakrętów.
Jakie jest Fiat Freemont? To bez wątpienia ciekawy samochód, posiadający cechy propozycji dla rodziny. Łączy cechy pojazdów z kilku segmentów, posiadając przy tym swój styl.
Paweł Pusz
Zalety auta:
-atrakcyjna sylwetka
-wygodne i przestronne wnętrze
-bogate wyposażenie
-dynamiczny silnikowego
-napęd na obie osie
Wady auta:
-zbyt nerwowa praca skrzyni biegów
-brak rolety w standardzie
-za miękkie zawieszenie
-słaba średnica zawracania
Podstawowe parametry techniczne Fiata Freemonta 3.6 V6 AWD Lounge:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość): 4888 / 1878 / 1705 mm
Silnik: benzynowy V6
Pojemność: 3605 cm3
Moc maksymalna: 280 KM przy 6350 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 342 Nm przy 4350 obr./min
Napęd: 4x4
Skrzynia biegów: automatyczna, 6-biegowa
Osiągi (0-100 km/h): 8,4 s
Prędkość maksymalna: 206 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio (15,4/12,7/13,5 l)
Masa własna: 1945 kg
Pojemność bagażnika: 145/540/1461
Pojemność zbiornika paliwa: 78 l
Cena: 129 000 zł