Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Dlaczego jeden kierowca dostaje tak różne ceny OC?
kalendarz 06/12 2018

Dlaczego jeden kierowca dostaje tak różne ceny OC?

Ubezpieczenia

Kupując obowiązkowe OC, którego zakres jest odgórnie narzucony przez ustawę, właściciele pojazdów kierują się przede wszystkim wysokością składki.

Ubezpieczenie OC dla zmotoryzowanych to bardzo charakterystyczny produkt. Z jednej strony na mocy ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK ta obowiązkowa ochrona ma taki sam zakres bez względu na ubezpieczyciela, od którego ją kupimy. Z drugiej natomiast cenę polisy OC kształtuje wolny rynek. Wciąż bardzo wielu kierowców nie wie, że u jednego ubezpieczyciela za dokładnie to samo zapłacimy znacznie więcej niż u drugiego.

Nigdy nie namawiamy klientów do zakupu najtańszych opcji ubezpieczenia, bo zupełnie nie o to chodzi w chęci zapewnienia sobie dobrej ochrony. Natomiast faktem jest, że w przypadku obowiązkowego OC to właśnie wyszukanie najniższej możliwej składki jest dla właścicieli pojazdów główną motywacją do zakupu ochrony. I akurat w tym przypadku jest to zrozumiałe, bo kształt ubezpieczenia jest narzucony ustawowo. Polisa jest więc niemal identyczna u każdego z ubezpieczycieli. Jedyne różnice dotyczą tego, o co i w jakiej cenie zakład ubezpieczeń może uzupełnić podstawowy zakres polisy – mówi Jakub Nowiński, członek zarządu w multiagencji Superpolisa Ubezpieczenia.

– Oczywiście dla innego kierowcy ceny byłyby inne. Natomiast każdy bez wyjątku kierowca ma pewność, że znajdzie na rynku zarówno stosunkowo tanie, jak i bardzo drogie OC. Z tego powodu tak ważne jest porównanie ofert przed podjęciem decyzji o zakupie. Im więcej składek ze sobą zestawimy, tym mniejsze ryzyko, że niepotrzebnie przepłacimy – dodaje Jakub Nowiński.

Ponad 3-krotnie więcej za to samo OC!

We Wrocławiu przykładowy 34-letni jeżdżący bez szkód właściciel 5-letniego Opla Astry (silnik 1.7 o mocy 110 KM), jest w stanie znaleźć na rynku obowiązkowe OC za 557 zł. Jednak najwyższa cena w jego przypadku to… 1868 zł – aż 1331 zł i 235 proc. więcej! W żadnym innym mieście wojewódzkim procentowy wzrost oferty od najtańszej do najdroższej nie jest tak duży, ale to nie oznacza, że gdzie indziej różnice są znikome. Przeciwnie. Na przykład w Rzeszowie najniższa cena wynosi 557 zł, natomiast najwyższa jest o 110 proc. większa. W Poznaniu jest to 108 proc. Także w Lublinie i Opolu najkorzystniejsze cenowo OC jest ponad 2-krotnie tańsze od najdroższej dostępnej polisy. Pozostałe miasta wojewódzkie mogą „pochwalić” się wzrostami cen w przedziale od 70 do 89 proc. Oznacza to, że choć pod względem lokalizacji da się zauważyć różnice w cenach i ich rozpiętościach, ale sam fakt ich istnienia jest charakterystycznym dla całego rynku trendem.

Stąd się biorą różnice w cenach?

Końcowa cena OC to składowa wielu parametrów związanych z kierowcą i pojazdem. Do najważniejszych należą historia jazdy (szkodowość), wiek kupującego polisę, pojemność silnika jego auta oraz miejsce korzystania z samochodu (w dużych miastach szkód jest potencjalnie więcej). Choć kryteria są te same, to każdy ubezpieczyciel nadaje im różną wagę i nakłada na to „filtr” aktualnie prowadzonej przez firmę polityki kształtowania cen OC.

– Każdy ubezpieczyciel ustala własne zasady interpretacji pozyskanych danych i wyceny polisy. Jedni surowo traktują młodych kierowców, inni mocno premiują długi czas posiadania prawa jazdy, a dla jeszcze innych priorytetem przy ustalaniu ceny jest szkodowość. W rezultacie jeden kierowca, kupując ten sam produkt, dostaje bardzo zróżnicowane cenowo oferty. Dlatego zawsze warto sprawdzać, czy za OC, które właśnie zamierzamy kupić, nie da się zapłacić mniej – wyjaśnia Jakub Nowiński.

źródło: Brandscope


Tagi:
ubezpieczenie OC, różnice w cenach OC

Zobacz podobne artykuły:

Czy to koniec bezgotówkowych ubezpieczeń komunikacyjnych?
kalendarz 27/11 2018

Czy to koniec bezgotówkowych ubezpieczeń komunikacyjnych?

Finanse / Ubezpieczenia

2018.11.27

Projekt ustawy o świadczeniu usług odszkodowawczych to jawny zamach na pieniądze ubezpieczonych - branża motoryzacyjna stanowczo protestuje.
Co drugi kierowca nowego auta w Polsce może stracić 24,4 tys. zł
kalendarz 13/11 2018

Co drugi kierowca nowego auta w Polsce może stracić 24,4 tys. zł

Finanse / Ubezpieczenia

2018.11.13

Powodem strat finansowych może być niedoubezpieczenie samochodu.
Nowe przepisy nie zwalniają z obowiązku zakupu OC
kalendarz 02/10 2018

Nowe przepisy nie zwalniają z obowiązku zakupu OC

Finanse / Ubezpieczenia

2018.10.02

Od 1 października kierowcy nie muszą wozić ze sobą dowodu rejestracyjnego i potwierdzenia posiadania OC.
Najnowsze artykuły:
VW sprzedał 17 000 samochodów przedprodukcyjnych

VW sprzedał 17 000 samochodów przedprodukcyjnych

Wiadomości / News

2018.12.19

Po aferze Dieselgate, VW ma nowy problem. Sprzedano auta, które nie powinny trafić na rynek.
Kobieta próbuje zatankować benzynę do Tesli S

Kobieta próbuje zatankować benzynę do Tesli S

Wiadomości / News

2018.12.19

Ten film robi furorę w Internecie. Sytuacja nie byłaby śmieszna gdyby nie była prawdziwa.
Nissan Leaf Nismo RC – Z podwójną mocą

Nissan Leaf Nismo RC – Z podwójną mocą

Prezentacje / Nowości

2018.12.18

W Tokio na dorocznym Festiwalu Nismo na torze Fuji International Speedway, obok nowego elektrycznego wyścigowego bolidu Formuły E Nissana, zaprezentowano również elektryczny samochód wyścigowy.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.